تبیان، دستیار زندگی

ادبیات در هفته ای که گذشت؛

از واکنش وزیر ارشاد به به تعطیلی کتابفروشی ها تا هزینه 14 میلیاردی برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب

مهمترین اخبار و رویدادهای حوزه ادبیات از دهم تا شانزدهم شهریورماه را با یک کلیک مشاهده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
از واکنش وزیر ارشاد به به تعطیلی کتابفروشی ها

اتفاقاتی در هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در این گزارش  به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

مصوبات هیأت‌های مدیره با اکثریت آرا قانونی است

اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در جلسات اخیر خود طرح تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های نشر را تصویب کردند. پیشنهاد تشکیل این شورا از طرف تشکل‌های انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی مطرح شده بود. این شورا موظف است علاوه بر برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حضور نمایندگان و اعضای هیات مدیره تشکل‌های صنفی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهاد‌های فرهنگی، تصمیم واحد از طرف صنف نشر را اتخاذ کند. از وظایف دیگر شورای هماهنگی تشکل‌های نشر می‌توان به مشارکت در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نظارت بر نحوه توزیع کاغذ با ارز یارانه‌ای اشاره کرد؛ بنابراین گزارش، تصویب پیشنهاد تشکیل شورای همکاری تشکل‌های نشر مخالفانی هم داشت که از آن میان می‌توان به محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اشاره کرد. وی پس از تصویب پیشنهاد شورای همکاری تشکل‌های نشر در قالب مصاحبه‌ای بیان کرد:تشکیل شورای همکاری تشکل‌های نشر مخالف قوانین نظام صنفی است.

پاسخ وزیر ارشاد به وضعیت تعطیلی کتابفروشی‌ها

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در حاشیه مراسم روز ملی صنعت چاپ که در تالار وحدت برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار  درباره مشکلات حوزه نشر و اینکه برخی از کتابفروشی ها به جهت مشکلات اقتصادی در حال تغییر کاربری هستند، گفت: این مشکل متاسفانه کم و بیش وجود دارد اما مسیر نسبتا سریعی که قبلا در زمینه تعطیلی کتابفروشی ها وجود داشت، تا حدودی متوقف شده است. بر اساس گزارش هایی که ما داریم در یکسال اخیر سرعت تعطیلی کتابفروشی ها متوقف شده است.

به گفته وی این مسئله در پی اجرای برخی طرح های وزارت ارشاد از قبیل طرح های حمایتی کتابفروشی ها از جمله عیدانه و تابستانه کتاب ایجاد شده است.

صالحی در عین حال گفت: طبعا در شرایط کنونی نگرانی هایی هم در زمینه فعالیت ناشران و کتابفروشان وجود دارد و طبعا آثار خودش را در این حوزه نشان می دهد. افزایش قیمت مواد اولیه از جمله کاغذ و سایر اقلام مورد نیاز در نشر کتاب در زمینه افزایش قیمت محصولات حوزه نشر تاثیر می گذارد. این خود در کاهش سرانه مطالعه اثرگذار است و سبد سرانه مطالعه ما را کوچکتر می کند.

۵۶۰ هزار دلار سررسید و دفتر یادداشت سال ۹۶ به كشور وارد شد

مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای اتحادیه های صنفی حوزه صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا مسعود فرشی فرید دبیر جشنواره صنعت چاپ اظهار داشت: در این جشنواره می خواهم معضلات صنعت چاپ از جمله تهیه مواد اولیه را به حداقل برسانم.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ها موجود در تحریم یكی دگر از اهداف ما در جشنواره است. سال گذشته پانصد و شصت هزار دلار سررسید و دفتر یادداشت به كشور وارد شد در حالی كه ما باید تلاش كنیم تا با ظرفیت های موجود آن اقلام را تولید كنیم.

در ادامه مراسم؛ حجت الاسلام مازن رئیس كمیسیون فرهنگ مجلس در مراسم روز ملی صنعت چاپ اظهار داشت: كیمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قانونی ترین ركن فرهنگ برای قانون گذاری و ریل گذاری است و از نگاه كمیسیون فرهنگی مجلس، صنعت چاپ بزرگترین صنعت در اقتصاد فرهنگ است. در این شرایط كه آمریكا با عهد شکنی گفته است در این جنگ تمام عیار دشمن، اولویت ما اقتصاد فرهنگ است، وزارت ارشاد باید همت مضاعف كند تا موانع جلوی راه اقتصاد فرهنگ را بردارد.

حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حکمی حامد رهنما را به عنوان دبیر هفته ملی کودک منصوب کرد.

فاضل نظری در این حکم به شایستگی‌ها و سوابق ارزشمند رهنما اشاره و بیان کرده است: برپایی برنامه‌های هفته ملی کودک فرصت مناسبی است که علاوه بر جلب نگاه و توجه همه قشرهای جامعه نسبت به کودکان و حقوق انسانی و قانونی آنان، زمینه‌های هم‌فکری، تعامل و هم‌افزایی تمامی نهادها و وزارت‌خانه‌های مرتبط با این حوزه را فراهم آورد.

مدیرعامل کانون در ادامه این حکم اظهار امیدواری کرده است که با بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی، هنری، آموزشی و اجتماعی و همچنین همکاری ارزشمند سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حوزه کودک و از رهگذر برگزاری این رویداد ملی به ویژه آیین روز جهانی کودک (16 مهر) با رعایت سیاست‌ها و جایگاه فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جامعه و طراحی فعالیت‌های جذاب، آموزنده و مورد علاقه کودکان و خانواده‌ها با ملاحظه اقتضائات بومی مناطق در سراسر کشور در مسیر اهمیت‌بخشی به پرورش و مهارت‌آموزی آینده‌سازان ایران اسلامی قدم‌های موثری برداشته شود.

سامانه مدیریت عملکرد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شد

بابک زنده دل نوبری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جلسه رونمایی از سامانه مدیریت عملکرد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: پروژه مدیریت عملکرد سازمان از اسفند سال 1396 با دستور دکتر بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عملیاتی و آغاز شد.

او افزود: حدود اردیبهشت ماه سال جاری کارگاه های آموزشی این پروژه در سطوح مختلف برگزار شد که در این کارگاه ها مدیران، معاونان و حتی رئیس سازمان حضور داشتند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: در این برنامه 4 دوره هشت ساعته کارگاه برای مدیران برگزار کردیم که سعی شد تمام مدیران پوشش داده شوند. همچنین برای مدیران استانی هم این دوره ها به صورت جداگانه برگزار شد. در گام بعد نیز فرم های عملکردی توسط کارکنان با همکاری مدیران قسمت های مربوط تکمیل و به دفتر برنامه ریزی ارسال شد. در این مرحله، فرم ها توسط همکاران ما و مشاور پروژه مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفت. سپس با آماده شدن نرم افزار، این اطلاعات بر روی آن قرار گرفت.

زنده دل گفت: امروز ما در مرحله ارزیابی این اطلاعات قرار داریم. این ارزیابی به این شکل است که هر مدیر می تواند زیرمجموعه بلافصل خود را مورد ارزیابی قرار دهد. بدین معنا که مدیر کل می تواند رئیس گروه قسمت، رئیس گروه، کارشناس قسمت را مورد ارزیابی قرار دهد و به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب بیش از ۱۴ میلیارد تومان هزینه داشت

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه هفته دولت برای شفاف‌سازی هزینه‌های نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی سرانجام هزینه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را منتشر کرد.

هزینه برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی در اردیبهشت ماه ۱۴۶ میلیارد و ۹۲۸ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۶۶ ریال بوده است. (به جز وجوه دریافتی و هزینه‌های بازرگانی و تبلیغات و وجوه دریافتی غرفه و منابع درآمدی نمایشگاه)

براساس این گزارش، این هزینه‌ها بدین شرح است؛

هزینه‌های موادغذایی و تبلیغات: ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

 وجوه مربوط به غرفه‌های ریالی بخش داخلی و خارجی: ۲۹ میلیارد و ۷۲۵ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۸۰ ریال

کمک دریافتی از ارشاد: ۱۰۶ میلیارد ریال

 وجوه مربوط به واگذاری غرفه‌های مواد غذایی و تبلیغات ۳۴ میلیارد و ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال

بیمه نمایشگاه: ۷۴۹ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۰۳ ریال بوده است.

 اتحادیه ناشران و کتابفروشان: ۲ میلیارد و ۳۹۸ میلیون ریال

ستاد خبری: ۲ میلیارد و ۷۱۱ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۸۸۹ ریال بوده است

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان