تبیان، دستیار زندگی

ساخت دهانشویه ضد باکتری گیاهی با رویکرد فناوری نانو

دندان ها فقط 25 درصد فضای دهان را تشکیل می دهند و یکی از مهم ترین اعضای بدن می باشند. بهداشت دهان و دندان هم به همان میزان و حتی بیشتر مهم است. این عضو مهم همانند دیگر اعضای بدن نیازمند مراقبت و پیشگیری از بروز آسیب های احتمالی می باشد. یکی از راه های مراقبت ار دندان ها مسواك زدن مرتب می باشد، اما مسواك زدن اصلا کافی نیست. چرا که مسواك فقط با لایه بیرونی و قابل مشاهده دندان ها برخورد دارد. مکمل مسواك در مراقبت از دهان و دندان استفاده از دهانشویه و نخ دندان می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت دهانشویه ضد باکتری گیاهی با رویکرد فناوری نانو
نام ارائه دهنده/دهند گان: حمد امین خشتان، تارخ قیصری، احمد رضا صفرپور، ارش عبدالهی و امیر حسین عزیزی
زمینه و نوع پروژه: نانو زیست فناوری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان پسرانه سما

ساخت دهانشویه ضد باکتری گیاهی با رویکرد فناوری نانو
چکیده پروژه
هدف از اجرای این طرح، تهیه یک دهان شویه سالم گیاهی است که علاوه بر از بین بردن میکروب های مضر دهان، بوی بد دهان را از بین برده و باعث خوشبویی دهان شود.

مقدمه
دندان ها فقط  25 درصد فضای دهان را تشکیل می دهند و یکی از مهم ترین اعضای بدن می باشند. بهداشت دهان و دندان هم به همان میزان و حتی بیشتر مهم است. این عضو مهم همانند دیگر اعضای بدن نیازمند مراقبت و پیشگیری از بروز آسیب های احتمالی می باشد. یکی از راه های مراقبت ار دندان ها مسواك زدن مرتب می باشد، اما مسواك زدن اصلا کافی نیست. چرا که مسواك فقط با لایه بیرونی و قابل مشاهده دندان ها برخورد دارد. مکمل مسواك در مراقبت از دهان و دندان استفاده از دهانشویه و نخ دندان می باشد. دهانشویه ها در جلوگیری از بروز بیماری های لثه، آفت های دهانی و پلاك دندان بسیار مناسب و کارا هستند.

 شایعترین شکل بیماری لث، التهاب لثه است. عامل اصلی بروز التهاب، پلاک میکروبی (تجمع میکروب ها روی دندان است)؛ از این رو کنترل پلاك نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان دارد. رایجترین روش های کنترل پلاك، استفاده از دهانشویه ها می باشد. دهانشویه های موجود در بازار دارای معایبی هستند:

1. دارای فلوراید هستند که ماده ای سمی است و می تواند باعث مسمومیت شود
2. دارای الکل هستند که باعث خشکی و بوی بد دهان می شوند
3. باکتری های مفید دهان را نیز از بین می برند

ساخت دهانشویه ضد باکتری گیاهی با رویکرد فناوری نانو
هدف
هدف از اجرای این طرح، تهیه یک دهان شویه سالم گیاهی است که علاوه بر از بین بردن میکروب های مضر دهان، بوی بد دهان را از بین برده و باعث خوشبویی دهان شود.

 روش
دانش آموزان برای اجرای این پروژه اقدام به تهیه نانو امولسیون از اسانس های گیاهی کردند. آن ها اسانس های گیاهی که دارای خواص ضد باکتری هستند را با هم ترکیب کرده و سپس آن ها را با امولسی فایر مخلوط کردند. در ادامه مخلوط یکنواخت به دست آمده را به آب در حال هم زدن اضافه کردند و از این طریق اسانس که یک ماده چربی دوست می باشد درون کپسول های نانومتری قرار گرفته و در آب حل شد. در ادامه اثر دهانشویه تهیه شده بر روی باکتری های مضر دهان و دندان بررسی می گردد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه چیزی داشتند؟ دهانشویه
1. دهانشویه
2. مسواک
3. شامپو
4. صابون

مطالب مرتبط:
بررسی اثر عصاره دارچین و میخک بر میکرووب های دهان
تولید دهان شویه آنتی باکتریال گیاهی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت