تبیان، دستیار زندگی

جایگزین پودر اسپیرولینا به جای کود شیمیایی ازته برای رشد و بهبود کیفیت و عدم استفاده از کودهای شیمیایی مضر

اسپیرولینا یک جلبک سبز تیره رنگ است با میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی و .... که خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد؛ به طوری که به معدن طلای غذایی شهرت دارد. امروزه ایالات‌ متحده‌ آمریکا، چین، تایلند، ویتنام، هند، مکزیک و شیلی جزو بزرگ‌ ترین تولیدکننده ‌های این جلبک هستند. این جلبک باعث تسهیل سرعت جذب این مواد مغذی می‌ شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: جایگزین پودر اسپیرولینا به جای کود شیمیایی ازته برای رشد و بهبود کیفیت و عدم استفاده از کودهای شیمیایی مضر
نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا فارسی و هستی وطن نواز
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی- محیط زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 8
 
جایگزین پودر اسپیرولینا به جای کود شیمیایی ازته برای رشد و بهبود کیفیت و عدم استفاده از کودهای شیمیایی مضر
چکیده پروژه
با توجه به تاثیرات زیان بار کودهای شیمیایی دانش آموزان در این پژوهش تصمیم گرفتند تا پودری را جایگزین کود شیمایی از نوع (ازته) کنند تا علاوه بر تعالی رشد و بهبود کیفیت و جلوگیری از استفاده کودهای مضر خاصیت های آنتی اکسیدانی (ضدسرطانی) را نیز در بافت گیاه جای دهند.

مقدمه
اسپیرولینا یک جلبک سبز تیره رنگ است با میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی و .... که خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد؛ به طوری که به معدن طلای غذایی شهرت دارد. امروزه ایالات‌ متحده‌ آمریکا، چین، تایلند، ویتنام، هند، مکزیک و شیلی جزو بزرگ‌ ترین تولیدکننده ‌های این جلبک هستند. این جلبک باعث تسهیل سرعت جذب این مواد مغذی می‌ شود. یکی از مهمترین مسائل کنونی جوامع بشری تامین مواد غذایی با سرعت بالا است و جهت برطرف شدن این نیاز یکی از روش های رایج استفاده بیش از حد از کود های شیمیایی است در حالی که این کودها هم برای گیاهان و محیط زیست و هم برای سلامت انسان ها مضر هستند. می توانیم بگوئیم امروز سلامت جامعه بشریت را کودهای شیمیائی تهدید می کنند. در این پژوهش روشی برای برطرف کردن این مشکل پیشنهاد شده است. با توجه به خواص بسیار اسپیرولینا می توان این جلبک را به عنوان جایگزین خوبی برای کودهای شیمیایی انتخاب کرد.

هدف
هدف دانش آموزان از انجام این پژوهش جایگزین کردن جلبک اسپیرولینا به جای کودهای شیمیایی، کم کردن هزینه، کاهش آسیب به گیاه و بدن انسان، بهبود کیفیت و افزایش سرعت رشد گیاه بود.

جایگزین پودر اسپیرولینا به جای کود شیمیایی ازته برای رشد و بهبود کیفیت و عدم استفاده از کودهای شیمیایی مضر
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. دانش آموزان ابتدا با مراجعه به اینترنت و منابع کتابخانه ای به کسب اطلاعات در مورد انواع کودهای شیمیایی و جلبک اسپرولینا پرداختند. سپس سه گلدان فلفل زینتی با شرایط یکسان آماده شد تعداد میوه، قد طولی، قد عرضی و وزن گیاه قبل از انجام آزمایش بررسی شد در گلدان شماره یک مقدار ۵ گرم جلبک اسپیرولینا را با ۵۰ سی سی آب مخلوط و به صورت روزانه به مدت ۱۰ روز به خاک گلدان اصافه می شد. در گلدان شماره دو ۵ گرم کود ازته به همراه ۵۰ سی سی آب مخلوط کود ازته و به مدت ۱۰ روز به صورت روزانه اضافه می شد. در گلدان سوم که گلدان شاهد آزمایش بود فقط مقدار ۵۰ سی سی آب شهری به گلدان داده می شد. بعد از گدشت مدت 10 روز گیاهان از نطر تعداد محصول، وزن و اندازه عرضی و طولی و وزن کلی بررسی و مقایسه شدند و نتایج مورد بررسی قرار گرفتند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر از پودر چه چیزی به جای کود شیمیایی استفاده کردند؟ پودر اسپیرولینا
1. اسپیرولینا
2. پرتقال
3. خیار
4. گندم

مطالب مرتبط:
تهیه کود گیاهی با استفاده از نانو تفاله چای تثبیت شده
شاخه‌های جلبک ها

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت