تبیان، دستیار زندگی

گشتی در خانه موزه های شخصیت های برجسته

پنجره‌ای رو به حیات نویسندگان

کتاب تنها میراثِ نویسندگان نیست، بلکه هر آنچه از صاحبان کتاب‌ها باقی بماند حاوی نکته‌ای ارزشمند است. جلال آل احمد، دکتر شریعتی و دیگر اهالی فرهنگ و ادب، خانه‌هایی با قصه‌هایی خواندنی دارند که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. به مناسبت سالروز درگذشت جلال احمد خانه موزه‌های چند شخصیت برجسته را معرفی کرده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه موزه شخصیت‌ها
چندی پیش و به مناسبت هفته دولت، در بخش گردشگری تبیان به معرفی خانه موزه شخصیت‌هایی پرداختیم که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عهده‌دار مسئولیت‌های مهمی در دولت‌های منتخب مردم داشتند؛ موزه شهید رجایی، موزه شهید چمران و ....

 قرار گذاشتیم در آینده‌ای نزدیک، شمارا با خانه موزه‌های دیگری از شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران آشنا کنیم. الوعده وفا! این بار به مناسبت سالروز درگذشت جلال آل احمد، نویسنده بزرگ ایرانی، چند خانه موزه شخصیت از اهالی فرهنگ و هنر را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه موزه جلال آل احمد

جلال آل احمد نیازی به معرفی ندارد. همه ما کم‌وبیش با جلال و آثار ماندگارش و البته همسر نازنینش سیمین دانشور آشنا هستند. غرب زندگی، مدیر مدرسه، خسی در میقات، سووشون و .... بخشی از آثار این دو زوج اهل ادب است که تأثیر مهمی در ادبایت ایران داشته‌اند.

اما حکایت خانه جلال و سیمین، حکایت دیگری است. خانه بن‌بست ارض در تجریش و محله دزاشیب روایتگر بخشی از تاریخ ادبی و البته سیاسی ایران است. خانه‌ای که امروز تبدیل به موزه شده است، علاوه بر اینکه شاهد و ناظر زندگی شیرین جلال و سیمین بوده، یادآور دیدارهای جلال آل احمد با مرحوم طالقانی، موسی صدر، جلسات انجمن نویسنده‌ها و ...هم هست.

اگر سری به این خانه موزه بزنید، انگار به خانه پنجاه سال پیش جلال پا گذاشته‌اید. تندیس سیمین دانشور در ایوان خانه به شما خوش‌آمد می‌گوید. خانه‌ای که جلال در دهه 30 طراحی و ساخت آن را آغاز کرد. در معماری و تک‌تک عناصر و جزییات خانه اثر دستِ نویسنده و روشنفکر آن دوران به چشم می‌خورد. اسباب و وسایل زندگی این زوج دوست‌داشتنی، عین به‌عین بازسازی‌شده است. اتاق کار جلال و سیمین دانشور، اتاق پذیرایی، آشپزخانه و ... همه‌چیز همان‌طور که پنجاه سال پیش بوده، احیاشده‌اند.

کتابخانه و کتاب‌هایش، تصاویر جلال و پدرش، میز کار، حلقه‌های ازدواج، کارت عروسی، کارت ویزیت و ده‌ها یادگاری ریزودرشت دیگر را می‌توانید در این خانه موزه ببینید.خانه پنج‌هزارتومانی جلال در دهه سی، امروز ارزش و قیمت نامشخصی دارد. همان‌طور که ارزش آثار آن‌ها نیز بی‌بدیل است.

 خانه موزه دکتر شریعتی

از دزاشیب در شمال تهران که راهی محله فاطمی شوید، خانه موزه‌ای دریابان جمال‌زاده انتظار شمارا می‌کشد که هرچند ازلحاظ ارزش معماری و تزیینات وابسته به آن ارزش چندانی ندارد اما به‌واسطه حضور شخصیتی بزرگ، بسیار ارزشمند است.

اینجا خانه موزه دکتر شریعتی، نویسنده، پژوهشگر و جامعه‌شناس ایرانی است. نویسنده کتاب‌هایی چون فاطمه فاطمه است، حسین وارث آدم، تاریخ تمدن، هبوط، اسلام‌شناسی و .... خانه موزه دکتر شریعتی نیز مانند همه خانه موزه شخصیت‌ها مملو از آثار و لوازم شخصی دکتر است. اتاق کار، محل ملاقات با میهمان‌ها، کتابخانه کوچک اما پر محتوی، آشپزخانه  و ... اجزای خانه دوطبقه شریعتی را تشکیل می‌دهد که تا دهه هفتاد محل زندگی خانواده وی بوده است.

دیدنی‌هایی که در این خانه‌خواهید یافت شامل اسناد و مدارکی از دوران تحصیل، مکاتبات محرمانه ساواک درباره فعالیت‌های وی و نیز بازنشستگی اجباری با سمت معلم، تصاویر و تابلوهای عکس از دوران مختلف حیات دکتر شریعتی، دوربین فیلم‌برداری شخصی، لباس‌ها، اتومبیل مسکوویچ صاحب‌خانه و حتی رادیویی که هدیه مادربزرگ به مناسبت ازدواج، به چشم می‌خورد.

خانه موزه دکتر شریعتی در کوچه نادر خیابان جمال‌زاده، همه‌روزه از 9 صبح الی 17 میزبان شماست.

 خانه موزه سید جعفر شهیدی

سید جعفر شهیدی به معنای واقعی علامه بوده است. استاد تمام دانشکده ادبیات، شاگرد دهخدا و فروزان فر، رفیق شفیق دکتر معین، رئیس موسسه دهخدا و ده‌ها عنوان علمی و ادبی دیگر که نام او را در حوزه ادبیات و علوم انسانی جاودانه کرده است.

 خانه موزه دکتر شهیدی در محله نارمک تهران، امروز کارکردی فراتر از موزه پیداکرده و تبدیل به کتابخانه‌ای با هزاران کتاب ارزشمند شده است. اتاق کار استاد مملو از تصاویر، لوح‌های تقدیر، دست‌نوشته‌ها و یادگاری‌های ارزشمند اوست. فرزند علامه از خانه پدری چنین یاد می‌کند: «این محل، مکانی برای تربیت و آموختن من و خانواده‌ام و دیگران بوده و هست.»

منزل ادیب و قرآن شناس مشهور معاصر، علاوه بر اتاقی که البسه و عکس‌های مربوط به دکتر شهیدی در آن نگهداری می‌شود، کتابخانه‌ای با 31850 جلد کتاب فارسی و مرجع،6958 جلد کتاب ویژه کودک و نوجوان، 1700 جلد کتاب کمک‌آموزشی است که از صبح تا شام پاتوق دنج اهالی کتاب و کتاب‌خوانی است و البته گردشگرانی که می‌خواهند مثل باغ کتاب، ساعتی را در خنکای خیال قصه‌ها و داستان‌ها در آرامش بگذرانند.
بیشتر بخوانید

زندگی موزه ای مردانِ دولت