تبیان، دستیار زندگی

دهقان: ادبیات ما نیازمند نویسندگانی است که جهان را متفاوت ببینند

احمد دهقان ضمن بیان اینکه نمی‌توان با ضرب و زور نویسنده شد، گفت: ادبیات ما به نویسندگانی احتیاج دارد که حرفی برای گفتن داشته باشند و دنیا را متفاوت ببینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمد دهقان

 نشست نقد و بررسی کتاب «مثل شیشه مثل سفال» با حضور نرگس فرجاد امین، نویسنده اثر و علی درستکار پژوهشگر، احمد دهقان رمان‌نویس و سارا عرفانی از نویسندگان کشور در فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی برگزار شد.

احمد دهقان در این نشست گفت: خیلی خوشحال هستم که برای رونمایی از یک رمان جدی از یک نویسنده جدی در این جا حضور دارم. ظهور یک نویسنده جدی در ادبیات ما یک اتفاق خوب است و امروز شروع یک نویسنده جدی است.

وی افزود: داستان‌نویسی یک سری فرمول‌هایی دارد. یعنی ممکن است هر کسی بتواند بنویسد اما داستان خوب مانند یک ظرف پر از در است. یکی از نکات مثبت این داستان شخصیت‌پردازی‌های آن است. آدم‌ها انگار در این داستان خلق شده‌اند.

دهقان: نمی‌توان با ضرب و زور نویسنده شد


دهقانی ادامه داد: نکته دیگر درباره این کتاب این است که برخی فکر می‌کنند داستان‌های دینی فقط برای افراد مذهبی و دارای شخصیت‌های مذهبی است. داستان‌های ما همیشه مانیفست می‌دهند، اما نویسنده این کتاب این کار را نکرده است؛ از این روست که می‌گویم این نویسنده موفق خواهد شد.

این استاد نویسندگی ابراز کرد: برخلاف تلویزیون که آدم‌ها در آن چهره می‌شوند و یا به راحتی یک نفر از بین می‌رود، در ادبیات یک فرد می‌تواند بنویسد اما نمی تواند نویسنده باشد. بدین معنا که اگر یک کار نویسنده خوب باشد، مردم او را می‌خواهند و به او و کارهایش روی می‌آورند. مصطفی مستور نمونه همین مدعاست. یک فرد از جنوب آمد یک کتاب به نام «روی ماه خداوند را ببوس» نوشت و مردم به او روی آوردند.

دهقان تاکید کرد: یک فرد با ضرب و زور نمی‌تواند نویسنده شود. فرجاد امین را مخاطبان می‌خوانند و این جاست که آزمون او شروع شده است. ادبیات ما به نویسندگانی احتیاج دارد که حرفی برای گفتن داشته باشند و دنیا را جور دیگر ببینند.

نویسنده کتاب «من قاتل پسرتان هستم» با اشاره به تکنیک‌های نویسنده در کتاب «مثل شیشه مثل سفال» توضیح داد: این موضوع به خوبی مهندسی و چینش شده است. اما درباره حذف یا اضافه کردن داستان این موضوع کاملا سلیقه ای است. برخی مینیاتوری مینویسند وبرخی به این موضوع معتقد نیستند.

درستکار: «انتظار» شاهرگ شیعه است


علی درستکار، پژوهشگر و مجری برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اهمیت مفهوم انتظار تصریح کرد: مفاهیم دینی و جذابیت آنها مانند نمک در غذاست. به این معنا که به خودی خود در زندگی همه ما وجود دارد. اما ماجرای چیست که برخی به دنبال این هستند و فکر می‌کنند که دین جذابیت ندارد و می‌خواهند به زور برای دین جذابیت ایجاد کنند. پیغمبر اسلام(ص) و ائمه(ع) ما برخوردشان چگونه بوده است؟ چه اصراری داریم که با تعریفی که ما داریم برای دین جذابیت ایجاد کنیم؟

این پژوهشگر با بیان اینکه پردازش داستان «مثل شیشه مثل سفال» خوب بود؛ زیرا «انتظار» شاهرگ شیعه است؛ افزود: جوانان ما به طور اتوماتیک از دین گریز ندارند مگر در موارد خاص که بداخلاقی‌هایی دیده باشند؛ که در این موارد خاص هم باید بگذاریم جوانان صحبت های خود را بیان کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت به همان دلیل که جوان از دین فرار نمی‌کند می‌تواند با این داستان ارتباط برقرار کند.
مثل شیشه مثل سفال


عرفانی: جذب مخاطب به سمت داستان یک هنر است


در ادامه عرفانی، دیگر کارشناس و نویسنده حاضر در این نشست گفت: امروز اینکه بتوانیم مخاطب به سمت یک داستان بیاوریم و او را جذب کنیم یک هنر است. این موضوع با توجه به گسترش ارتباطات و حتی داستان‌های مینیمالیستی بسیار سخت شده است. به لحاظ فنی این مضووع از همان ابتدای قصه شروع می‌شود که شروع داستان باید مخاطب را جذب کند که در این کتاب این جذابیت وجود دارد.

به گفته عرفانی؛ یکی از نکات مثبت این رمان این بود که شخصیت‌های داستان علی‌رغم اینکه مذهبی هم هستند، اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که در پیشروی داستان آنها هم مانند واقعیت به اشتباهات خود پی می‌برند. این نکته نشان می‌دهد نویسنده سعی کرده واقعیات را در نظر بگیرد.

این نویسنده افزود: موضوع دیگر این است که وقتی یک نویسنده جرأت می‌کند و قدم در داستان های دینی بر می‌دارد خیلی تصمیم شجاعانه و مثبتی است. ای کاش در داستان‌های مذهبی هم به نقطه ای برسیم که مخاطب با هر نویسنده با هر نوع قلمی را بتواند در این حوزه انتخاب کند و برای موضوعات مختلف این حوزه آنقدر کتاب باشد که توانایی انتخاب بهتر برای مخاطب فراهم باشد.

عرفانی در ادامه گفت: مخاطبان دو دسته هستند؛ برخی می‌خواهند آنقدر داستان طولانی باشند تا در داستان غرق شوند و برخی هم معتقدند داستان باید کوتاه‌تر باشد و از شخصیت‌های فرعی در رمان کمتر استفاده کرد. در رمان «مثل شیشه مثل سفال» علی‌رغم وجود شخصیت های فرعی، همه چیز سر جای خودش بود.

در این نشست، نرگس فرجاد امین نویسنده اثر «مثل شیشه مثل سفال» با تاکید بر اینکه تفکر و باور در دنیای امروز بسیار مهم است، اضافه کرد:: اگر نویسنده حرفی برای گفتن داشته باشد که از سر همین تفکر و باور باشد، می‌تواند آن را جاری کند و طبیعتاً مردم هم ان را می‌پذیرند.

او ادامه داد: زمانی که خودم مخاطب ادبیات بودم به حوزه دینی علاقه مند بودم و کتاب‌های این حوزه را بیشتر مطالعه می‌کردم؛ زمانی هم که تصمیم به نویسندگی گرفتم این علاقه من باعث شد در این حوزه فعالیت کنم تا از این طریق به فکر کسانی باشم که مانند من به این موضوع علاقه دارند.

این نویسنده ضمن بیان این نکته که در اثر خود به دنبال بیان یک نوع سبک زندگی بوده است، یادآور شد:  مواجه با شرایط سخت دو نوع است؛ مشکلات شخصی که با دعا و نیایش حل می شود و دیگری در بُعد اجتماعی است که معضلات و مشکلات آن تنها با حضور منجی قابل حل است.

او در ادامه به مسائل مطرح شده تاریخ معاصر در کتاب اشاره کرد و گفت: به این موضوع علاقه‌مندم. این امر هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد و تنها علاقه شخصی است.

منبع: تسنیم