تبیان، دستیار زندگی

سطل زباله هوشمند مجهز به اسپرى ارگانیك نانویى

با دیدن سطل های زباله در خیابان و وضع نامطلوب بهداشت در آن ها پرسشی ذهن دانش آموزان را درگیر کرد و پرسش این بود که چگونه می توان جلوی این آلودگی را گرفت؟ یا اینکه چه تغیری باید ایجاد شود که این حشرات و حیوانات از سطل های زباله دور شوند و این بوی نا مطبوع را از بین برد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سطل زباله هوشمند مجهز به اسپرى ارگانیك نانویى
نام ارائه دهنده/دهند گان: شیرین ستونى و محیا رضوى
زمینه و نوع پروژه: نانوبیوتكنولوژى
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان بناب

سطل زباله هوشمند مجهز به اسپرى ارگانیك نانویى
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر استفاده از خواص مواد طبیعی در زمینه های مورد نیاز و کاهش آلودگی محیط زیست بود.

مقدمه
با دیدن سطل های زباله در خیابان و وضع نامطلوب بهداشت در آن ها پرسشی ذهن دانش آموزان را درگیر کرد و پرسش این بود که چگونه می توان جلوی این آلودگی را گرفت؟ یا اینکه چه تغیری باید ایجاد شود که این حشرات و حیوانات از سطل های زباله دور شوند و این بوی نا مطبوع را از بین برد؟ در نتیجه بررسی عوامل بیماری زا زباله های شهری در صدر جدول مواد ناقل بیماری قرار گرفتند که متاسفانه توجه زیادی به آن ها نمی شود و زباله های تر که امروزه یکی از مهمترین عوامل آلودگی محیط زیست و شهر ها هستند مورد بررسی قرار گرفتند که در برخی موارد به خاطر جمع آوری نکردن زباله ها چهره شهر را ناخوشایند می کنند اما این تنها اثر زباله ها نیست، در عین حال که بوی نامطبوع زباله ها آزار دهنده است می توانند محیط زیست مناسبی برای باکتری ها و قارچ های بیماری زا باشد و بیماری های چون هپاتیت، بیماری های عفونی و قارچ های پوستی و ... را منتقل کند. زباله های شهری اکثرا مواد غذایی، شیشه، پلاستیک و زائدات ناشی از ساختمان سازی هستند که بخش عمده آن مواد غذایی است و بیشتر حشرات را با بوی خود جذب می کند. تقریبا چند سالی است که سطل های زباله در سراسر شهر ها به طور منظمی سامان دهی شده اند و البته شرایط فعلی قابل ارتقا به شرایط بهتر نیز هست. با پیشرفت علم و تکنولوژی و مدد جویی از آن در زمینه های مختلف می توان شرایط بهتری را فراهم کرد.

 هدف
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر استفاده از خواص مواد طبیعی در زمینه های مورد نیاز و کاهش آلودگی محیط زیست بود. بنابراین تلاش شد از مواد طبیعی و ارگانیک که خواصی از جمله دور کردن حشرات و حیوانات موذی یا جلوگیری از رشد میکروب را دارا هستند در ضمینه ساخت اسپری گند زدا و بوگیر استفاده شود. برای ساخت اسپری و ترکیب محلول از فناوری نانو استفاده شد. همچنین هوشمند بودن سطل زباله نسبت به پر شدن و اطلاع رسانی از طریق پیام کوتاه و درب هوشمند از ویژگی های دیگر سطل زباله هوشمند می باشد. در کل هدف از این کار و اختراع حل کردن مشکلات محیط اطراف و داشتن زندگی بهتر در محیط پاکیزه تر است.
 
سطل زباله هوشمند مجهز به اسپرى ارگانیك نانویى
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. دانش آموزان ابتدا یک اسپری برای انجام آزمایش شان ساختند و با کمک گرفتن از منابع مثل کتاب های معتبر و سایت های اینترنتی و کار های عملی و آزمایش‌هایی که انجام شده است دانش آموزان اطلاعات لازم را در مورد مواد ضدعفونی و سایر بخش های پژوهش کسب کردند. دانش آموزان مواد قهوه، جوش شیرین، سرکه و عصاره پوست پرتقال و روغن درخت چای را با توجه به ویژگی های آن ها مثل آنتی باکتریال بودن، ضد قارچ و ضد میکروب بودن و خاصیت بوبری و داشتن بوی مطبوع انتخاب کردند. از طرفی برای استفاده از خواص پوست پرتقال عصاره آن را تهیه کردند. برای تهیه عصاره آن به روش زیر عمل کردند: پرتقال جهت عصاره گیری تهیه و شسته شد. پوست پرتقال جدا شده و پس از کندن بخش اسفنجی، در دمای ۲۵ درجه، ۵۰ گرم از پوست خشک شده و سپس آسیاب شد. پرتقال را در ۱۰۰ میلی لیتر آب جوشانده و ۶۷ میلی لیتر عصاره به دست آمد. برای ساخت بدنه سطل زباله از سنسورها و حسگرها به منطور تعیین فاصله و، سنگینی و... استفاده شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر از پوست چه میوه ای استفاده کردند؟ پرتقال
1. سیب
2. پرتقال
3. موز
4. انار
 
مطالب مرتبط:
تهیه کمپوست از زباله های تر
کنترل نشت شیرابه زباله ها

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت