تبیان، دستیار زندگی
خانه خدا روز 23 مرداد ماه همزمان با آغاز ماه مبارک شعبان در عربستان، طی مراسم خاصی با گلاب کاشان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شستشوی خانه خدا با گلاب کاشان

شستوشوی خانه خدا با گلاب کاشان

خانه خدا روز 23 مرداد ماه همزمان با آغاز ماه مبارک شعبان در عربستان، طی مراسم خاصی با گلاب کاشان شسته می شود. شستشوی خانه خدا از سنتهای حسنه ای است که دو بار در سال انجام می شود، یک بار در آغاز ماه شعبان و بار دیگر در ماه ذیحجه. داخل خانه خدا با آب زمزم و گلاب کاشان و همچنین با انواع بخورها و بهترین خوشبو کننده ها شسته می شود. دیوارهای داخلی آن نیز با انواع پارچه های معطر پاکیزه می شوند.

هنگامی که حضرت محمد (ص) مکه را فتح کرد، به یارانش دستور داد که وارد کعبه شده و آن را علاوه بر پاک کردن از بتها از هر گونه کثیفی و آلودگی پاک کنند، از این رو هر ساله شستشوی خانه خدا با یادآوری سنت حسنه پیامبر اسلام انجام می شود.

ارسال یک هزار لیتر گلاب برای عتبات عالیات:

شهردار قمصر از ارسال افزون بر یک هزار لیتر گلاب ناب قمصر به کشور عراق برای شست و شوی حرم امیرالمومنین (ع) خبر داد.

وحید فرخ تبار گفت: این موهبت از افتخارات مردم ایران و به ویژه مردم مومن پایتخت گل و گلاب ایران - قمصر  است.

به گفته وی امسال شهرداری قمصر به  دنبال درخواست ستاد بازسازی عتبات عالیات مبنی بر گلاب برای شست و شوی حرم امام علی (ع) اقدام به جمع آوری این میزان گلاب دو آتشه توسط گلابگیران این شهر نمود.

نماینده ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در این مورد گفت: امسال همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رجب این ستاد با همکاری شهرداری قمصر اقدام به جمع آوری بهترین نوع گلاب که با اسانس و نوع گل مرغوب تهیه شده بود، نمود.

محمد مفتح افزود: این گلاب پس از بسته بندی مخصوص در آیینی خاص تحویل مسئولان ستاد بازسازی در کشور عراق شد تا یک روز پیش از سیزدهم رجب زاد روز خجسته میلاد با سعادت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی (ع)، فضای شهر نجف اشرف معطر به عطر دل انگیز گلاب ناب محمدی (ص) گشته و آستان مقدس مولی الموحدین(ع) با آن شست و شو و عطرآگین شود.

شهر قمصر از توابع شهرستان کاشان از جمله مهم ترین مراکز تولید عطر و گلاب گل محمدی در کشور است که همه ساله خانه کعبه و مراقد مطهر ائمه معصومین با گلاب ناب تولیدی این شهر شست و شو و عطرآگین می شود.

منبع:

تبیان اصفهان

مطالب مربوط به استان:

همایش بین المللی وبلاگ نویسی «منتظر» در اصفهان برگزار می شود

جشنواره " عسل و گزانگبین " در خوانسار برگزار شد

گزارش اختصاصی تبیان از المپیاد جهانی فیزیک

گزارش سفر استانی رئیس جمهور به اصفهان

هیئات مذهبی در سوگ یاس گریستند

بهشتی در آیینه بچه های اصفهان