تبیان، دستیار زندگی

ترمیم زخم دیابت با لایه هیدروژل

دیابت یا مرض قند از بیماری های شایع و ناتوان کننده انسان است که می تواند مشکلات جدی را برای اندام ها ایجاد کند. یکی از این مشکلات زخم های مزمن ومقاوم به درمانی است که معمولا در کف پای این بیماران ایجاد می شود. این زخم ها باعث دو مشکل اختلالات اعصاب محیطی و کم شدن جریان خون اندام است. کف پا دورترین جا از قلب است و سبب می شود نسبت به جاهای دیگر بدن کمتر خون دریافت کند. بیماری دیابت در بلند مدت موجب کم شدن جریان خون در همه بدن، به خصوص پاها می شود. همین امر موجب می شود که زخم هایی که به طور مرتب در اثر آسیب های محیطی در پای همه افراد ایجاد می شوند ولی به سرعت خوب می شوند، در پای این افراد خوب نشود زیرا بهبود زخم به مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارد که از راه خون به بافت ها می رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ترمیم زخم دیابت با لایه هیدروژل
نام ارائه دهنده/دهند گان: ملیکا پورزرین و هانیه میرجعفری
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان طلوع

 ترمیم زخم دیابت با لایه هیدروژل
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از این پژوهش ترمیم زخم دیابت با لایه هیدروژل بود.

مقدمه
 دیابت یا مرض قند از بیماری های شایع و ناتوان کننده انسان است که می تواند مشکلات جدی را برای اندام ها ایجاد کند. یکی از این مشکلات زخم های مزمن ومقاوم به درمانی است که معمولا در کف پای این بیماران ایجاد می شود. این زخم ها باعث دو مشکل اختلالات اعصاب محیطی و کم شدن جریان خون اندام است. کف پا دورترین جا از قلب است و سبب می شود نسبت به جاهای دیگر بدن کمتر خون دریافت کند. بیماری دیابت در بلند مدت موجب کم شدن جریان خون در همه بدن، به خصوص پاها می شود.

همین امر موجب می شود که زخم هایی که به طور مرتب در اثر آسیب های محیطی در پای همه افراد ایجاد می شوند ولی به سرعت خوب می شوند، در پای این افراد خوب نشود زیرا بهبود زخم به مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارد که از راه خون به بافت ها می رسد.

در این میان، میکروب ها هم زمینه را مساعد دیده و بر روی زخم ایجاد شده شروع به فعالیت کرده و عفونت ایجاد می کنند. به علت کاهش جریان خون پا، گلبول های سفید هم کمتر به محل زخم رفته و دفاع ایمنی بافت کم می شود. این امر باعث گسترش عفونت و تاخیر در بهبود آن می شود.

ترمیم زخم دیابت با لایه هیدروژل
هدف
هدف دانش آموزان از این پژوهش ترمیم زخم دیابت با لایه هیدروژل بود.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. دانش آموزان ابتدا یک لایه آلژینات تهیه کردند. برای این کار ابتدا یک محلول 5/1 درصد از سدیم آلژینات تهیه کردند و بر روی استیرر قرار داده و میزان مناسبی آب ریختند تا ژل مانند شود. دو درصد PVA را در یک بشر دیگر حل کرده و سپس با محلول سدیم آلژینات قاطی کرده و سپس گلیسیرین را به آن اضافه نمودند. در مرحله بعد، یک لایه محلول را، که حالت ژله ای دارد، روی اون گذاشتند تا خنک شود. پس از بررسی مواد و خاصیت آن ها، مشخص شد که ترکیب سدیم آلژینات و PVA برای ساختن یک لایه هیدروژلی کافیست. اما برای خواص درمانی، با بهره گرفتن از اساتید طب سنتی به خواص عجیب گیاهانی مانند عصاره میخک، عصاره درخت چای، اسانس یا عصاره گریپ فروت، عصاره سنبل هندی، عصاره برگ زیتون، عسل، گیاه مریم گلی و صمغ پروپولیس پی بردند. این گیاهان دارای خواص آنتی باکتریالی و درمان کننده بیماری و زخم های پوستی هستند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر چه مریضی را مورد بررسی قرار دادند؟ دیابت
1. دیابت
2. سل
3. طاعون
4. وبا
 
مطالب مرتبط:
درمان دیابت با گیاهان دارویی
پانسمان‌ های پلیمری که موجب ترمیم زخم و تحریک رگ‌ زایی می‌ شود

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت