تبیان، دستیار زندگی

چشم انداز زیبای استان لرستان در «نزدیکی های بهشت»

«نزدیکی های بهشت» عنوان جدیدترین سریال شبکه یک به کارگردانی حسن هدایت است. کارگردانی که در رزومه کاری خود سریال های خوب و پرمخاطبی چون «محاکمه» و «کاراگاه علوی» را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نزدیکی های بهشت

گرچه سریال «محاکمه» با ممیزی هایی در پخش روبرو بود، اما جزو سریال های خوب و ماندگار تلویزیون محسوب می شود. «کاراگاه علوی» هم که به دلیل جذابیتش به فصل دوم رسید. اما «نزدیکی های بهشت» که این شبها روی آنتن شبکه یک است، در استان لرستان تصویربرداری شده و بخشی از بازیگران این سریال مربوط به بازیگران بومی این منطقه است. هدایت پس از چند سال دوری از فضای تلویزیون این سریال را ساخته که شاید در همین قسمت های ابتدایی به این نتیجه رسید که در قد و اندازه کارگردانی چون هدایت که آثار ارزشمندی در کارنامه کاری خود دارد، نباشد. با این حال هدایت کارگردانی است که همواره در ساخت هر اثری نگاه جدی خود را به کار دارد و برایش فرقی نمی کند که کار در شهرستان و بازیگران بومی ساخته می شود یا در پایتخت و بازیگران سرشناس.
اما یکی از ویژگی های این سریال چشم انداز زیبایی است که این کارگردان از استان لرستان در معرض دید مخاطب قرار داده است. شاید در نگاه اول به دلیل اینکه کار تماما در یک شهرستان و با برخی از بازیگران نا آشنا برای مخاطب ساخته شده، برای بیننده تلویزیون که عادت به دیدن چهره برخی بازیگران تکراری دارد، جذابیت نداشته باشد. اما وقتی درگیر داستان و قصه ای که هدایت روایت کرده می شود، می تواند شخصیت ها را تا پایان همراهی کند.
«نزدیکی های بهشت» داستان زندگی سه خانواده است که در مسیر ازدواج فرزندان خود دچار مشکلاتی می‌شوند. هدایت سعی کرده در این سریال از بازیگرانی که کمتر این اواخر در سریال ها حضور داشته اند، دعوت به همکاری کند. گرچه در زمان تولید با مشکلاتی هم روبرو بود و اختلافات نظری هم با تهیه کننده وجود داشت. اما او تلاشش را کرد که پس از سالها با این سریال به تلویزیون بازگردد. سریالی که البته در قسمت های ابتدایی پخش است و برای قضاوت کمی زود است. اما با توجه به شناختی که از این کارگردان داریم، گمان نمی رود که با سریال بدی روبرو باشیم. البته کار در شهرستان و به سفارش سیمای آن استان با مشکلاتی هم روبروست. از جمله دوری از پایتخت و بودجه ای کهب رای سریال هایی از این دست تخصیص داده می شود، آن گونه نیست که باب میل کارگردانی چون هدایت باشد. اما در نوع کارگردانی و دکوپاژ پلان به پلان سریال می توان حس کرد که هدایت توانش را روی این کار گذاشته است. البته چنین کارهایی به دلیل تبلیغات نامناسبی که دارد و تفکر غلطی که در ذهن مخاطب درباره سریال های شهرستانی وجود دارد، همواره نمی تواند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. اما نام حسن هدایت به عنوان عضو اصلی کار باعث می شود که به راحتی کانال را تغییر نداده و با شخصیت های این قصه همراه شوی.
در داستان این سریال با پیرمردی روبرو هستیم که دچار بیماری فراموشی است و ناخودآگاه با یکی از دوستان قدیمی خود تصادف می کند و درگیر ماجراهایی می شود. پیرمردی که با دخترش زندگی می کند و از این رو خانواده هایی که درگیر چنین مسائلی هستند و فرد آلزایمری در خانه دارند، به راحتی می توانند با این خصیت ها و موانع و مشکلاتی که بر سر راه دارند، ارتباط برقرار کنند.
از طرفی خانواده دیگری در این داستان وجود دارد که پدر خانواده فوت شده و حال دایی بزرگ خانواده برای بقیه تصمیم می گیرد و در مقابل خواهرزاده هایی که به تصمیمات بزرگ خانواده احترام می گذارند، اما زندگی مستقل خود را دارند. این احترامی که بین اعضای خانواده های این داستان وجود دارد، می تواند الگوی مناسبی برای مخاطبانی باشد که در دنیای امروز کمتر به این مسائل اهمیت می دهند. در دنیایی که فضای مجازی جای رابطه ها را گرفته و اعضای خانواده به جای کنار هم بودن و با هم حرف زدن، مدام در فضای مجازی زندگی می کنند و به نوعی زندگی همه خانواده ها تحت تاثیر آن قرار گرفته است. از این رو شاید مخاطبان این سریال بیشتر افراد میانسال و خانواده های سنتی باشند که هنوز هم فرهنگ احترام به بزرگتر و برخی روابط انسانی و خانوادگی را رعایت کرده و سعی در زنده نگه داشتین برخی مسائل مهم اخلاقی هستند.
«نزدیکی های بهشت» شاید سریال چندان جذاب و پرمخاطبی نباشد، اما مانند هر کار دیگری گروهی برای آن تلاش کرده اند و از همه مهمتر هدایت در راس این گروه تلاش کرده تا کار قابل قبولی را ارائه بدهد. از این رو بد نیست که نگاهمان را نسبت به کارهایی از این دست تغییر داده و کمی منصفانه تر نگاه کنیم. شاید در همین سریال های نه چندان پرمخاطب نکات مهمی نهفته باشد که بتواند به نوعی الگوی جامعه باشد.

منبع: بانی فیلم