تبیان، دستیار زندگی

همه چیز درباره ی رنگ مشکی

مشکی پوشان محرم بخوانند

مشکی یکی از رنگ‌هایی است که در بین مردم به دلیل در دسترس بودن و یا شاید ست شدن این رنگ با هر شلوار و روسری و کفش و کیفی، طرفداران زیادی دارد اما ازآنجایی‌که در ماه محرم اکثر مردم به احترام امام حسین (ع)سرتاپا لباس مشکی می‌شوند خوب است تا با چگونگی استفاده و نگهداری از لباس‌های مشکی آشنا شوید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لباس مشکی، روانشناسی رنگ ها، مراسم عزاداری، ماه محرم،تی شرت، پیراهن، شست وشو،

روان‌شناسی مشکی

سیاه‌رنگ اقتدار و قدرت است و معمولاً آدم‌هایی که سیاه می‌پوشند از نوعی ابهت برخوردارند. این رنگ در دنیای مد به یک دلیل عمده محبوبیت دارد؛ با پوشیدن مشکی لاغرتر به نظر می‌رسید. بنابر این در صورت داشتن اضافه وزن از این رنگ استفاده کنید و اگر لاغر اندام هستید سراغ رنگ‌های روشن بروید. افرادی که لباس‌های مشکی می‌پوشند به نظر مرموز و پیچیده می‌آیند و ذهن به صورت ناخودآگاه وقار خاصی را به آن‌ها نسبت می‌دهد.مشکی در عین حال رنگ افرادی است که دوست ندارند خیلی به چشم بیایند؛ آدم‌هایی که ناشناخته ماندن را به توی چشم بودن ترجیح می‌دهند و اغلب شخصیت‌های آرامی دارند.

مواظب رنگ باشید

درست است که لباس مشکی در اغلب فرهنگ‌ها برای مراسم عزاداری استفاده می‌شود اما از آنجا که یکی از رنگ‌هایی است که با بیشتر رنگ‌ها ترکیب مناسبی می‌سازد، رنگ پرکاربردی است و در بسیاری از روزهای عادی سال نیز این رنگ در پوشش افراد جامعه دیده می‌شود.  این رنگ لباس به‌ویژه از سوی آقایان بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد، زیرا به راحتی می‌توانند با انواع شلوار پارچه‌ای، کتان، جین یا مخمل از تی‌شرت یا پیراهن مشکی‌رنگ استفاده کنند.  اما در این میان، یکی از مسائلی که باید به آن دقت شود این است که لباس‌های تیره رنگ و به‌ویژه مشکی به مرور زمان رنگ خود را از دست داده یا در اثر شست و شوی زیاد به رنگ طوسی یا سبز تیره متمایل می‌شوند که برای کسانی که آراستگی ظاهر برای‌شان مهم است، دقت به این قضیه اهمیت زیادی برای آن‌ها خواهد داشت.  بنابراین با توجه به نزدیک شدن به روزهای عزاداری ماه محرم، بهتر است زودتر دست به کار شده، لباس‌های تیره و مشکی را از قفسه‌های کمد لباس‌تان بیرون بیاورید و نگاه دوباره‌ای به آن‌ها بیندازید تا اگر لباس شما نیز رنگ و رو رفته شده بود، وقت کافی برای تهیه لباس مشکی داشته باشید. همچنین اگر قصد خرید ندارید، می‌توان تا وقت هست به خشک‌شویی محل مراجعه کرده و با استفاده از رنگ‌های مخصوص لباس‌های تیره، لباس را به رنگ و شکل روز اولش برگردانید. 

پیراهن‌های مردانه، تی‌شرت‌های مناسبتی و شال‌های ویژه

حتماً این روزها، ویترین‌ها یا تبلیغات مختلف این دست البسه، توجه شما را جلب کرده است. بله، درست حدس زدید. مانند هر مناسبت دیگری، برای ایام محرم نیز، لباس‌هایی با طراحی مخصوص ارائه می‌شوند. پارچه‌هایی مزین به خطوط نستعلیق با شعارهای عاشورایی، طرح‌های ویژه محرم و امثالهم که البته برای سنین جوانی مناسب‌ترند. مخصوصاً آقایان می‌توانند به شال‌های نستعلیق برای دور گردن انداختن یا روی شانه انداختن فکر کنند و تغییری مناسب را ببینند. این امکان برای خانم‌ها نیز خالی از لطف نیست، البته شال‌های با عرض بیشتر با همین کاربری یا برای حجاب عرضه شده‌اند.

رنگی که سن را بالا می‌برد

درست است که خانم‌ها عاشق مشکی هستند چون لاغرتر نشانشان می‌دهد اما شاید خیلی‌هایشان ندانند که این رنگ سنشان را بالا می‌برد. استفاده از مقنعه، روسری و حتی بلوزهای یقه اسکی مشکی رنگ، باعث ایجاد خطوطی زیر چانه و چشم‌ها می‌شود که همین مسئله سن افراد را بالاتر از آنچه هست نشان می‌دهد.
مشکی رنگ طبیعی و نشانه‌های سلامت و شادابی پوست را از بین می‌برد. به خصوص افرادی که پوستشان خیلی روشن است باید استفاده از این رنگ را برای خودشان ممنوع کنند. البته استفاده از مواد آرایشی با تناژهای برنزه می‌تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند.

با آب سرد بشویید

یکی از اصول مهمی که باید هنگام شستن لباس مشکی درنظر گرفته شود این است که طوری لباس‌تان را بشویید که رنگش نرود و به‌اصطلاح بور نشود. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌شود در این رابطه انجام داد این است که هنگام شستن لباس‌های مشکی آب سرد را انتخاب کنید و آن‌ها را با آب گرم نشویید.
یکی از راه‌هایی که درگذشته برای ثابت نگه داشتن رنگ لباس‌های سیاه به کار گرفته می‌شده، این بوده است که از آب اسفناج پخته استفاده می‌کردند. این روش هنوز هم کاراست اما با وجود شوینده‌های مخصوص لباس مشکی که امروزه در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود دیگر نیازی نیست به‌خودتان زحمت زیادی بدهید.

سخن آخر

همه این حرف‌ها را زدیم که به اینجا برسیم. اینجایی که بگوییم، مرتب بودن، شیک‌پوشی و صاحب تیپ بودن برای همه مجالس امتیاز محسوب می‌شود و در سوگواری نیز باید به آن توجه کرد. اما، ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. این‌که توجه داشته باشید ایام محرم، نیاز به خوش‌پوشی روحی نیز دارد. همه جوانب را رعایت کردن، درست جایی جواب می‌دهد که دلتان آماده عزا و حزن سالار شهیدان باشد. جلوه‌های بیرونی به نشان احترام به این سوگواری معنا می‌گیرند پس، میان عزاداری‌هایتان به خاطر نگه دارید : «نه همین لباس زیباست، نشان آدمیت.»

منابع : فردا نیوز / برترین ها / چی بپوشیم

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.