تبیان، دستیار زندگی

بررسی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان نوکیسه در شهر تهران

در تمامی جوامع طبقات اجتماعی متفاوتی وجود دارد که شامل طبقه ممتاز، طبقه متوسط، طبقه کارگر است. در کلیه این طبقات افراد مختص به همان رده وجود دارد. اما در طی چند دهه اخیر در ایران بر اثر تحرک اجتماعی که فرد از یک طبقه به طبقه دیگر منتقل می شود، یک رده (طبقه اجتماعی) در بین جامعه به وجود آمده است. به افرادی که بدون پشتوانه صحیح و بدون تلاش کافی یک پرش اقتصادی و طبقاتی در جامعه داشته باشند را نوکیسه می گویند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان نوکیسه در شهر تهران
نام ارائه دهنده/دهند گان: مریم ترابی و حانیه بیک محمدی
زمینه و نوع پروژه: روانشناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرهنگ نوین
 
بررسی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان نوکیسه در شهر تهران
چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر بررسی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان نوکیسه در شهر تهران بود.

مقدمه
در تمامی جوامع طبقات اجتماعی متفاوتی وجود دارد که شامل طبقه ممتاز، طبقه متوسط، طبقه کارگر است. در کلیه این طبقات افراد مختص به همان رده وجود دارد. اما در طی چند دهه اخیر در ایران بر اثر تحرک اجتماعی که فرد از یک طبقه به طبقه دیگر منتقل می شود، یک رده (طبقه اجتماعی) در بین جامعه به وجود آمده است. به افرادی که بدون پشتوانه صحیح و بدون تلاش کافی یک پرش اقتصادی و طبقاتی در جامعه داشته باشند را نوکیسه می گویند. بر خلاف بعضی تعاریف جامعه شناسی که طبقات بر اساس ثروت و دارایی به بالا، پایین و متوسط تقسیم می شوند، این افراد به طبقه بالایی از ثروت و سرمایه مالی تعلق دارند. اما اگر بخواهیم از نظر فرهنگی و اجتماعی در نظر بگیریم با یک دیگر متفاوت هستند. بر این اساس نوکیسگی باعث ایجاد پیامدهای منفی در جامعه می شود. مشکل دیگر تبدیل شدن نوکیسگان به یک گروه مرجع است که هنوز نتوانسته اند از نظر فرهنگی، اجتماعی و علمی به پیشرفت برسند، و نیازمند به تکامل هستند.

در جامعه امروزی بسیاری از افرادی هستند که سعی در جلب توجه اطرافیان خود دارند و انسان هایی که به هر نحوی خود را متمایز از دیگران جلوه می دهند دیده می شود. این افراد از یک طبقه اجتماعی را می توان در همه سطح از جامعه دید. نوکیسگی که یکی از پدیده های رایج در جامعه امروزی کشور است، نمود های آن را می توان در همه مظاهر فرهنگی و اجتماعی مشاهده کرد. از آنجایی که نوکیسگان از یک موقعیت مبدا به مقصد رسیده اند بدون داشتن شایستگی های لازم در موقعیت های اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته اند. افراد نو کیسه با کسب ثروت خودرا به طبقه اجتماعی مبدا نمی دانند و گاهی آشنایی با طبقه مقصد ندارند. بر خلاف تعاریف جامعه شناسی که طبقات اجتماعی بر اساس ثروت و دارایی به بالا، پایین و متوسط تقسیم می شوند، این افراد به طبقه بالایی از ثروت تعلق دارند، اما اگر بخواهیم از نظر فرهنگی و علمی در نظر بگیریم با یک دیگر متفاوت هستند. مشکلی که می توان به آن اشاره کرد تبدیل شدن افراد نو کیسه به یک طبقه از جامعه است، که هنوز از نظر علمی و فرهنگی پیشرفت نکرده اند و نیاز به تکامل هستند. لذا ضرورت دارد، رفتارهای این طبقه را به عنوان یک پدیده اجتماعی در حال رشد بررسی نمود. زیرا، رفتارهای نمایشی این گروه به دلیل تکرار به مرور نهادینه می شود و می توان به یک ضد الگوی رفتاری در جامعه بدل شود.
 
بررسی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان نوکیسه در شهر تهران
 هدف
هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل رفتارهای نمایشی فرزندان نوکیسه در شهر تهران بود.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های میدانی و کتابخانه ای بود. در پژوهش حاضر دانش آموزان با استفاده از روش کتابخانه ای به کتابخانه و وب سایت های مختلف مراجعه کردند و به مطالعه متون منتشر شده در مورد نوکیسگان پرداختند. همچنین با استفاده از تکنیک مصاحبه و پرسشنامه به اطلاعات جامع تری در مورد پژوهش دست پیدا کردند.  در پژوهش مربوطه برای تکمیل پروژه ازکتب و مقالات استفاده شده است که شامل کتب: ۱) گیدنز ۲) نخبگان و جامعه ۳) تازه به دوران رسیده میلیاردر ۳) نوکیسه ها ۴) طبقه متوسط بود.

جامعه آماری پژوهش شامل 70 نفر از افراد بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال در مناطق مختلف شهر تهران بود که به صورت تصادفی و در دسترس انتخاب شدند.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی بررسی چه موضوعی بودند؟ نوکیسه
1. مسائل نوکسیگان
2. مسائل مالی
3. مسائل اقتصادی
4. مسائل ورزشی

مطالب مرتبط:
۹ نکته مهم در معرفی برند در شبکه های اجتماعی
تربیت، دوستان و اجتماع

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت