تبیان، دستیار زندگی

بررسی شعر امروز و آسیب‌های آن (2)

شعر مدرن نیازمند مطالعه عمیق است

اسماعیل آذر استاد و پژوهشگر ادبیات ایران معتقد است: شعر علاوه بر ذوق و ابتکار نیازمند پشتوانه قوی و مطالعه عمیق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شعر مدرن نیازمند مطالعه عمیق است

آذر روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار در مورد شعر مدرن امروز و جای خالی اسطوره‌ها در آن گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم اسطوره ها در کنش های زندگی ما جاری هستند و شاعران باید این اسطوره ها و راه را بشناسند تا در مسیر درست حرکت کنند.
وی گفت: در اسطوره‌ها زندگی می کنیم، اسطوره‌ها همان فضاهای قدسی هستند، همان نشانه‌ها، خواسته‌ها و سوالات قدسی است، هیچ انسانی نیست که بتواند خود را از اسطوره‌ها جدا کند، اسطوره ها در زندگی روزمره ما هم جریان دارند. مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، افزود: اسطوره ها را باید جدی گرفت، بسیاری از حصارها و قلعه ها بخاطر استفاده فراوان در طول تاریخ، گاهی جابجا می شوند و این کاربرد فراوان حضور و نقش و اثرات آنها را در زندگی روزمره تبیین می‌کند.
آذر اسطوره‌ها را پشتوانه‌ای محکم برای شعر برشمرد و گفت: چیزی به نام پشتوانه برای شعر امروز نیاز است، ذوق و ابتکار بخشی از شعر است اما بخش اساسی شعر پشتوانه و مطالعه است و از این طریق شاعران جوان ما می‌توانند تجربه‌های نو را از لابلای کتابها یافته و ابراز کنند.
آذر با اشاره به تاثیر قرآن در ادبیات شرق و اسطوره‌های قدسی برگرفته از آن، گفت: درصد فراوانی از شعرهای شخصیت های بزرگی همچون شاعران بزرگ روسیه «میخاییل لرمانتوف» و «الکساندر پوشکین» ماخوذ از آیات قرآن مجید است، اما اطلاع رسانی در این زمینه نشده است.
آذر با بیان اینکه در کشور شاعرپرور ما نظامی، حافظ و سعدی همه بر سر مخزن قرآن نشسته‌اند، گفت: شخصیتی مثل گوته که غرب را به شرق گره زده که حتی ناپلئون بناپارت او را بزرگ می پندارد با قلم خود قصد تقلید و نوشتن آیات قرآن را می کند.
پژوهشگر ادبیات افزود: حافظ زمان سرودن شعر تمام آیات قرآن را سرلوحه اشعارش قرار داده است. اساس مثنوی بر پایه قرآن است، اما جوانان امروز ما آنگونه که باید و شاید بر سر این مخزن نمی نشینند.
وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات موجود عدم انتقال مفاهیم قرآنی به صورت سهل‌تر و شیرین‌تر در سینه مردم از سوی مسئولان قرآن و عترت است که تلاش نکرده‌اند این امر را محقق کنند.
آذر گفت: همواره جشنواره‌های قرآن با هزینه های فراوان برگزار و کارهای خوبی انجام می شود اما همه کارها ثابت و تکراری شده اند.
وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر به مفاهیم قرآن نیاز داریم و این جشنواره ها اکثرا کارهای پیشینیان را تکرار می کنند، اما کسی به این نمی اندیشد چگونه و از طریق کدام هنر و به چه شکل می توانیم قرآن را به سینه مردم ببریم تا به آن فکر کنند و تاثیر عمیق این آیات را در زندگی خود ببینند.
وی پیشنهاد داد: مسئولان قرآن و عترت از اندیشمندان، فیلسوفان، فقها و هنرمندان طراز اول بهره گرفته و کارهایشان را به فعالیت‌ها و نامه‌های اداری محدود نکنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا