تبیان، دستیار زندگی

غریق نجات هوشمند، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 3

هر ساله شاهید که صدها نفر از هموطنانی که برای تفریح به دریا می روند، به یکی از بدترین اشکال مرگ که همان غرق شدگی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: غریق نجات هوشمند
نام مدرسه: فرزانگان 3
نام استاد: راضیه جبلی
دانش آموزان: سارا سلیم پور، یاسمن نوربخش
غریق نجات هوشمند، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 3

بیان مساله
هر ساله شاهدیم که صدها نفر از هموطنانی که برای تفریح به دریا می روند، به یکی از بدترین اشکال مرگ که همان غرق شدگی است. یکی از مهمترین علل این حادثه ناگوار پدیده ای به نام جراین شکافنده است امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می کنند. این حجم وسیع از آب می باید دوباره به داخل دریا برگردد و برای این منظور در نقاطی از ساحل، به صورت تقریباً غیر قابل پیش بینی، درون آب دریا آب راهه هایی به طرف دریا ایجاد می شود که در آن آب با سرعت زیادی برخلاف جهت امواج (یعنی از سمت ساحل به سمت دریا) جریان می یابد. این جریان ها کاملاً از امواج آب متفاوت بوده و به آن ها جریان های ساحلی، جریان های شکافنده (Rip Currents) ، یا جریان های مرگبار گفته می شود.

روش هایی که تاکنون برای نجات وجود دارند:
1-      دستبند هوشمند وسیله ای است که یک بادکنک نایلونی در کنار کاتریج دی اکسید کربن قرار داده شده است فرد در حال غرق شدن می تواند در کمتر از یک ثانیه اخرم فلزی را بکشد و به این ترتیب، سیلندر دی اکسید کربن تحریک شده و بادکنک پر می شود، ولی دستبند غریق نجات به دلیل اینکه نمی تواند تعادل را در بدن انسان به وجود بیاورد، نمی تواند تاثیر به سزایی در نجات فرد در معرض غرق شدن داشته باشد.

2-      جلیقه های دارای کمربند هوشمند (سنسوردار) همزمان چند غریق را در دریا نجات دهند. این کمربندها دارای حسگر است. ناجیان در فاصله 2 متری به سوی غریق پرتاب می کنند و پس از 45 ثانیه با باز شدن کمربند، غریق به ناجی متصل و به خارج از آب هدایت می شود. پوشیدن جلیقه برای شناگر بسیار مشکل است و جلو حرکت او را می گیرد پس بسیاری از شناگران از آن استفاده نمی کنند.

پژوهشگران سعی دارند با ساخت وسیله ای به عنوان غریق نجات فرد در معرض غرق شدن را به سطح آب آورده و به سمت ساحل هدایت کند.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
1-      2.5 درصد علل مرگ و میر را غرق شدگی به خود اختصاص داده اند و اینکه سالانه 372 هزار نفر در جهان براثر غرق شدگی جهان خود را از دست می دهند، حسن نوری معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی)
2-      افزایش اطمینان برای کسانی که به تازگی آموزش شنا را شروع کرده اند می باشد.

 اهداف پژوهش
هدف کلی:
ساخت گردنبند نجات غریق

هدف کاربردی:
نجات افرادی که در حال غرق شدن هستند.

سوالات پژوهشی
1-      آیا می توان دستگاهی ساخت که داخل تویوپ را با گاز پر کند؟
2-      آیا می توان موتوری ساخت که فرد در معرض غرق شدن را تا ساحل هدایت کند؟

تعریف کلمات
گردنبند
تعریف نظری: آنچه گردن را بندند. آنچه به دور گردن حلقه شود.

تعریف عملیاتی: در این پروژه واژه گردنبند به معنای وسیله ای است که به دور گردن شناگر بسته می شود و با باد شدن خودکار بادکنک های پلاستیکی در دو طرف گردن از غرق شدن فرد در معرض خطر جلوگیری می کند.

نجات غریق
تعریف نظری: نجات غریق به فردی اطلاق می شود که چیره به فن شناست و برای حفظ و نگهبانی از جان شناگران آموزش های تحصصی را دیده است.

تعریف عملیاتی: در این پروژه شی ء ی به عنوان نجات غریق وجود دارد که باعث می شود فرد در معرض خطر غرق شدن به سطح آب بیاید و به سمت ساحل هدایت شود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی