تبیان، دستیار زندگی

تشخیص اسکناس های جعلی

چند سالی است که اسکناس ها و ایران چک های تقلبی مردم را با مشکل همراه کرده اند. فروشندگان و بازاری ها محتاط تر شده و هر بار که وجه نقد از مشتری دریافت می کنند بعد از اطمینان از اصل بودن آن را به صندوق منتقل کرده و معامله را تمام می کنند. ولی با این حال باز هم بسیاری از فروشندگان در دام اسکناس ها و البته بیشتر ایران چک های تقلبی می افتند. مردم هم از این ایران چک ها در امان نیستند و حتی بارها شده از دستگاه های خودپرداز اسکناس جعلی دریافت کرده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تشخیص اسکناس های جعلی
نام ارائه دهنده/دهند گان: بهاره ره انجام و میترا فیض خسروی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فدک

تشخیص اسکناس های جعلی
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از این پژوهش ساخت ترکیبی هوشمند برای شناسایی اسکناس اصلی از تقلبی بود.

مقدمه
چند سالی است که اسکناس ها و ایران چک های تقلبی مردم را با مشکل همراه کرده اند. فروشندگان و بازاری ها محتاط تر شده و هر بار که وجه نقد از مشتری دریافت می کنند بعد از اطمینان از اصل بودن آن را به صندوق منتقل کرده و معامله را تمام می کنند. ولی با این حال باز هم بسیاری از فروشندگان در دام اسکناس ها و البته بیشتر ایران چک های تقلبی می افتند. مردم هم از این ایران چک ها در امان نیستند و حتی بارها شده از دستگاه های خودپرداز اسکناس جعلی دریافت کرده اند.

مردمی که این روزها گرفتار ایران ‌چک‌ های 50 هزار تومانی تقلبی شده ‌اند، می ‌گویند که این چک‌ پول‌ ها را از بانک گرفته‌ اند. برخی دیگر از وجود آن ها در بین پول ‌های خودپرداز می ‌گویند.

کاغذهای معمولی همچون کاغذ دفترچه های یادداشت و روزنامه ‌ها از سلولز ساخته شده‌ اند که از درختان به دست می ‌آید. درختان طی مراحلی به فیبرهای چوبی تبدیل می ‌شوند و فیبرهای سلولزی انتخاب شده و پس از نازک سازی به شکل ورقه ‌های کاغذ در می ‌آیند. کاغذ پول اما از نوعی مواد ریش‌ ریش ‌شده به‌دست می‌آید. پنبه یا بافت کتان کوبیده می ‌شود تا از آن ها فیبرهای پنبه یا کتان به ‌دست آید. جلوگیری از جعل اسکناس همیشه دغدغه دولت‌ ها برای جلوگیری از هرج و مرج در نظام مالی بوده ‌است، این بار فناوری نانو به کمک امنیت اسکناس آمده ‌است. جعل اسناد و مدارک و اسکناس ها، از جرائم اصلی سلب اعتماد عمومی و اخلال در نظام اقتصادی کشور و یکی از عوامل مهم ناکارآمدی های اجتماعی در جامعه به شمار می رود. با حضور چاپگرهای پیشرفته رنگی در جامعه و دسترسی آسان افراد مختلف به آن ها، شیوع اسکناس های تقلبی در جامعه به عنوان یک معزل مهم در سیستم اقتصادی کشور، رو به افزایش می باشد. به همین منظورساخت ترکیبی هوشمند که توانایی تشخیص اسکناس اصلی از تقلبی را براساس کاغذ به کار رفته در آن ها را داشته باشد ضروری به نظر می رسد.

تشخیص اسکناس های جعلی
هدف
هدف دانش آموزان از این پژوهش ساخت ترکیبی هوشمند برای شناسایی اسکناس اصلی از تقلبی بود.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر دانش آموزان ابتدا 95 گرم پتاسیم یدید را با 900 سی سی متیل استات به طور ملایم روی هیتر ترکیب کردند. پس از حل شدن این دو ماده با یکدیگر 180 سی سی آب مقطر به محلول اضافه شد تا یک محلول دوفاز تولید شود. دانش آموزان سپس فاز بالایی محلول را توسط دکانتور از هم جدا کردند. فاز بالایی که شامل متیل استات بود را با 2 سی سی محلول 2 و 3 پروپیلن گلیکول ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه روی هیتر گذاشتند تا هم بخورد. در آخر وقتی محلول شناساگر به دست آمد، مقداری از آن را روی کاغذ پول ریختند، مشاهده شد که اسکناس اصلی تغییر رنگ نمی دهد اما اسکناس تقلبی به سمت بنفش تغییر رنگ می دهد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه چیزی داشتند؟ شناساگر اسکناس جعلی
1. شناساگر اسکناس جعلی
2. سکه
3. جواهرات
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
کشف سکه تقلبی
برجسته نماها

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت