تبیان، دستیار زندگی

چاپ ترجمه‌ جدید «ذهن ارتجاعی»

ترجمه جدید کتاب «ذهن ارتجاعی» نوشته کوری رابین توسط نشر نگاه منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «ذهن ارتجاعی»

 کتاب «ذهن ارتجاعی» نوشته کوری رابین به تازگی با ترجمه اکبر معصوم‌بیگی توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

از این کتاب، پیش‌تر ترجمه‌ای به قلم شهریار خواجیان دی ماه سال گذشته توسط نشر ققنوس منتشر شد. اکبر معصوم بیگی نیز ترجمه‌ای از این کتاب ارائه کرده که سال گذشته آماده بود اما به تازگی و طی روزهای گذشته به چاپ رسیده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و اثری درباره تاریخ اندیشه محافظه کاری از انقلاب فرانسه تا قرن بیست و یکم است. تمرکز نویسنده اثر روی اروپای غربی و آمریکا بوده و این نکته مهم را در کتاب خود پیش روی مخاطب می‌گذارد که محافظه کاری اساسا راه و روشی سیاسی در واکنش به جنبش‌های رادیکال و چپ بوده است.

کوری رابین نویسنده این کتاب متولد سال ۱۹۶۷، روزنامه‌‏نگار و پژوهشگر سیاسی است که در مراکزی چون کالج بروکلین و مرکز یونیورسیتی نیویورک به تدریس علوم سیاسی مشغول است. نیویورک تایمز، نیشن، هارپرز، ژاکوبن، دیسنت و لاندِن ریویو آو بوکز از جمله مجلات و نشریاتی هستند که نوشته‌های او را منتشر می‌کنند.

شکل‏‌های معاصر و تازه‏ محافظه‏‌کاری و نومحافظه‏‌کاری و نیز دشواری‏‌های چپ‏‌های نو و لیبرال‏‌ها در پرداختن به برتری‏‌جویی‏‌های امریکا پس از پایان جنگ سرد از جمله موضوعاتی هستند که او به آن‌ها پرداخته است. این پژوهشگر، کتاب دیگری با عنوان «ترس: تاریخ یک مفهوم سیاسی است» دارد.

بیشتر مطالب کتاب «ذهن ارتجاعی» پیش تر در قالب گاهنامه‌ها و نشریات منتشر شده اند. «ذهن ارتجاعی» از نظر اندیشگی از آرنو مایر و کارن اورن الهام گرفته شده است. نویسنده در این اثر می‌نویسد که کارن و آرنو، خلاف خرد متعارف چپ و راست که معتقد است مدرنیته تفکر قرون وسطایی را شسته و رفته است، چشم او را روی فئودالیسم دیرآمده جهان پسافئودالی گشوده‌اند. همان‌طور که رابین بیان می‌کند، بخش مهمی‌از مطالب این کتاب در کارگاه‌ها و گفتگوها در دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند.

کوری رابین در نوشته‌های این کتاب در پی اثبات این بوده که محافظه­‌کاری در هسته­ اصلی خود واکنشی تند و کوبنده برابر چالش­‌های دموکراتیک و ترقی­خواهانه است، در برابر به خطرافتادن سلسله مراتب­‌های ثروت و قدرت و منزلت اجتماعی. محافظه‌­کاری، در اصل، واکنش جهان کهنِ امتیازها و مالکیت‌­ها و برتری­‌های طبقاتی، جنسی، قومی و نژادی در برابر جهان نوین برابری­‌خواهی و گسترش بی­‌حد ­و مرز سازوکارها و نهادهای دموکراتیک است؛ حتی به بهای به هم خوردن بنیادی وضع موجود امور.

عناوین بخش‌های کتاب با ترجمه معصوم‌بیگی به این ترتیب است:

سیماهایی در ارتجاع، محافظه‏‌کاری و ضدّ انقلاب، نخستین ضدّ انقلابی، آشغال و جَذَبه، پشت و رو، محافظه‏‌کاران سابق، بچه تبعیض مثبت، فضیلت‏‌های خشونت، نسل‏‌کُشی بر پایه‏ رنگ، یادآوردنِ گذشته‌ امپراتوری‌‏ها، تفاهم‏نامه‏‌های مردانگی، تب دیوانه‏‌وار قدرت طلبی، سنگدل بودن چه آسان و فرجام سخن.

این کتاب با ۳۸۶ صفحه و قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.
منبع: مهر