تبیان، دستیار زندگی
کتاب گرانقدر "موسوعة كلمات الامام الحسین" فرهنگی ارزشمند از كلمات و فرمایشات حضرت سید الشهداست كه توسط گروه حدیث پژوهشكده باقر العلوم تألیف گردیده است. این كتاب با عنوان "فرهنگ جامع سخنان امام حسین" به قلم آقای علی مؤیدی به فارسی برگردان شده و در اختیار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی كتاب "فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام"

کتاب گرانقدر "موسوعة كلمات الامام الحسین" فرهنگی ارزشمند از كلمات و فرمایشات حضرت سید الشهداست كه توسط گروه حدیث پژوهشكده باقر العلوم تألیف گردیده است.

این كتاب با عنوان "فرهنگ جامع سخنان امام حسین" به قلم آقای علی مؤیدی به فارسی برگردان شده و در اختیار تمام دوستاران اهل بیت و محققان آثار و گفتار آن خاندان قرار گرفته است.

كتاب در دو بخش سخنان امام حسین بر اساس زمان و سخنان امام حسین بر اساس موضوع تدوین شده كه هر بخش نیز شامل فصلهایی به شرح زیر است:

بخش اول دارای چهار فصل با موضوعات زیر است:

1- سخنان اما محسین در زمان پیامبر صلوات الله علیه

2- سخنان امام حسین در زمان امام علی علیه السلام

3- سخنان امام حسین در زمان امام حسن علیه السلام

4- سخنان امام حسین در زمان امامتش

بخش دوم مشتمل بر پنج فصل و در بیان موضوعات زیر است:

1- عقاید

2- احكام

3- اخلاق

4- دعاها

5- اشعار

البته شایان ذکر است كه احادیث بخش دوم كتاب فرمایشاتی از امام علیه اسلام است كه مربوط به زمان ویژه‌ای نبوده و بیانگر موقعیت تاریخی خاصی نیستند.

در تألیف این كتاب از ناحیه محتوا، تمام تلاش محققانش بر آن بوده كه دقیق‌ترین و مستند‌ترین احادیث منسوب به آن امام گرد آید. و از لحاظ تدوین نیز از تكرار و تقطیع آن در موضوعات و عناوین مختلف پرهیز شده است.

پژوهشكده هدف خود را در مقدمه ‌ترجمه کتاب اینگونه می‌آورد:

"پژوهشكده باقر العلوم از آغاز به منظور خدمت به جامعه فارسی زبان در نظر داشت این كتاب ارزشمند را به فارسی برگرداند تا گروه بیشتری از امّت اسلامی و شیفتگان عترت با فكر و فرهنگ حسینی آشنا گردند."

در ترجمه کتاب سعی شده اصل روایت نیز در پاورقی ذكر گردد اما آنچه تعجب را بر می‌انگیزد حذف سند  و منبع روایات است كه گویا با تكیه بر اصل كتاب نیازی برای بیان آن در ترجمه دیده نشده است اما با توجه به عدم دسترسی تمام كسانی كه ترجمه را در اختیار دارند به اصل كتاب، اطلاع و دسترسی آنان به منبع اصلی نادیده گرفته شده است.

كتاب "فرهنگ جامع سخنان امام حسین" در 959 صفحه توسط انتشارات امیر كبیر به چاپ رسیده است.

پیوند به :

• ارتباط حضرت مهدى با امام حسین علیه السلام

• میوه بهشتی(داستان واقعی)

• پیامبرانی كه دست به دامن امام حسین شدند!

• یك نامه از امام حسین

• امام حسین از زبان پیامبر (از منابع اهل سنت)

سایت تبیان

حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.