تبیان، دستیار زندگی

اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم و چطور نجات پیدا کنیم؟

زمانی که برای تفریح و طبیعت گردی به سمت جنگل می رویم، هیچ چیز شاید غم انگیز و یا ترسناک تر از گم شدن در جنگل نباشد. آیا تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است؟ به نظر شما در چنین شرایطی چه باید بکنیم؟ اگر پاسخ این سوال ها را می دانید که به شما تبریک می گوییم؛ اما اگر هم ایده ای بابت اینکه اگر در جنگل گم شدیم چکار کنیم ندارید، اصلا نیازی به نگرانی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگل


۱- خونسرد باشید


در تمام شرایط بغرنج و بحرانی در طول زندگی، اصلا هم مهم نیست که چه موقعیتی داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که خونسرد باشید و خود را گم نکنید. زمانی که شما هول می شوید، ذهن شما نمی تواند به راحتی تمام راه های موجود را در نظر بگیرد و به این ترتیب کاری که می کند این است که اولین راه موجود را انتخاب کرده و پیش پای شما می گذارد؛ راهی که شاید نه تنها سختترین راه بلکه بدترین هم باشد. پس از اینکه در جنگل گم شدید، اول از همه باید بنشینید، نفس عمیق بکشید، کمی فکر کنید، ترس را کنار گذاشته و در نهایت کارهای لازم را انجام دهید.


۲- به عقب برگردید اگر رد پا مشخص است


در جنگل ها به خاطر بافت خاکی و شاید نرمی که دارند، جای پا به راحتی مشخص است. اولین کاری که باید بکنید این است که ببیند می توانید رد پای خود را پیدا کنید یا خیر. اگر رد پایتان مشخص بود، بهتر است رد پای خود را به عقب برگردید تا به مسیر اصلی برسید؛ در غیر این صورت از برگشت به عقب پرهیز کنید، زیرا بیشتر نقاط یک جنگل شبیه هم است و شاید جایی که شما فکر می کنید رد کرده اید را برای اولین بار است که می بینید.

۳- از قطب نما استفاده کنید


یکی از بهترین راه ها این است که به محض اینکه متوجه گم شدن در جنگل شدید، قطب نمای خود را در آورده و جهت های جغرافیایی را پیدا کنید. عمیقا به راهی که می آمدید فکر کنید و ببینید که آیا یادتان می آید که به کدام جهت در حال حرکت بودید یا خیر. اگر می دانستید که کارتان ساده است، کافی است جهت را یافته و در نهایت به سمت مسیر اصلی حرکت کنید؛ اگر قطب نما نداشتید راه های بعدی را امتحان کنید.

۴- چشمتان را خوب باز کنید تا رد انسان بیابید


جنگلی که شما رفته اید به احتمال زیاد جایی خیلی ناشناخته ای نیست، خب این یعنی چه؟ منظور ما این است که کمی به اطراف نگاه کنید و (نه خیلی دور) از جایی که هستید به این سمت و آن سمت بروید تا ردی از انسان پیدا کنید. رد انسان منظور تنها رد پا نیست، بلکه هر نشانه ای که تنها توسط انسان قابل گذاشته شدن باشد مانند جای آتش، جاده، مسیر پاکوب، رد لاستیک و … را در برمی گیرد. اگر نشانه ای این چنینی پیدا کردید بهتر است که برای مدتی همانجا بمانید تا شاید کسی از آنجا رد شود و شما را پیدا کند.

۵- علامت گذاری کنید


اگر برای مدتی جایی ماندید و کسی پیدا نشد، بهتر است حرکت خود را شروع کنید؛ اما چگونه؟ به زمانی که هنوز به بخش گم شدن در جنگل نرسیده بودید فکر کنید، به اینکه خورشید در کدام سمت شما قرار داشت. مثلا اگر اول صبح حرکت شما شروع شده و خورشید روبروی شما بوده، این یعنی که به سمت شرق در حرکت بوده اید؛ از این نشانه می توانید برای پیدا کردن جهت خود استفاده کنید. در چنین موقعیتی بهتر است شرق را پیدا کرد و به آن سمت حرکت کنید، اما کار مهمی که باید انجام دهید، علامت گذاری است.

علامت گذاری یعنی اینکه در مسیر جدیدی که می خواهید امتحان کنید تکه های پارچه یا نشانه های دیگری از درختان آویزان کنید که اگر با پیاده روی به مسیر اصلی نرسیدید و متوجه شدید که بیشتر در حال دور شدن هستید، بتوانید بدون گم شدن مجدد به نقطه اول خود بازگردید. گاهی لازم است تمام جهت هایی که فکر می کند به سمتشان در حال حرکت بوده اید را امتحان کنید. علامت گذاری همچنین کمک می کند که افراد دیگر اگر در پی شما می گردند، با آن ها مسیر شما را پیدا کنند.

۶- به نقطه ای مرتفع بروید


همیشه پیدا کردن راه و مسیر از بالا راحت تر است. در جنگل شما می تواند به نقطه ای بالا بروید تا بتوانید محیط اطراف خود را با دقت بیشتری بررسی کنید. از بالا همچنین مکان هایی که جنگل کم پشت شده معلوم می شود؛ امکان دارد که در این مکان روستایی کوچک یا کلبه های جنگلی وجود داشته باشد. اگر هم می توانید به بخشی از جنگل بروید که پست و بدون درختان انبوه است تا دید بهتری به محیط داشته باشید.

۷- اگر فکر می کنید که زمان کافی برای گشتن به دنبال مسیر ندارید:


در جای خود بمانید: زمانی که به جنگل آمده اید به احتمال زیاد از قبل به اشخاصی این را گفته اید و یا این امکان نیز وجود دارد که از گروه جا مانده اید. در چنین شرایطی بهتر است همان جا که گم شده اید مانده و اقداماتی انجام دهید که افرادی که در جستجوی شما هستند، شما را پیدا کنند؛ مثلا آتش درست کنید.
به دنبال منبع آب باشید: از دست رفتن آب بدن یکی از شرایط نامطلوبی است که اصلا دلتان نمی خواهد به آن دچار شوید. بهتر است در جنگل به دنبال منبع آب گشته، آن را تصفیه کنید و بدین ترتیب یکی از نگرانی های خود را کم کنید.
سرپناه درست کنید: زمانی که شخصی برای طبیعت گردی به جنگل می رود، احتمالا چادر یا دیگر لوازم مورد نیاز شب مانی را دارد. اما اگر در جنگل گم شدید و تجهیزات کافی برای پناه گرفتن نداشتید (مخصوصا اگر غروب است) می توانید با استفاده از چوب، لباس و ابزارهایی از خود جنگل، یک پناهگاه برای خود درست کنید. بهتر است برای پیدا کردن مسیر عجله نکنید، در پناهگاه خود استراحت کنید و با روشن کردن آتش هم دیگران را از جای خود مطلع ساخته و هم جانداران وحشی را فراری دهید.

۸- آب را دنبال کنید.


شما به وقت گم شدن در جنگل در نهایت کاری که باید بکنید این است که به دنبال آب روانه شوید. بیشتر روستاها، شهرها و حتی پناهگاه های جنگی در کنار آب برپا می شوند. قانون کلی به این صورت است که شما رودخانه را پیدا کرده و در جهت موافق آب به پایین می روید. شاید این کار برایتان سخت باشد زیرا رودخانه جهات متفاوتی دارد، اما مطمئن باشید که با این کار به احتمال خیلی زیاد یک آبادی یا روستا پیدا خواهید کرد.

منبع: مجله گردشگری الی گشت