تبیان، دستیار زندگی

نگاه اقتصادی به بازی‌‎های عشایری خدشه به اصالت فرهنگ‌ها است

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی با انتقاد به نگاه اقتصادی به جشنواره ورزشی عشایر جهان گفت: این رویکرد مرگ فرهنگ ها را به دنبال دارد و موجب خدشه به اصالت بازی ها خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارشناس
«غلامرضا جعفری»در پاسخ به پرسشی در زمینه ایده شکل گیری المپیک عشایری جهان اظهار داشت: هر دولتی در چهارچوب چشم اندازهای فرهنگی و ورزشی اقداماتی را در دستور کار قرار می دهد تا با استفاده از ابزار ورزش بتواند فرهنگ و نمودهای فرهنگی خود را به جهانیان معرفی کند؛ دولت قرقیزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و این کشور برای سومین بار متوالی میزبانی این بازی ها را بر عهده دارد.
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در زمینه لازمه های برگزاری این جشنواره گفت: میزبانی این همایش بزرگ نیاز به منابع مالی و زیرساختی دارد و دولت قرقیزستان در این زمینه منابع لازم برای برگزاری این مسابقات را تامین و اسپانسرهای ویژه ای برای این دوره از بازی ها جذب کرده است.
وی با اشاره به احتمال میزبانی ایران در دوره های بعدی این جشنواره ورزشی گفت: شاید اگر بگوییم تجربه ایران در برگزاری جشنواره های بومی و محلی بیشتر از قرقیزستان است، سخن گزافی نباشد زیرا جشنواره ورزشی عشایری جهان شش سال است در دستور کار قرار گرفته در حالی که فدراسیون تحت نظر ما 15 سال سابقه فعالیت دارد و تورنمنت های بزرگی مانند جشنواره ورزش روستاییان برگزار کرده است.
او تصریح کرد: برای میزبانی بازی های بین المللی نیز آمادگی داریم و در گذشته نیز پیشنهاد برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی کشورهای عضو سازمان «اکو» را دادیم اما بنا به دلایلی با آن موافقت نشد.
جعفری ادامه داد: در زمینه کیفیت برگزاری این دوره از بازی ها باید بگویم که سومین دوره المپیک عشایری نسبت به دوره های قبل از کیفیت پایین تری برخوردار بود زیرا وقتی فدراسیون های جهانی با یک رویکرد خاص و نگاه اقتصادی به ورزش ورود می کنند بدون شک بسیاری از برنامه ها تحت شعاع قرار می گیرد و این خود موجب مرگ فرهنگ ها است. گسترش این تفکر در جشنواره بازی های بومی و محلی موجب می شود تا در اصالت این بازی ها تحریف هایی به وجود آید و این ناخواسته اصالت و هویت بازی ها را زیر سئوال خواهد.
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی بومی محلی در پایان با اشاره به ظرفیت های المپیک عشایری جهان گفت: حضور در این بازی ها فرصت مناسبی است که با استفاده از ظرفیت های این تورنمنت، آوردگاه عشایری قرقیزستان را به جایی برای نمایش فرهنگ و اصالت ایرانی تبدیل کنیم و با استفاده از دیپلماسی ورزش گامی بلند در مسیر صلح جهانی برداریم.
منبع:ایرنا