تبیان، دستیار زندگی

سنسور تشخیص آلودگی هوا، دستاورد برتر دوره دوم شهید مهدوی

گروه ما تصمیم بر ساخت سنسوری را دارد که بسیاری از شاخص های آلودگی هوا را به صورت جداگانه در هر لحظه می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: سنسور تشخیص شاخص های آلودگی هوا
نام مدرسه: شهید مهدوی
نام استاد: ایراندخت پارسابد و مهدیه السادات میرخانی
دانش آموزان: آنیتا علیخانی، نیکی میرحسینی، تبسم محمدیان، آرتمیس مرتضوی، آنیتا لسان
سنسور تشخیص آلودگی هوا، دستاورد برتر دوره دوم شهید مهدوی

اهداف پروژه:
گروه ما تصمیم بر ساخت سنسوری را دارد که بسیاری از شاخص های آلودگی هوا را به صورت جداگانه در هر لحظه می کند. این شاخص ها شامل گازهای کربن مونوکسید CO، کربن دی اکسید CO2، اوزون O3، گوگرد دی اکسید SO2، نیتروژن دی اکسید NO2، نیتروژن اکسید NOx است و همین طور می تواند میزان ترکیبات آلی فرار VOC، هیدروکربن ها HC و همچنین ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرومتر PM2.5 را اندازه گیری کند. این داده های دریافتی از سنسورها بر روی نمایشگر همراه با سنسور نشان داده می شوند که علاوه بر نمایش اعداد داده ها، نسبت به میزان شاخص ها به سه رنگ سبز، زرد و قرمز در می آید و شخص آزمایشگر به راحتی می تواند از کیفیت هوا باخبر شود. همچنین این داده ها را می توان در رایانه به صورت نمودار در آورد.

سپس این سنسور را به رآکتور سوختی از زباله ها اتصال می دهیم و میزان آلودگی را به وسیله سنسور اندازه می گیرم. گاز حاصل از سوختن دارای دوده نیز هست بنابراین به وسیله براده چوب دوده را از آن جدا می کنیم.

این دستگاه برای سوزاندان کاغذ در یک مخزن جداگانه استفاده می شود و می توان با برآورد میزان مصرف انرژی الکتریکی در محیط این وسیله را جایگزین کرد. به این صورت که با سوخت کاغذهای باطله در مخزن دوجداره گاز تولید کرد و آن را به موتور متصل کرد براثر گشتاور حاصل از آن در موتور انرژی تولید می شود و ذخیره کنی و تبدیل به انرژی الکتریکی قابل استفاده امی شود ( به وسیله اینتورتر)

مدت انجام پروژه:
آبان 96: انتخاب اعضا گروه، مشاوره با دبیر راهنما، بارش فکری، انتخاب موضوع با همه اعضا
آذر و دی 96: تحقیق در مورد هدف ، تجزیه و تحلیل داده ها، همکفری گروهی و راهنمایی دبیر راهنما
بهمن و اسفند 96: برنامه ریزی ساخت دستاورد، تعیین مسئولیت های فردی گروه، نوشتن مقاله اولیه و تهیه پاورپوینت و تابلو جشنواره
فروردین 97: رفع نواقص کار، ویرایش نهایی پوستر و مقاله و پاورپوینت

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی