تبیان، دستیار زندگی

اختلال شخصیت نمایشی

1ختلال شخصیت نمایشی از جمله اختلالات شخصیتی است که در جوامع بخشی از افراد به آن مبتلا هستند. این نوع اختلال به لحاظ شیوع و جمعیت مبتلا به آن بیشتر در جوانان رواج دارد. در این اختلال جلب توجه، خودنمایی، به چشم آمدن و بروز رفتار نمایشی مبنای شکل گیری بیماری را تشکیل می دهند افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی تحریک پذیر و هیجانی اند و رفتاری پر رنگ و لعاب، نمایشی و برون گرایانه دارند..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: اختلال شخصیت نمایشی
نام ارائه دهنده/دهند گان: سوگند مناف زاده
زمینه و نوع پروژه: روان شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان

اختلال شخصیت نمایشی

 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اختلال شخصیت نمایشی با عزت نفس زنان بود.

مقدمه
اختلال شخصیت نمایشی از جمله اختلالات شخصیتی است که در جوامع بخشی از افراد به آن مبتلا هستند. این نوع اختلال به لحاظ شیوع و جمعیت مبتلا به آن بیشتر در جوانان رواج دارد. در این اختلال جلب توجه، خودنمایی، به چشم آمدن و بروز رفتار نمایشی مبنای شکل گیری بیماری را تشکیل می دهند افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی تحریک پذیر و هیجانی اند و رفتاری پر رنگ و لعاب، نمایشی و برون گرایانه دارند، اما علارغم رفتار متظاهرانه و پر زرق و برقی که دارند اغلب نمی توانند دلبستگی عمیقی را به مدت طولانی حفظ کنند. در جوامع امروزی بحث بدن، یکی از مباحث رایج در سال های اخیر بوده است. بر خلاف گذشته که بدن تنها در علوم پزشکی و زیستی مطالعه می شد، امروزه به موضوع مورد علاقه در روانشناسی و جامعه شناسی تبدیل شده است. بدن، به عنوان پدیده ای روانشناختی، بیشتر در قالب مفاهیمی مانند تصویر بدن مطالعه شده است وضعیت خود قرار گیرد. مطالعه ای با عنوان زیبایی به مثابه جایگاه اجتماعی، براساس یک آزمون تجربی نشان داد که بسیاری از اثرات زیبایی می تواند آن را به عنوان یک مولفه جایگاه اجتماعی معرفی کند. ارونیگ گافمن مدیرت تاثیر گذاری مطرح می کند و به نظر او افراد می خواهند در کنش متقابل جنبه ای از خود را نمایش دهند که مورد پذیرش دیگران و جامعه پسند باشند، کسب ارزش احترام در جامعه می تواند در گرایش زنان به انجام عمل زیبایی موثر باشد. عزت نفس احساس ارزشمندی و به طور کلی ارزیابی ای است که فرد از خود پنداره خودش بر حسب ارزش کلی آن دارد. به عبارت دیگر عزت نفس میزان تایید، پذیرش و احساس ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن خود دارد. عزت نفس قطعی ترین عامل در روند رشد روانی افراد می باشد. بررسی ها نشان داده اند که عزت نفس پایین موجب اختلالات روان تنی، اضطراب، افسردگی، مصرف مواد مخدر، ارتباط جنسی ناسالم، بزهکاری، نا موفقیت و اختلال در خوردن می شود. عزت نفس به این معناست که افراد تا چه اندازه ای برای خود احترام قائل هستند، تا چه اندازه ای نسبت به خود احساس غرور می کنند و چقدر از حس ارزشمند بودن برخوردارند. عزت نفس به عنوان اعتبار فرد از دیدگاه خودش در نظر گرفته می شود. عزت نفس ارزش و احترامی است که فرد برای خویشتن قائل است و قضاوت شخصی در مورد میزان توانمندی های خود اوست. مطالعه عزت نفس از این جهت حائز اهمیت است که احساس فرد نسبت به خودش می تواند بر اعمال و رفتار او تاثیر گذار باشد.

انجمن بین المللی جراحی زیبایی اعلام کرد: در سال 2013 بیش از 23 میلیون عمل جراحی و روش غیر جراحی زیبایی در دنیا انجام شده است که ایران در میان 10 کشور اول دنیا است. اثرات روانی جراحی بینی روی فرد می تواند شگرف باشد. دلیل اصلی که افراد به دنبال جراحی زیبایی می روند بیشتر کسب عزت نفس می باشد. با توجه به بررسی های انجام شده که اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است، حدود ۲۰ درصد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند مبتلا به اختلالات روان نژندی هستند. از نظر سنی، اعمال جراحی زیبایی بینی بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال انجام می شود. جراح پلاستیک می تواند یک روانشناس باشد، که چاقویی در دست دارد و علاوه بر اصلاح نقایص ظاهری، در بالابردن عزت نفس و بهتر شدن روحیات افراد نقش به سزایی ایفا کند. حال که تا این اندازه عمل های زیبایی شیوع پیدا کرده و افراد با انجام این اعمال سعی در بالا بردن عزت نفس خود دارند تا به نوعی خودرا به نمایش بگذارند حائز اهمیت است به بررسی تاثیر اعتماد به نفس بر اختلال شخصیت نمایشی پرداخته شود.

 هدف
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین رگه های اختلال شخصیت نمایشی با عزت نفس در زنان شهر تهران بود.

اختلال شخصیت نمایشی
روش
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان با رگه های اختلال شخصیت نمایشی ساکن شهر تهران در سال 1396 بود. نمونه مورد پژوهش شامل 60 نفر از زنان بین سنین 20 تا 40 سال، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌ های کوپراسمیت (1967) و میلون استفاده گردید. برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده (دو متغیره) استفاده شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر کدام اختلال را مورد بررسی قرار دادند؟ اختلال شخصیت نمایشی
1. اتیسم
2. اختلال شخصیت نمایشی
3. نازایی
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
شخصیت
تربیت، دوستان و اجتماع

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت