تبیان، دستیار زندگی

مجموعه مقالات مباهله در تبیان منتشر شد

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روز مباهله، مجموعه مقالاتی را برای گرامیداشت این روز تهیه و منتشر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مباهله
به گزارش روابط عمومی، بخش دین و اندیشه موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقالات را بر اساس روایات دینی و تاریخی تهیه و منتشر کرده است.
«مباهله، سندی قطعی بر فضیلت و امامت امیرالمومنین(ع) / در روز مباهله چه گذشت؟ / اسناد فضیلت و شأن امام علی علیه السلام در جریان مباهله/مباهله؛ اثبات حقانیت خود و رسوایی شخص دروغگو» برخی مقالات منتشر شده در این خصوص هستند که موضوع تاریخی مباهله را برای کاربران روشن می‌کنند.
حجت‌الاسلام محسن رفیعی در یکی از این مقالات می نویسد:«مباهله واقعه ای تاریخی و مسلّم است که در وقوع آن تردیدی نیست. آنچه مهم است شخصیت های سازنده این واقعه هستند که باعث این رخداد تاریخی شدند. از مجموع این واقعه برمی آید، پیامبر خدا به گونه ای متعبدانه در شرایطی کاملا منحصر به فرد بهترین افراد را معرفی کرده است. از لابلای این حادثه تاریخی می توان دلایل آشکاری بر منزلت و شأن ویژه اهل بیت پیامبر اکرم (صلوات الله علیهم) به خصوص جایگاه امیر المؤمنین امام علی علیه السلام مشاهده نمود که به اختصار به این دلایل اشاره می‌کنیم.بعد از نامه پیامبر خدا به مسیحیان نجران و تصمیم آنها برای ملاقات حضوری با پیامبر، شصت نفر از بهترین ها و داناترین هایشان به همراه سران مذهبی خود در حالی که لباسهای ابریشمی به همراه انگشترهای طلا و صلیب پوشیده بودند در مسجد بر پیامبر اکرم وارد شدند ولی احساس کردند که پیامبر از آنها ناراحت شده است. دلیل ناراحتی را از عثمان بن عفان و عبدالحمن بن عوف پرسیدند و آنها گفتند حل این مشکل به دست علی بن ابیطالب است. حضرت نیز در پاسخ آنها را توصیه کردند که با ظاهری ساده و بدون زر و زیور به حضور پیامبر برسند تا مورد احترام قرار گیرند و این اتفاق نیز افتاد.بعد از نامه پیامبر خدا به مسیحیان نجران و تصمیم آنها برای ملاقات حضوری با پیامبر، شصت نفر از بهترین ها و داناترین هایشان به همراه سران مذهبی خود در حالی که لباسهای ابریشمی به همراه انگشترهای طلا و صلیب پوشیده بودند در مسجد بر پیامبر اکرم وارد شدند ولی احساس کردند که پیامبر از آنها ناراحت شده است. دلیل ناراحتی را از عثمان بن عفان و عبدالرحمن بن عوف پرسیدند و آنها گفتند حل این مشکل به دست علی بن ابیطالب است. حضرت نیز در پاسخ آنها را توصیه کردند که با ظاهری ساده و بدون زر و زیور به حضور پیامبر برسند تا مورد احترام قرار گیرند و این اتفاق نیز افتاد.مسیحیان نجران چون رسول خدا را مدعی پیامبری و نیز اعتقادات بیان شده می دانستند مباهله را منصفانه دیدند و پذیرفتند و مسلّم آن که، کسانی باید در
مباهله شرکت کنند که در این دعوت، شریک و جزئی از مدّعا باشند وگرنه صحیح نیست کسانی قربانی ادعای رسالت ایشان شوند که نقشی در این ادعا نداشته اند. نتیجه آنکه این چهار تن که علی ین ابیطالب نیز یکی از آنهاست نقشی اساسی در دعوت به اسلام دارند و دین اسلام بدون آنها ناتمام است.»
متن کامل این مقاله در نشانی https://tebyan.net/  قابل مشاهده است.