تبیان، دستیار زندگی

بار میکروبی دست افراد در مشاغل مختلف و مقایسه تاثیر ژل ضدعفونی و صابون

میکروب، میکرو ارگانیسم، ریزسازواره یا ریزاندامگان جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌ شوند. ریزاندامگان شامل باکتری‌ ها، ویروس ‌ها، آغازیان، و برخی قارچ‌ ها هستند. ریزاندامگان‌ ها در همه جا، از آب و هوا گرفته تا خاک، روی پوست بدن و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند. به گونه‌ ای که زندگی برای جانوران و گیاهان، بدون وجود میکروب امکان‌ پذیر نیست. یعنی این میکروب‌ ها فلور نرمال بدن جانوران و موجودات زنده هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بار میکروبی دست افراد در مشاغل مختلف و مقایسه تاثیر ژل ضدعفونی و صابون
نام ارائه دهنده/دهند گان: ساینا طالبی و آوایمینی
زمینه و نوع پروژه: علوم تجربی –زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: پژوهشسرای ابن شهر آشوب ساروی

بار میکروبی دست افراد در مشاغل مختلف و مقایسه تاثیر ژل ضدعفونی و صابون
چکیده پروژه
در این پروژه سعی شده با اندازه گیری بار میکروبی دست افراد در مشاغل  مختلف میزان اثرگذاری ژل دست و صابون بررسی شود.

مقدمه
میکروب، میکرو ارگانیسم، ریزسازواره یا ریزاندامگان جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌ شوند. ریزاندامگان شامل باکتری‌ ها، ویروس ‌ها، آغازیان، و برخی قارچ‌ ها هستند. ریزاندامگان‌ ها در همه جا، از آب و هوا گرفته تا خاک، روی پوست بدن و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند. به گونه‌ ای که زندگی برای جانوران و گیاهان، بدون وجود میکروب امکان‌ پذیر نیست. یعنی این میکروب‌ ها فلور نرمال بدن جانوران و موجودات زنده هستند.

میکروب‌ ها همه جا هستند، در اقیانوس‌ ها، دریاها، دریاچه‌ ها، آبگیرها و رودها، در حیاط خانه و اتاق خواب شما، در غذایی که می‌ خورید و درون بدن شما. در یک مشت خاک حیاط میلیاردها میکروب وجود دارد! میکروب ها با تنوع و تعداد زیاد پیرامون ما زندگی می کنند بعضی برای زندگی مان موثرند و برخی سبب بیماری ما می گردند. انسان برای از بین بردن میکروب ها از مواد پاک کننده استفاده می کند.

بار میکروبی دست افراد در مشاغل مختلف و مقایسه تاثیر ژل ضدعفونی و صابون
هدف
در این پروژه سعی شده با اندازه گیری بار میکروبی دست افراد در مشاغل  مختلف میزان اثرگذاری ژل دست و صابون بررسی شود.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی است. در پژوهش حاضر دانش آموزان از 5 گروه شغلی (پرسنل آزمایشگاه، گوهر تراش، دانش آموز در مدرسه، بازیکنان زمین بدمینتون و پرسنل بانک) نمونه دست کثیف گرفتند و سریع دست راست را با ژل و دست چپ را با صابون ضد عفونی نموده و مجدد نمونه گیری کردند. نمونه ها را کشت داده و نتیجه را با رنگ آمیزی نمونه های میکروب زیر میکروسکوپ برررسی کردند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر بار میکروبی کدام عضو بدن را مورد بررسی قرار دادند؟ دست
1. دست
2. پا
3. سر
4. گوش

مطالب مرتبط:
بار میکروبی دست افراد در مشاغل مختلف
ساخت مایع سفید کننده با خاصیت ضد میکروبی طبیعی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت