تبیان، دستیار زندگی

ورود بهزیستی برای رفع مشکل مرکز معلولان

مدتی است اداره مرکز نگهداری معلولان وردآورد با مشکلاتی مواجه و همین موضوع اعتراضاتی را درپی داشته تاجایی که مسئولان بهزیستی برای رفع مشکل ورود پیدا کرده واعلام کردند که تعارفی با کسی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معلولان
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، سازمان بهزیستی در راستای کوچک سازی دولت و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای واگذاری مراکز دولتی به بخش خصوصی اقدا کرده است و برهمین اساس تاکنون تعداد زیادی از مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و کودکان خود را واگذار کرده بطوریکه در حال حاضر مدیریت این مراکز توسط افراد غیر دولتی انجام می شود.

باهیات امنایی شدن این مراکز، موسسات خیریه و غیردولتی توسط افراد خیر اداره می شود و سازمان بهزیستی در ازای نگهداری معلولان و سالمندان نیازمند به این سازمانها و موسسات یارانه پرداخت می کند که البته به گفته مسئولن سازمان بهزیستی یک سوم هزینه نگهداری معلولان در ماه می شود.

مدتی است که در مرکز غیر دولتی ورد آورد که ۲۵۰ معلول ذهنی در آن نگهدای می شود مشکلاتی رخ داده که اعتراض کارکنان و خانواده های فرزندان معلولی که در این مرکز نگهداری می شوند را بدنبال داشته است.

 بطوریکه تعدادی از کارکنان این مرکز نسبت به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود طی چند ماه اخیر معترض بودند و عنوان کردند که وضعیت مرکز از نظر مالی خوب نیست و این موضوع بر روی رسیدگی به معلولان تحت پوشش نیز تاثیر داشته است.

مسئولان سازمان بهزیستی مشکلات مدیریتی این مرکز را در خصوص حقوق کارمندان تایید کردند اما اذعان داشتند که تا کنون این مسایل بر رسیدگی و سرویس دهی مانند تغذیه بهداشت و... معلولان تاثیری نداشته است. البته وضعیت اقتصادی فعلی جامعه که اقشار متوسط و ضعیف جامعه را در گیر کرده است قطعا بر روی ارائه خدمات به معلولان مراکزنگهداری مختلف همانند ورود آورد تاثیر گذار خواهد بود.


در بررسی مشکلات تعارفی باکسی نداریم

حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مشکلی که در مرکز نگهدای معلولان ورد آورد رخ داده گفت: ممکن است بعد از واگذاری مراکز به بخش خصوصی میان کارفرما و کارکنان اختلافاتی رخ دهد اما ما به این موارد نیز ورود می کنیم و به مباحث و موضوعات رخ داده در مراکز مان حساس هستیم و نیمخواهیم حقی از فردی ضایع شود.

وی با اشاره به اینکه دراین مرکز پرداخت حقوق کارکنان به تعویق افتاده است، افزود:قبل از اینکه این موارد درادارات کار و تامین اجتماعی مطرح شود ما آن را بررسی می کنیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: با بررسی هایی که کارشناسان ما از مرکز ورود آورد انجام داده اند مشخص شد که از لحاظ نگهداری، تغذیه و ... معلولان مشکلی وجود ندارد و مشکل حقوق و دستمزد کارکنان بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعارفی با کسی نداریم، گفت: چنانچه در نگهداری معلولان مشکلی ایجاد شود و گزارشی بدست ما برسد تعارفی در این خصوص با کسی نداریم  و به سرعت ورود و رسیدگی می کنیم.

نحوی نژاد گفت: در مورد نحوه اداره کردن مرکز ورد آورد ابهاماتی مطرح است که پس از اقدامات کارشناسی شده و مشخص شده نتیجه حتما در راستای رفع این ابهامات اقدام می‌کنم و زمانیکه متوجه شویم مدیر مرکز از عهده اداره آن بر نمیآید اقدامات لازم را خصوص تغییرات مناسب انجام میدهیم.

نظارت بر عملکرد مراکز غیر دولتی معلولان

همچنین داریوش بیات نژاد مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز در مورد نظارت بر فعالیت مراکز نگهداری غیر دولتی نگهداری معلولان به خبرنگار مهر گفت: کارشناسان بازرسی و نظارت سازمان بهزیستی بصورت مداوم بر عملکرد و فعالیت مراکز غیر دولتی نگهداری معلولان، سالمندان و... نظارت می کنند و اگر زمانی شکایت و یا اعتراضی نسبت به یک مرکز شده باشد نظارت ها بیشتر می شود.

وی افزود : تا کنون سه مرحله تیم بازرسی از مرکز ورد آورد بازدید کرده اند و مشخص شد که یکسری اشکالاتی در تیم مدیریتی و پرسنل مرکز وجود دارد که مانیز در حال پیگیری این موضوع هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تاکید کرد: مدیر مراکز غیر دولتی نگهداری معلولان باید براساس دستورالعمل اقدام کند و در غیر این‌صورت با وی برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چنانچه برخی از پرسنل مرکز بدون دلیل از کار اخراج شده باشند، به کار بازگشته و قرار دادشان تمدید می شود، گفت: پرسنلی که صلاحیت کاری آنها تایید شده است، در صورتی که بدون داشتن دلایل کافی از سوی مدیریت اخراج شوند، مجددا می‌توانند مشغول کار شوند و قرار دادشان تمدید خواهد شد.

بیات نژاد اظهار داشت: آرامش و آسایش مددجو و پرسنل دغدغه اصلی ما است گفت: ارتقاء و کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز غیر دولتی دغدغه اصلی ما است و در این خصوص تمام تلاش خود را انجام می دهیم.
منبع: خبرگزاری مهر