تبیان، دستیار زندگی

پاک کننده جادویی

در گذشته مردی به نام مارتین هیت که عکاسی در جنگ کرده بود ایده درست کردن تابلو وایت برد با وسایل ابتدایی را از نوشتن پیام ها روی دیوار کناری تلفن بهره گرفت. وی در حین بازدید فیلم هایش متوجه شد که می شود با ماژیک روی فیلم نوشت و آن را با دستمال خیس به راحتی پاک کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: پاک کننده جادویی
نام ارائه دهنده/دهند گان: نیروانا مظاهری، مهسا رحمانی و ساینا میرزایی
زمینه و نوع پروژه: طراحی و ساخت
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان گل نرگس

پاک کننده جادویی

 چکیده پروژه
هدف از انجام این پروژه ساخت تخته پاک کن به همراه محلولی طبیعی است که بتوان با کمترین فشار جوهر ماژیک های غیر وایت برد را از روی تخته به آسانی پاک کند.

مقدمه
در گذشته مردی به نام مارتین هیت که عکاسی در جنگ کرده بود ایده درست کردن تابلو وایت برد با وسایل ابتدایی را از نوشتن پیام ها روی دیوار کناری تلفن بهره گرفت. وی در حین بازدید فیلم هایش متوجه شد که می شود با ماژیک روی فیلم نوشت و آن را با دستمال خیس به راحتی پاک کرد. بدین ترتیب در اواخر دهه 1950 میلادی اولین وایت بردها در بازار پخش شد که این تخته ها در آن دوران از جنس ملامین بوده است. تخته پاک کن نام مواد جامدی است که در تماس و مالش، اثر ماژیک را روی تخته وایت برد یا زمینه دیگر را پاک می‌کند.

هدف
هدف از انجام این پروژه ساخت تخته پاک کن به همراه محلولی طبیعی است که بتوان با کمترین فشار جوهر ماژیک های غیر وایت برد را از روی تخته به آسانی پاک کند.

 
پاک کننده جادویی
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. دانش آموزان بر پایه محلول سازی با به کارگیری فرمول غلظت و تعیین غلظت معمولی اقدام به ساخت محلول های طبیعی که قابلیت انحلال ماژیک غیر وایت برد را دارد، نمودند. آن ها ابتدا به کمک استوانه مدرج 100 میلی لیتر سرکه را درون بشر ریخته و به کمک ترازو 4 گرم کف دریا به آن افزودند. در گام بعد به کمک قطره چکان 1 میلی لیتر افشره لیمو و آب پرتقال به درون بشر افزودند. سپس برای ماندگاری بیشتر 1 میلی لیتر اتانول افزوده و با همزن شسشه ای هم زده و به داخل بالن 100 میلی لیتری به کمک قیف شیشه ای انتقال داده و تا خط نشان آب مقطر افزودند. در مراحل بعد تاثیر این محلول بر پاک کنندگی با غلظت های مختلف آزمایش شد و نتایج نشان داد که تخته پاک کن ساخته شده از کیفیت بالایی برخوردار است.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه وسیله ای داشتند؟ تخته پاک کن
1. تخته پاک کن
2. مداد
3. مداد پاک کن
4. لاک غلط گیر
 
مطالب مرتبط:
هدف از ایجاد مدرسه هوشمند چیست؟
استفاده از تخته سیاه

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت