تبیان، دستیار زندگی

تأثیر عصاره بابونه، دارچین و اسطوخودوس بر یادگیری

اهمیت یادگیری، در ارتقای عملکرد انسان نهفته است. یادگیری، آموزشی است که منجر به تغییر رفتار می شود. بنابراین آموزش، ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری است. شرط توسعه سازمان ها و انسان های مدرن، یادگیری است. زیرا که یادگیری، موضوع توسعه و زمینه ساز آن است. از این رو انسان های آگاه و یاد گیرنده، همواره در تکاپوی بهبود رفتارهای خویش بوده و موانع مُخلّ یادگیری را از سر راه برمی دارند. انسان های یادگیرنده، عضلات ذهنی منعطفی دارند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر عصاره بابونه، دارچین و اسطوخودوس بر یادگیری
نام ارائه دهنده/دهند گان: یاسگل کوزه گری و ملیکا محمد خانی
زمینه و نوع پروژه: نانو زیست فناوری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: متوسطه اول غیرانتفاعی صبا

تأثیر عصاره بابونه، دارچین و اسطوخودوس بر یادگیری
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر استفاده از گیاهان دارویی به جای ترکیبات شیمیایی برای افزایش یادگیری است.

مقدمه
اهمیت یادگیری، در ارتقای عملکرد انسان نهفته است. یادگیری، آموزشی است که منجر به تغییر رفتار می شود. بنابراین آموزش، ابزاری برای رسیدن به هدف یادگیری است. شرط توسعه سازمان ها و انسان های مدرن، یادگیری است. زیرا که یادگیری، موضوع توسعه و زمینه ساز آن است. از این رو انسان های آگاه و یاد گیرنده، همواره در تکاپوی بهبود رفتارهای خویش بوده و موانع مُخلّ یادگیری را از سر راه برمی دارند. انسان های یادگیرنده، عضلات ذهنی منعطفی دارند. همانگونه که داروین بیان می دارد، "نه قوی ترین موجودات و نه هوشمندترین شان نیستند که بقای خود را حفظ می کنند، بلکه انطباق پذیرترین موجوداتند که می توانند حیات آینده خود را تضمین کنند.

هیپوکامپ در فرآیند یادگیری درگیر بوده و ترکیبات آنتی اکسیدان سبب بهبود یادگیری می شوند. با توجه به اینکه گیاهان دارویی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. به دلیل اهمیت یادگیری در بین داشن آموزان بر آن شدند به مطالعه چندین گیاه دارویی بپردازند تا اثر آن ها بر یادگیری بررسی شود به جهت غیر انسانی بودن تست روی انسان ها و اینکه همسترها همانند انسان ها پستاندار هستند. به همین دلیل سیستم ایمنی این موجودات نسبت به رده های دیگر حیوانات مثل خزندگان به انسان ها نزدیکتر است. از همستر در انجام آزمایش‌ ها استفاده شد.

تاثیر عصاره بابونه،دارچین و اسطوخودوس بر یادگیری
هدف
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر استفاده از گیاهان دارویی به جای ترکیبات شیمیایی برای افزایش یادگیری است.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در این آزمایش از یک ماز دایره ای شکل به قطر 1 متر استفاده شد. برای ساخت این ماز از مقوای کرافت که انعطاف پذیری خوبی داشت استفاده شد و در دایره یک متری 8 دایره به فاصله 5 سانتی متر از لبه دایره با قطر 15 سانتی متر در آورده و سوراخ ایجاد شد. در زیر یکی از سوراخ ها یک جعبه چسبانده شد و داخل آن با ابر پر شد. در مرکز ماز یک دایره کشیده شد تا نقطه شروع حرکت همستر در ماز بود.

یک دوربین فیلم برداری بالای ماز قرار داده شد و مراحل آزمایش انجام داده شد. برای عصاره گیری از دارچین و بابونه از دستگاه تقطیر استفاده شد.

1. در حال عادی همستر در نقطه شروع قرار گرفت و زمان پیدا کردن سوراخ دارای جعبه اندازه گیری شد. این کار با فیلم برداری در یک محیط کاملا آرام انجام گرفت.

2. درمرحله بعد از عصاره اسطوخودوس استفاده شد که به میزان 1 سی سی و طی 5 روز با قطره چکان به صورت گاواژ به همستر خورانده شد بعد از 3 ساعت همستر در ماز قرار داده شد و سوراخ یابی همستر بررسی شد.

3. در مرحله بعد همانند مراحل مطرح شده در مرحله 2 از عصاره دارچین و بابونه استفاده شد.
در نهایت نتایج پژوهش تحلیل شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر از چه گیاهانی استفاده کردند؟ همه موارد
1. بابونه
2. دارچین
3. اسطوخودوس
4. همه موارد
 
مطالب مرتبط:
بررسی آزمایشگاهی اثر ضد آلزایمری گیاهان دارویی و تعیین جزء موثره به روش اتوبیوگرافی
بررسی گیاهان دارویی موثر بر دوری حشرات

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت