تبیان، دستیار زندگی

تقویت بدن با یک ماده مغذی کمتر شناخته شده

آشنایی با اسید لیپوئیک

اسید لیپوئیک طیفی گسترده از واکنش‌ها را برای تقویت سیستم‌های دفاعی بدن در برابر سموم و آسیب سلولی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد که می‌تواند به بیماری منجر شود را موجب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسیدلیپوئیک

زمانی که برای نخستین بار به باشگاه می‌روید یا دوباره برنامه ورزشی خود را آغاز می‌کنید، شاید این‌گونه به نظر برسد که چالش بزرگی پیش روی شما قرار دارد. حتی ممکن است این‌گونه به نظر برسد که تنش و استرس وارده به بدن شما بیش از آن چیزی است که ارزش داشته باشد؛ اما پس از گذشت چند هفته و تداوم برنامه ورزشی جدید، استرس و تنش از بین رفته و احساس افزایش قدرت و ارتقا سلامت بدن در شما شکل می‌گیرد.
یک ماده مغذی وجود دارد که به روشی مشابه کار می‌کند و به آرامی بدن را زیر فشار قرار می‌دهد تا سیستم‌های دفاعی آن را تقویت کند. این ماده مغذی اسید لیپوئیک نام دارد که به نام اسید آلفا لیپوئیک یا اسید ای-لیپوئیک نیز شناخته می‌شود.
این ماده مغذی کمتر شناخته شده ممکن است به کند کردن آهنگ پیشرفت بیماری ام‌اس کمک کند. طی یک مطالعه که در دانشگاه ارگان انجام شد، پژوهشگران دریافتند که مصرف روزانه اسید لیپوئیک به مدت دو سال آتروفی مغزی کلی، یک نشانگر پیشرفت بیماری ام‌اس، را در مقایسه با دارونما به میزان 69 درصد کاهش داده است.
اسید لیپوئیک طیفی گسترده از واکنش‌ها را برای تقویت سیستم‌های دفاعی بدن در برابر سموم و آسیب سلولی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد که می‌تواند به بیماری منجر شود را موجب می‌شود. این واکنش‌ها طیف گسترده‌ای از فواید سلامت را برای انسان به همراه دارند.

اسید لیپوئیک برای درمان نوروپاتی دیابتی و نوع دیگری از نوروپاتی به نام نوروپاتی خودمختار که بر اعصاب متصل به اندام‌ها تأثیر می‌گذارد، بسیار مؤثر است


مقابله با بیماری‌های مزمن

اسید لیپوئیک یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی قوی است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد. وظیفه اصلی آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال‌های آزاد است که به سلول‌های سالم، اندام‌ها و بافت‌های بدن آسیب وارد می‌کنند. هرچه میزان رادیکال‌های آزاد در بدن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها نیز افزایش می‌یابد.
اسید لیپوئیک یک آنتی اکسیدان منحصربه‌فرد است زیرا محلول هم در آب و هم در چربی است. برخلاف ویتامین C که محلول در آب محسوب شده یا ویتامین E که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است. اسید لیپوئیک هم ویتامین C و هم ویتامین E را احیا می‌کند تا توانایی‌های آنتی‌اکسیدانی آن‌ها را افزایش دهد.

کاهش التهاب

با افزایش سن، بدن انسان هرچه بیشتر مستعد ابتلا به التهاب خفیف در سلول‌ها می‌شود. این فرآیندی عادی در طول زندگی انسان است زیرا بدن با محرک‌های خارجی که از ویروس‌ها و باکتری‌ها، سموم زیست‌محیطی، سموم غذایی، و عوامل دیگر سرچشمه می‌گیرند، مبارزه می‌کند. اما با افزایش سن انعطاف‌پذیری بدن کاهش می‌یابد و التهاب می‌تواند موجب بیماری شود. اسید لیپوئیک می‌تواند به زیر کنترل نگه داشتن این التهاب کمک کند.

کاهش وزن

نتایج حاصل از آزمایش‌های بالینی در موسسه لینوس پالینگ و دانشگاه ارگان نشان داده است که اسید لیپوئیک کاهش وزن را در بانوان تقویت می‌کند. این ماده مغذی اثرات مختلفی بر سوخت و ساز دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، پیشگیری از افزایش وزن، تسریع سوخت و ساز چربی، و کاهش سطوح کلسترول اشاره کرد.

بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از سکته مغزی

اگرچه شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارند، اما به گفته پژوهشگران، اسید لیپوئیک ممکن است از مغر و بافت عصبی محافظت کند، و در نتیجه از سکته مغزی و زوال عقل پیشگیری کند. پژوهشگران در حال بررسی پتانسیل این ماده مغذی هستند زیرا اسید لیپوئیک از توانایی منحصربه‌فرد عبور از سد خونی-مغزی برخوردار است که بسیاری از داروها فاقد آن هستند.

غلبه بر نوروپاتی

نوروپاتی دیابتی یک بیماری تحریک کننده ناشی از آسیب عصبی است که از علائم آن می‌توان به درد، سوزش، خارش، سوزن سوزن شدن، و بی‌حسی در دست‌ها و پاها اشاره کرد. این شرایط بسیار جدی است زیرا زمانی که بی‌حسی رخ می‌دهد، ممکن است جراحاتی شکل بگیرند که حتی به قطع عضو منجر شوند.
آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که اسید لیپوئیک برای درمان نوروپاتی دیابتی و نوع دیگری از نوروپاتی به نام نوروپاتی خودمختار که بر اعصاب متصل به اندام‌ها تأثیر می‌گذارد، بسیار مؤثر است.

تقویت آنتی اکسیدان اصلی

گلوتاتیون آنتی اکسیدان اصلی مورد نیاز بدن انسان برای حفظ سلامت و قدرت خود است. خبر خوب این است که بدن ما به طور طبیعی گلوتاتیون تولید می‌کند. خبر بد این است که بدن احتمالاً به میزان کافی از این آنتی اکسیدان تولید نمی‌کند و زمانی که آن را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید نیز می‌تواند در روده از بین برود. اما اسید لیپوئیک توانایی احیای گلوتاتیون را دارد.

مواد غذایی و مکمل‌ها
منابع غذایی خوب برای اسید لیپوئیک شامل گوشت قرمز، گوشت‌های اندامی مانند جگر، بروکلی، اسفناج و مخمر آبجو می‌شوند. برای مکمل‌ها، دوز روزانه 200 تا 400 میلی‌گرم توصیه شده است. این در شرایطی است که برای دیابت یا نوروپاتی دوز روزانه 800 میلی‌گرم که در چند نوبت تقسیم می‌شود، توصیه شده است.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.