تبیان، دستیار زندگی

ارزیابی اثر عصاره آبی برگ گردو بر کنترل علف هرز مرغ

سورگوم پنجمین غله کاشته شده در دنیا است و کاربرد های بسیاری دارد. یکی از مشکلات مزارع سورگوم رشد علف های هرز در آن ها است که با گیاه سورگوم برای دریافت نور خورشید آب و غذا رقابت و عملکرد آن را کاهش می دهد. علف هرز مرغ در مزارع سورگوم به خوبی رشد می کند و می تواند تنها یک هفته پس از رشد 5/2 متر مربع از مزرعه را بگیرد. این گیاه به هر دو صورت زایشی و رویشی تولید مثل می کند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ارزیابی اثر عصاره آبی برگ گردو بر کنترل علف هرز مرغ
نام ارائه دهنده/دهند گان: آذین ابراهیمیان کرده ده
زمینه و نوع پروژه: طراحی و ساخت
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان نمونه دولتی شهید همت

ارزیابی اثر عصاره آبی برگ گردو بر کنترل علف هرز مرغ
 چکیده پروژه
در سال های اخیر استفاده از اثرات دگر آسیبی در مدیریت علف های هرز نظر بسیاری از متخصصین را به خود جلب كرده است. این پژوهش به منظور بررسی اتر عصاره آبی برگ گردو بر رشد و جوانه زنی علف هرز مرغ در مزارع سورگوم به صورت فاکتوریل در قلب طرح تصادفی انجام شد.

مقدمه
سورگوم پنجمین غله کاشته شده در دنیا است و کاربرد های بسیاری دارد. یکی از مشکلات مزارع سورگوم رشد علف های هرز در آن ها است که با گیاه سورگوم برای دریافت نور خورشید آب و غذا رقابت و عملکرد آن را کاهش می دهد. علف هرز مرغ در مزارع سورگوم به خوبی رشد می کند و می تواند تنها یک هفته پس از رشد 5/2 متر مربع از مزرعه را بگیرد. این گیاه به هر دو صورت زایشی و رویشی تولید مثل می کند و همین موضوع ریشه کن کردن این گیاه را دشوار می سازد. کشاورزان معمولا برای کنترل علف هرز از علف کش های شیمیایی استفاده می کنند که علاوه بر بردن هزینه زیاد باعث آلودگی خاک و منابع آب زیر زمینی می شود. همچنین کیفیت محصول را کاهش می دهد و تاثیرات بدی هم بر سلامتی انسان ها دارد. در همین راستا استفاده از خواص دگر آسیبی گیاهان برای کنترل علف های هرز مورد توجه قرار گرفته است گردو یکی از گیاهانی است که به دلیل داشتن ماده ژوگلان از خاصیت دگر آسیبی بسیاری برخوردار است و می توان برای کنترل علف هرز مرغ از آن بهره گرفت.

ارزیابی اثر عصاره آبی برگ گردو بر کنترل علف هرز مرغ
 هدف
در سال های اخیر استفاده از اثرات دگر آسیبی در مدیریت علف های هرز نظر بسیاری از متخصصین را به خود جلب كرده است. این پژوهش به منظور بررسی اتر عصاره آبی برگ گردو بر رشد و جوانه زنی علف هرز مرغ در مزارع سورگوم به صورت فاکتوریل در قلب طرح تصادفی انجام شد.

 روش
این پژوهش در یکی از مزارع سورگوم شهرستان دماوند صورت گرفت. در این آزمایش تاثیر غلظت های مختلف عصاره برگ گردو شامل غلظت های 30، 60 و 90 و گروه شاهد بر جوانه زنی و رشد علف مرغ در سه تکرار به صورت کاملا تصادفی انجام شد. برگ های درخت گردو در شهریور ماه سال 1395 جمع آوری شد. سپس در اون به مدت 24 ساعت در دمای 60 درجه خشک گردید آن گاه توسط آسیاب برقی پودر شد. سپس 90 گرم پودر خشک در 100 سی سی آب مقطر به مدت 24 ساعت خیسانده شدند پس از آن از پارچه تنظیف کتانی چهار لایه عبور داده شد و آن گاه مایع صاف شده به مدت 15 دقبقه 3500 دور در دقیقه سانتریفیوژ گردید. پس از جداسازی از دو فاز ایجاد شده در مایع فوقانی به عنوان عصاره 90 درصد استفاده گردید. سایر غلظت های عصاره نیز به همین ترتیب تهیه شدند. سپس به مزرعه سورگوم رفته و چهار قسمت از مزرعه به مساحت 5 متر مربع به صورت تصادفی انتخاب و توسط یک لایه بلوک از بقیه قسمت های مزرعه جدا گردید. سپس محلول به دست آمده با غلظت های متفاوت 0 و 30 و 60 و 90 درصد در چهار گروه تعیین شده آزمایش شد.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر  عصاره کدام گیاه را استفاده کردند؟
1. برگ گردو*
2. برگ پرتقال
3. برگ سیب
4. برگ زردالو

 مطالب مرتبط:
داروی کاهش قند خون
استفاده از برگ گردو برای دور کردن مورچه هادر صورت وجود مورچه ها

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت