تبیان، دستیار زندگی

تغییراتی در سبک زندگی برای کاهش احتمال سرطان تخمدان

5 راهکار برای کاهش خطر ابتلا به یک سرطان زنانه

سرطان تخمدان تنها علت تقریباً 3 درصد از تمام سرطان‌های زنانه در آمریکاست. هر چند راهی وجود ندارد که پیشگیری از سرطان تخمدان را تضمین کند؛ اما تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند از ریسک ابتلا به این سرطان کم کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان تخمدان

تخمین زده شده که حدودا یک زن از هر 70 زن در طول زندگی خود دچار سرطان تخمدان می‌شوند و یک نفر از هر 100 بیمار، می‌میرند.
هر چند سرطان تخمدان معمولاً در زنان جوان که سابقه‌ی این سرطان را در خانواده دارند روی می‌دهد؛ اما این بیماری ممکن است زنان بالای 50 سال را هم مبتلا کند.
سال‌ها بود که سرطان تخمدان به اشتباه برچسب «قاتل خاموش» به خود گرفته بود؛ اما 90 درصد از زنانی که به این بیماری دچار می‌شوند، علائمی دارند.
در این مطلب، پنج تغییر در سبک زندگی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را به میزان قابل توجهی کم کنند.

1. سیگار را ترک کنید

هر چند دلایل توصیه به ترک سیگار یا هرگز سیگار نکشیدن، بی‌پایان است اما ترک سیگار کمک می‌کند ریسک برخی از انواع سرطان تخمدان کاهش پیدا کند. وقتی کشیدن سیگار را ترک می‌کنید، بدنتان شروع می‌کند به ترمیم و بازسازی خودش، بنابراین حتی اگر مدتی طولانی سیگار کشیده باشید، ترک آن باز هم بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامتی‌تان انجام دهید.

داشتن سبک زندگی فعال، داشتن وزن سالم و متناسب با تیپ بدنی، تغذیه‌ی سالم و طبیعی و پرهیز از یکجانشینی، راهکارهای قوی و موثری برای کمک به پیشگیری از سرطان هستند


2. تغذیه‌ی سالم داشته باشید

چیزی که می‌خورید تأثیر اساسی بر سلامتی‌تان دارد و شکی در این نیست. تحقیقات فراوانی نشان داده برخی از غذاها خاصیت ضدسرطانی دارند. میوه‌ها و سبزی‌های تازه، گیاهانی چون زردچوبه و دارچین، روغن زیتون، بنشن و حبوبات و ماهی‌های چرب همگی در کاهش ریسک ابتلا به سرطان نقش دارند.
ضمناً پرهیز از غذاهای فرآوری شده می‌تواند تأثیر بزرگی بر سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها بگذارد.

3. شیردهی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تنها عادت در سبک زندگی که دقیقاً ثابت شده از ریسک سرطان‌های زنانه می‌کاهد، شیردهی است.

4. اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌های قندی

پرهیز از قندهای تصفیه شده مانند انواعی که در غذاهای فرآوری شده، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین وجود دارند نیز یکی از راهکارهای اصلی پیشگیری از سرطان است.
داشتن رژیم غذایی بر پایه‌ی سبزیجات و گیاهان و پروتئین‌ها و چربی‌های سالم می‌تواند شما را سیر نگه دارد و مواد مغذی لازم را برای بدنتان تأمین کند. 
مطالعه‌ای در سال 2017 نشان داده که بین سرطان و مصرف زیاد شیرینی‌ها، یک ارتباط محکم وجود دارد.
داشتن رژیم غذایی کم شیرین هم برای پیشگیری از سرطان مفید است و هم برای کمک به آن‌هایی که تحت درمان سرطان هستند.

5. ورزش کنید

ورزش کردن به مدت 30 دقیقه در روز می‌تواند از ابتلا به سرطان تخمدان پیشگیری کند؛ زیرا چاقی با انواع سرطان ارتباط دارد که شامل سرطان تخمدان هم می‌شود. داشتن وزن سالم در طول زندگی از احتمال بروز سرطان تخمدان پیشگیری می‌کند.
باید بدانید که تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه می‌تواند سخت باشد، بنابراین اقدامات پیشگیرانه اهمیت زیادی دارند. هر چند راه کاملاً تضمین شده‌ای وجود ندارد که خیالمان را راحت کند هرگز سرطان نمی‌گیریم اما چیزی که تاکنون علم و تجربه ثابت کرده این است که داشتن سبک زندگی فعال، داشتن وزن سالم و متناسب با تیپ بدنی، تغذیه‌ی سالم و طبیعی و پرهیز از یکجانشینی، راهکارهای قوی و موثری برای کمک به پیشگیری از سرطان هستند، ضمناً قوی کردن بدن و بهبود وضعیت عمومی سلامت نیز بسیار سودمند است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.