تبیان، دستیار زندگی

تهیه پودری ارزان جهت خنثی سازی پساب های اسیدی

به طورکلی هر گونه پساب که دارای پی هاش خارج از محدوده خنثی باشد، باید قبل از دفع به محیط زیست خنثی سازی شود چرا که در غیر این صورت شرایط زیست موجودات زنده از بین رفته و باعث به مخاطره افتادن حیات آن ها می شود. به عنوان نمونه مطابق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران مقدار پی هاش مجاز برای تخلیه پساب به آب های سطحی و رودخانه ها در محدوده 5/8 تا 5/6 قراردارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه پودری ارزان جهت خنثی سازی پساب های اسیدی
نام ارائه دهنده/دهند گان: مبینا غلامی، محدثه سلیمانی، سحر یوسفی و محدثه جلیلوند
زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دکتر علی ذاکری

تهیه پودری ارزان جهت خنثی سازی پساب های اسیدی
چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر تهیه پودری ارزان جهت خنثی سازی پساب های اسیدی بود.

مقدمه
به طورکلی هر گونه پساب که دارای پی هاش خارج از محدوده خنثی باشد، باید قبل از دفع به محیط زیست خنثی سازی شود چرا که در غیر این صورت شرایط زیست موجودات زنده از بین رفته و باعث به مخاطره افتادن حیات آن ها می شود. به عنوان نمونه مطابق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران مقدار پی هاش مجاز برای تخلیه پساب به آب های سطحی و رودخانه ها در محدوده 5/8 تا 5/6 قراردارد.

 همچنین به دلیل اینکه اکثر باکتری ها و میکروارگانیسم های تصفیه فاضلاب در شرایط خنثی قادر به فعالیت هستند، اگر بخواهیم پسابی را به کمک فرآیندهای بیولوژیکی مورد تصفیه قرار دهیم، لازم است که قبلاٌ خنثی سازی شود. برای خنثی سازی یک فاضلاب قلیایی مقدار مشخصی اسید و برای خنثی سازی یک فاضلاب اسیدی مقدار مشخصی باز به آن افزوده می شود. لذا با توجه به اهمیت این موضوع و اینکه اکثر کارخانه های صنعتی به دلیل هزینه های زیاد خنثی سازی از این امر شانه خالی می کنند. در این پروژه راه حل ارزانتری برای خنثی سازی پساب های اسیدی اجرا شده است.

تهیه پودری ارزان جهت خنثی سازی پساب های اسیدی
هدف
هدف از پژوهش حاضر تهیه پودری ارزان جهت خنثی سازی پساب های اسیدی بود.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر ابتدا مقداری پساب اسیدی یکی از واحد های صنعتی تهیه شد. مراحل کار با اندازه گیری پی هاش این پساب به وسیله دستگاه پی هاش متر آغاز شد. مقدار پساب مورد استفاده در همه مراحل 100 میلی لیتر بوده است و پی هاش آن حدود 2/1 بود. مواد بازی موجود در بازار که معمولا برای کارهای خنثی سازی استفاده می شد تهیه شد. با توجه به محاسبات نظری مقدار 2/0 گرم از باز مورد نظر به دقت وزن شد و با افزایش تدریجی این مواد به پسابی که در حال هم زدن با دستگاه بود و الکترود دستگاه پی هاش متر داخل آن بود، پی هاش به 5/6 رسید. سپس مقدار مصرفی از هر باز به دست آمد. در مرحله بعد مواد موثر جدا و بر روی دانه بندی آن ها کار شد تا بهترین دانه بندی که بیشترین اثر را در خنثی سازی دارد به دست آمد. همچنین در این پروژه حالت ترکیبی مواد نیز مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج مثبتی داشت. در نهایت دانش آموزان به فرمولی رسیدند که از لحاظ ارزان بودن ماده و روش عمل و محصولات جانبی تولیدی بسیار موثرتر از روش های فعلی بود.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر مقدار پی هاش را به چه عددی رساندند؟ 5/6
1. 5/6
2. 4
3. 3
4. 75/6

 مطالب مرتبط:
آلودگی محیط زیست
بررسی کیفیت و سلامت آب

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت