تبیان، دستیار زندگی

ساخت آدامس ویتامینه طبیعی

آدامْس نوعی جویدنیِ مصنوعی است که برای تازه کردن دهان یا بو بَری یا سرگرمی و مزیدن به‌ کار می ‌رود. در قدیم به گونه‌ ای آدامسِ رایج در ایران سَقِّز گفته می ‌شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت آدامس ویتامینه طبیعی
نام ارائه دهنده/دهند گان: طیبه سلیمانیان
زمینه و نوع پروژه: مشاوره تحصیلی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: شهدای موتلفه اسلامی
 
ساخت آدامس ویتامینه طبیعی
چکیده پروژه
هدف از پروژه حاضر تولید آدامسی بود که حاوی ترکیبی از ویتامین های مختلف بوده و می تواند مشابه یک قرص مولتی ویتامین استفاده شود.

مقدمه
آدامْس نوعی جویدنیِ مصنوعی است که برای تازه کردن دهان یا بو بَری یا سرگرمی و مزیدن به‌ کار می ‌رود. در قدیم به گونه‌ ای آدامسِ رایج در ایران سَقِّز گفته می ‌شد. مواد تشکیل ‌دهنده آدامس های امروزی عبارتند از پایه آدامس (۳۰ درصد)، شیرین‌ کننده ‌ها (۵۹ درصد)، شیرین ‌کننده ‌های قوی (5/0 درصد)، نرم ‌کننده ‌ها (2 درصد)، شیره ذرت (10 درصد)، طعم‌ دهنده ‌ها (4 درصد)، اجزاء فعال (5 درصد) و رنگ‌ های خوراکی.

هدف
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ارائه راهکارهایی برای افزایش علاقه مندی دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشتۀ انسانی بود.

روش
پروژه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزماشی بود. در پروژه حاضر ابتدا روند ساخت یک آدامس معمولی دنبال شد. به این منظور ابتدا صمغ در آب به کمک حرارت دادن حل شد و سپس گلوکز به آن اضافه شد. به منظور خاصیت نرم شوندگی از گلیسیرین و نیز اسید سیتریک که یک اسید خوراکی است، استفاده گردید. روند حرارت دادن و هم زدن تا آنجا ادامه پیدا کرد که بر روی سطح بشر تکه های لاستیکی شکل، شکل گرفتند. سپس تکه های مذکور به کمک اسپاتول برداشته شده و بر روی پودر شکر غلتانده شدند و به شکل آدامس فرم داده شدند. در مرحله بعد با مطالعه و تحقیقات و خواندن مقالات، مواد طبیعی گیاهی که حاوی ویتامین های مختلف باشند مورد تحقیق قرار گرفتند. در این خصوص ویتامین ب، ث، کا، آ و نیز عنصر آهن در ترکیبات آب برنج، دانه درخت کاج، آب هندوانه، آب انار، گزنه، پرتقال و شیره ذرت یافت شدند. تمامی موارد ذکر شده جمع آوری شدند و به کمک سیستم عصاره گیری به دو روش دستگاه تقطیر و نیز سیستم بن ماری عصاره موجود در این گیاهان استخراج گردید. در مرحله بعد مجددا آدامسی ساخته شد که به جای آب از عصاره های گرفته شده، در ساخت آن استفاده گردید. به علاوه برای رنگی نمودن آدامس ساخته شده به جای رنگ های شیمیایی از آب کلم و لبو استفاده گردید. باتوجه به اینکه آدامس یکی از تنقلات محبوب به خصوص برای کودکان است بنابراین چنانچه بتوان از آن به عنوان یک ماده ویتامینه استفاده کرد بنابراین می تواند در تامین سلامتی جامعه به خصوص کودکان کمک به سزایی نماید.
 
ساخت آدامس ویتامینه طبیعی
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه چیزی داشتند؟ آدامس
1. آدامس
2. پفک
3. چیپس
4. نقل

 مطالب مرتبط:
چرا اشک بریزید، آدامس بجوید
آدامس بادکنکی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت