تبیان، دستیار زندگی

ساخت عطر به وسیله نانو کپسول

در تعریف عطر می ‌توان گفت که عطر مجموعه ‌ای از مواد خوشبوکننده به همراه یک حلال مناسب است. اجزای اصلی یک عطر را حلال یا حامل، ماده خوشبوکننده، و مواد تثبیت‌ کننده تشکیل می ‌دهند. از قدیم بشر علاقمند به استفاده از مواد و عطری با ماندگاری بالا بود. راه های زیادی را برای آن امتحان کرد. امروزه نیز دانشمندان در کارخانه های عطرسازی در تلاش برای یافتن ماندگارترین مواد معطر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت عطر به وسیله نانو کپسول
نام ارائه دهنده/دهند گان: مبینا زمانی، درسا صفایی و هدیه باغبان
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مجتمع اموزشی و فرهنگی ندای زهرا

ساخت عطر به وسیله نانو کپسول
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از این پژوهش ساخت عطر به وسیله نانو کپسول بود.

مقدمه
در تعریف عطر می ‌توان گفت که عطر مجموعه ‌ای از مواد خوشبوکننده به همراه یک حلال مناسب است. اجزای اصلی یک عطر را حلال یا حامل، ماده خوشبوکننده، و مواد تثبیت‌ کننده تشکیل می ‌دهند. از قدیم بشر علاقمند به استفاده از مواد و عطری با ماندگاری بالا بود. راه های زیادی را برای آن امتحان کرد. امروزه نیز دانشمندان در کارخانه های عطرسازی در تلاش برای یافتن ماندگارترین مواد معطر است. یکی از روش های نوینی که پیشنهاد می شود کپسول کردن مواد معطر و قراردهی آن ها بر روی منسوجات یا افشانه های خوشبوکننده است. با به کارگیری کپسول های عطر مواد معطر به مدت های طولانی تری بر روی کالا باقی می مانند، زیرا غشا پلیمری از تبخیر مواد معطر جلوگیری می کند.

به هر نانوذره‌ ای که دارای یک پوسته و یک فضای خالی جهت قرار دادن مواد مورد نظر در داخل آن باشد نانوکپسول گفته می ‌شود. نانوکپسول ‌ها می ‌توانند در قرار دادن مایعات در محفظه‌ های نانومتری، بسته‌ بندی نانوذرات، جلوگیری از تماس ترکیب‌ های فعال شیمیایی با بافت ‌های داخلی بدن، ایجاد محافظت محیطی و سازگاری با مواد دیگر و آسان کردن کار با نانو مواد کاربرد داشته باشند. انواع گوناگونی از نانوکپسول‌ ها وجود دارند که معروف ‌ترین آن‌ ها نانوکپسول‌ های امولسیونی و نانوکپسول ‌های پلیمری هستند. نانوکپسول ‌های امولسیونی از مولکول‌ های سورفکتانت، مانند فسفولیپید ها که از یک طرف آب دوست و از طرف دیگر آبگریز هستند، تشکیل می ‌شوند. برای ساخت نانوکپسول ‌های پلیمری از پلیمرها استفاده می ‌شود. فرایند اصلی ساخت این نانوکپسول‌ ها پلیمریزاسیون امولسیونی است. نانوکپسول‌ های پلیمری، برخلاف نانوکپسول‌ های امولسیونی، با پیوندهای کووالانسی قدرتمندی به یکدیگر می‌ چسبند و از استحکام خاصی برخوردارند. نانوکپسول‌ ها به ‌سبب گستردگی کاربردهایشان توسعه زیادی پیدا کرده ‌اند. از نانوکپسول ‌های امولسیونی می ‌توان به ‌طور گسترده در صنایع آرایشی، دارورسانی، و برای رهایش کنترل‌ شده و تاخیری عطر، ادکلن، و آفت‌ کش‌ ها استفاده کرد.
 
ساخت عطر به وسیله نانو کپسول
هدف
هدف دانش آموزان از این پژوهش ساخت عطر به وسیله نانو کپسول بود.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر ابتدا 50 سی سی محلول گلاب خالص در دی کلرو متان تهیه شد. سپس 5/12 سی سی Span درون این محلول توسط همورژنایزر با دور 13000 به صورت امولسیون شده در آمد که این امولسیون آب در روغن می باشد. سپس امولسیون اولیه به آرامی در 100 سی سی محلول (پی وی ای) با غظلت های مشخص و در دورهای مختلف همزن مغناطیسی اضافه شده که در نهایت یک امولسیون ثانویه که دارای ساختار آب در روغن در آب است، تهیه شد. دانش آموزان در مرحله بعد PVA را به آن اضافه کردند. سپس محلول نهایی به مدت 2 ساعت در دمای 42 درجه سانتی گراد (دمای جوش دی کلرمتان) حرارت داده شد تا قطرات گلاب ته نشین شود و کپسول ها به دست آیند.

مهارت های کسب شده
1.      آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2.      آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.      آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4.      آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5.      آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6.      آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.      آشنایی با پروپوزال نویسی
8.      آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر از چه چیزی برای ساخت عطر استفاده کردند؟ نانو کپسول
1. الکل
2. کلر
3. نانوکپسول
4. فیبر

مطالب مرتبط:


تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت