تبیان، دستیار زندگی

بررسی اثر مواد ضد عفونی کننده بر موجودات میکروسکوپی آب

سالیانه 1/2 میلیون مرگ در اثر اسهال در جهان به وقوع می پیوندد که 65 درصد از این مرگ ها مربوط به آب ناسالم و غیر بهداشتی است. باکتری ها، میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که معمولا بی رنگ بوده و پست ترین شکل از حیاتند. تعدادی از باکتری ها مانند کلستریدیوم عامل کزاز ایجاد یک بیماری خاص واحد می کند اما بعضی طیف وسیعی از بیماری ها را سبب می شوند، مثل استافیلوکک ائروس.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی اثر مواد ضد عفونی کننده بر موجودات میکروسکوپی آب
نام ارائه دهنده/دهند گان: دانش آموزان پایه چهارم
زمینه و نوع پروژه: زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دخترانه غیردولتی واله

بررسی اثر مواد ضد عفونی کننده بر موجودات میکروسکوپی آب
 چکیده پروژه
هدف از پروژه حاضر مشاهده انواع میكروب های موجود در آب (بیماری زا وغیر بیماری زا) و بررسی اثر انواع مواد ضدعفونی (چند نوع ماده با چند ساختار محتلف) بر روی این میكروب ها بود و در نهایت بررسی این که کدام ضدعفونی کننده بی ضررتر و موثرتر است.

مقدمه
سالیانه 1/2 میلیون مرگ در اثر اسهال در جهان به وقوع می پیوندد که 65 درصد از این مرگ ها مربوط به آب ناسالم و غیر بهداشتی است. باکتری ها، میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که معمولا بی رنگ بوده و پست ترین شکل از حیاتند. تعدادی از باکتری ها مانند کلستریدیوم عامل کزاز ایجاد یک بیماری خاص واحد می کند اما بعضی طیف وسیعی از بیماری ها را سبب می شوند، مثل استافیلوکک ائروس. آب همچنین ممکن است به عنوان منبع عفونت تلقی شود، مثل باکتری ویبریوکلراکه سبب وبا می شود. آن ها علاوه بر شکل باسیل (میله ای شکل مثل باسیلوس سوبتیلیس) ممکن است به شکل کوکسی (کروی مثل استرپتوکوکوس) و اسپریل ها (فنری) باشند. یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری های میکروبی و انگلی دستگاه گوارش، آب آلوده است. بهداشت آب یکی از مهمترین اقدامات برای حفظ سلامت جامعه محسوب می شود. برای اطمینان از سلامت آب آشامیدنی، آن را ضد عفونی می کنیم.
 
بررسی اثر مواد ضد عفونی کننده بر موجودات میکروسکوپی آب
هدف
هدف از پروژه حاضر مشاهده انواع میكروب های موجود در آب (بیماری زا وغیر بیماری زا) و بررسی اثر انواع مواد ضدعفونی (چند نوع ماده با چند ساختار محتلف) بر روی این میكروب ها بود و در نهایت بررسی این که کدام ضدعفونی کننده بی ضررتر و موثرتر است.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. دانش آموزان در این پروژه نحوه اثر مواد ضد عفونی کننده آب بر روی از بین بردن موجودات میکروسکوپی آبزی را بررسی کردند. در این پروژه ابتدا دانش آموزان با میکروب های تک سلولی آشنا شدند، یعنی دانش آموز به صورت تئوری انواع میکروب ها و تا حدی بیماری های منتقله از آن ها را شناخت. در مرحله بعد بیماری هایی که از طریق آب منتقل می شود را شناختند. سپس برای انجام آزمایش یک لیوان آب را به مدت یک هفته در فضای باز قرار دادند. در گام بعد یک قطره از آن را روی لام پخش کرده و یک لامل روی آن گذاشته و زیر میکروسکوپ با بزرگنمایی 400 مورد مشاهده قرار دادند. حرکت موجودات میکروسکوپی نشانه زنده بودن آن ها بود. سپس یک قطره ماده ضد عفونی کننده به لیوان آب اضافه کردند و سپس مجددا از یک قطره آب گسترش محیطی روی لام تهیه کرده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دادند. بی حرکت شدن موجودات میکروسکوپی آب نشانه کشته شدن آن ها بود. نتایج نشان داد که مواد ضد عفونی کننده سبب کشته شدن موجودات میکروسکوپی موجود در آب و سالم سازی آن می شوند. لذا آب ضد عفونی شده بیماری زا نیست ولی از سوی دیگر همه ضدعفونی کننده ها هم علی رغم اثربخشی برای انسان بی ضرر نیستند. انتخاب یک ضدعفونی کننده موثر و بی ضرر را آموزش می بیند.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

پژوهش حاضر در مورد چه بود؟ آب آلوده
1. آب آلوده
2. ریزگردها
3. زلزله
4. آتفشان

مطالب مرتبط:
تاثیر هیدروژل بر زخم های سوختگی
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت