تبیان، دستیار زندگی

بازی های بومی محلی، ظرفیتی برای جذب گردشگر

بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازیهای محلی
با توجه به پهناوری اقلیمی و قومی و قبیله‌ای در ایران، انواع بازی‌ها با هدف‌های خاص طراحی شده و میان مردم رایج بوده است.
اهمیت بازی‌های بومی ، محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگ‌ها، بسیارجدی بنظر می رسد این بازیها نقش بسزایی در پیشرفت در جوامع ، تلاش برای حفظ خرده‌فرهنگ‌ها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ‌های بومی و محلی دارند.
بازی‌های بومی محلی گنجینه‌ای تمام‌نشدنی از همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و رنگین‌کمانی از فرهنگی ناب ایرانی در خود نهفته دارند.
بازی های بومی و محلی که قدمتی به اندازه تاریخ سرزمین مان دارند اما اکنون در کشاکش زندگی روزمره و پیشرفت علم و تکنولو‍ژی رو به فراموشی هستند و بعضی ها هم به خاطرها سپرده شده اند.
این بازی ها که به اهداف مشخص شده طراحی گردیده اما بیشتر در آستانه فراموشی اند ،زندگی مدرن باعث دوری از بازیهای محلی و بی تحرکی و شیوع انواع بیماری ها حتی در جوامع روستایی شده است.
بازی های بومی و محلی نشان از هویت و فرهنگ یا شرایط اقلیمی هر منطقه دارد این بازی ها بخاطر اینکه در انجام آن از جزئی ترین امکانات و نیاز به جا و مکان خاصی نبود در روستاها شکل می گرفتند وانجام می شدند اما با ورود تکنولوزی و سوق جوانان روستایی به بازی های مدرن باعث فراموشی آنها گردیده است.
در کشور پهناور ایران که از تنوع اقلیمی و قوم و قبیله‌ای خاصی برخوردار است در گذشته انواع بازی و سرگرمی رواج داشته که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و می تواند زمینه را برای باهم بودن بدون تجهیزات مدرن امروزی فراهم کند.
بازی های محلی در هر منطقه ای از کشور می تواند بستری برای جذب گردشگر باشد فقط کافی است با اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به مردم، انواع بازی ها را بخوبی معرفی کرده و سهمی در جذب گردشگر به منطقه خود شویم.
بازی های بومی محلی در لرستان به سه دسته جمعی، انفرادی و فکری تقسیم می شوند که هرکدام نشان از قدمت در این سرزمین داشته و پیامی را به یادگار از گذشته تا به امروز حمل کرده اند.
روز طبیعت و گرد هم آمدن خانواده‌ها از گذشته‌های دور تاکنون در استان لرستان مجالی برای انجام بازی‌های محلی مختلف به ویژه دال پلان بوده است.
در مسابقات محلی که در سراسر کشور برگزار می شود هر استانی لباس محلی خود را برتن کرده و با معرفی بازی های محلی خود فرهنگ منطقه ای دیگر را به گوش دیگر هموطنان می رساند.
برگزاری جشنواره ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در لرستان بهترین فرصت برای احیا این فرهنگ کهن لرستان است که در شهرستان های استان به مناست های مختلف برگزار می شود.
در استان لرستان بازی های دسته جمعی شامل آتش بیار، الا پشتی، الکو ، اشتی ، اوشاری ، انی منی، بالا رفتن از طناب ، برد چق چق، بردوکل، پرتاب لاستیک، پم پری پمه ، تاپو پلنگه، توپ و چو ، تنور بازی، چاله بازی، چوب کاری، خروس جنگی، داک بازی، دال پبلان، دس به چاله، دسش ده، دودوک، دور میله ، شاخ بازی، شلمه کوره، طاق پیل اشکسه، طناب کشی، قایم موشک بازی، هفت سنگ و یکله هفت می باشد.
همچنین می توان بازی های انفرادی استان را شامل آسمو چه رنگه، آلا بالاخو، النگ النگ شیر تا پلنگ، بزن بزن، تیراندازی، جفتو، چوزوکی، چوپی گیر، دست بالا دست زیر، زور بازو، سرسره بازی، سه گودالک، سه گم سه تیر، قلاپر، قلماسنگ، قون قیقاچ با اسب و چوب بازی و قیقاچ با اسب سوارکاری، دسته بندی کرد.
دبیر هیات بازی های بومی محلی و ورزش های روستایی لرستان می گوید: هرساله با برگزاری بازی های بومی محلی در استان فرصتی به دست می آید تا بتوانیم فرهنگ لرستان را در قالب رشته های ورزشی بومی معرفی کنیم.
علی محمد پنجی پور ادامه داد: دال پلان، قیقاچ، کورس سوارکاری، تیراندازی، یک قل دوقل، طناب کشی، حمل کیسه، لی لی، کشتی محلی و هفت سنگ از مسابقاتی است که هرساله در جشنواره های مختلف کشور از آن بعنوان ورزش های بومی و محلی لرستان استفاده می شود.
وی افزود: در مسابقاتی که لرستان مهمان برگزاری آنها است برای جذب گردشگر از ظرفیت های مانند زدن سیاه چادر، پخت نان، درست کردن دوغ محلی ، آش محلی و نواختن گروه های موسیقی محلی استفاده می کنیم.
وی بیان کرد: برای جذابیت هرچه بیشتر مسابقات تمام تیم های شرکت کننده باید از لباس های محلی به عنوان بیانگر فرهنگ و تمدن خود استفاده کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز به ایرنا گفت: احیاء بازی های بومی و محلی یکی از موثرترین راه های ترویج فرهنگ اصیل ایران و لرستان است.
علی یاور عزیزپور ادامه داد: با درنظر گرفتن قوانین و مقررات خاص می توان در سطح جهانی فدراسیون های خاص بازیهای بومی محلی ایجاد کرد و به ارایه فرهنگ اصیل ایرانی کمک کنیم.
وی ادامه داد: بازی های بومی، محلی و ورزش های روستایی زمینه مناسب برای جذب گردشگر می باشد چرا که با گستره علم و تکنولوژی بسیاری مایل به دیدن و آشناشدن ظرفیت های بکر هر استان هستند.
وی گفت: می توانیم با در نظر گرفتن زمینه ها و استفاده از ظرفیت های موجود در لرستان برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در لرستان استفاده کنیم.
منبع:ایرنا