تبیان، دستیار زندگی

ویتامین ب7 برای زیبایی

پوست و موی سالم با بیوتین

اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژه‌ای برای همه بدن دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیوتین
بیوتین جزء ویتامین‌های محلول در آب و از خانواده ویتامین‌های گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H می‌شناسند.
شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین می‌تواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایه‌ای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخن‌هاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تأمین می‌کند.
از این رو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژه‌ای برای همه بدن دارد.
در واقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف‌شده به انرژی را امکان‌پذیر می‌کند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخن‌ها و چشم‌های سالم دارد.

کاهش ریزش مو

محققان دانشگاه مریلند در مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود بیوتین می‌تواند به نازک شدن، شکنندگی و دوشاخه شدن موها و همچنین ریزش آن‌ها منجر شود.
با توجه به اینکه بیوتین در گروه ویتامین‌های B قرار دارد، به حفظ سلامت موها کمک می‌کند.
این در حالی است که اگر موها سلامت مطلوبی نداشته نباشند، به راحتی حالت شکننده پیدا می‌کنند و بیشتر از میزان عادی می‌ریزند.
بعضی خانم‌ها در دوران بارداری یا پس از زایمان با ریزش موها مواجه می‌شوند، اما نمی‌دانند بیوتین می‌تواند به کاهش این نوع ریزش مو کمک کند.
انجمن بارداری آمریکا (APA)، این اثرگذاری را تأیید کرده است.

درمان اختلال‌های مو

به گفته محققان دانشگاه مریلند، بیوتین برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلوپسی مفید و مؤثر است.
آلوپسی، یکی از اختلال‌های مو محسوب می‌شود که می‌تواند با ریزش مو در قسمت‌های خاصی از سر یا ریزش سرتاسری همراه شود.
این در حالی است که اگر دریافت بیوتین در مواقع مبارزه با بیماری‌های خاص مانند آلوپسی، با مصرف کلوبتازول پروپیونات موضعی و زینک همراه شود، اثربخشی بیوتین به بالاترین حد خودش می‌رسد.

تقویت موها

دانشمندان دانشگاه مریلند تأیید کرده‌اند بیوتین برای تقویت موها واقعاً اثربخشی قابل توجهی دارد.
در واقع، دریافت بیوتین از طریق مکمل‌ها یا حتی استفاده از شامپوهای حاوی بیوتین می‌تواند به از بین بردن خشکی موها و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک کند و درنتیجه مانع ریزش موها شود.
توجه داشته باشید وقتی فولیکول‌های موها به واسطه پوسته‌های سر مسدود می‌شوند، روند رشد موها نیز مختل می‌شود.
بنابراین، مطمئن شدن از اینکه پوست سرتان از سلامت لازم برخوردار است، واقعاً برای سلامت موهایتان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این‌ها، بیوتین به افزایش حجم موها نیز کمک می‌کند.

حرارت دهی به مواد غذایی حاوی بیوتین می‌تواند میزان بیوتین موجود در آن‌ها را کاهش دهد. از این‌ رو، توصیه می‌شود آن گروه از ترکیبات غذایی که قابلیت خام‌خواری دارند و حاوی بیوتین هستند، بدون حرارت دهی مصرف شوند


کمک به رشد موها

بیوتین، مکمل فوق‌العاده قدرتمندی است که می‌تواند کمبود ویتامین‌های B را جبران کند و امروزه در مکمل‌های مختلفی باهدف کمک‌رسانی به رشد بهتر و کامل‌تر موها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
نتایج مطالعات علمی نشان داده‌اند دریافت بیوتین مورد نیاز بدن کنار ویتامین‌های ضروری دیگر، کیفیت رشد موها را واقعاً بالاتر می‌برد زیرا سلامت فولیکول‌های مو، سلامت پوست سر و سلامت سلول‌های مو را تقویت می‌کند.

زمان مصرف بیوتین

مصرف بیوتین برای بعضی افراد، در ساعات صبح اولویت دارد و برای بعضی دیگر هم مصرف آن پیش از خواب شبانه مناسب است.
با این حال، بیوتین نوعی ترکیب محلول در آب است و درنتیجه می‌توان از آن در هر ساعتی از روز استفاده کرد و به نتیجه هم مطلوبی رسید.

منابع غذایی این ویتامین

از آنجایی که مواد غذایی حاوی بیوتین در دسترس هستند، گاهی گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند کمبود بیوتین را جبران کند و به‌ مرور زمان، میزان ریزش موها که در اثر کمبود این ریزمغذی مهم ایجاد شده، کاهش دهد.
مهم‌ترین مواد غذایی که مقادیر مناسبی از بیوتین را در خود جا داده‌اند، شامل جگرسیاه، قلوه، زرده تخم‌مرغ، بادام، بادام‌زمینی، گردو، دانه سویا، غلات سبوس‌دار، موز، گل‌کلم و قارچ می‌شوند.
بهتر است بدانید حرارت دهی به مواد غذایی حاوی بیوتین می‌تواند میزان بیوتین موجود در آن‌ها را کاهش دهد. از این‌ رو، توصیه می‌شود آن گروه از ترکیبات غذایی که قابلیت خام‌خواری دارند و حاوی بیوتین هستند، بدون حرارت دهی مصرف شوند.

نیاز روزانه بدن

بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، افراد سالمی که دچار کمبود بیوتین نیستند، نیازی به دریافت مکمل این ویتامین ندارند و می‌توانند از طریق مواد غذایی، بیوتین کافی برای بدن خود تأمین کنند.
به‌طورکلی، تمام افراد بالای 10 سال باید روزانه 30 تا 100 میکروگرم بیوتین در طول روزدریافت کنند.
این رقم برای کودکان زیر 3 سال 10 تا 20 میکروگرم، برای کودکان 4 تا 6 سال 25 میکروگرم و برای کودکان 7 تا 10 سال 30 میکروگرم است.
خانم‌های باردار و شیرده نیاز به دریافت بیوتین بالاتری دارند و باید در مورد مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود مشورت کنند.
از آنجایی‌ که بیوتین جزو ویتامین‌های محلول در آب است، مازاد آن از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود و معمولاً مشکلی از نظر مصرف بیش‌ از حد برای فرد ایجاد نمی‌شود.

ریزش موها چقدر پس از مصرف بیوتین، کاهش می‌یابد؟

اگر ریزش موهای شما تنها به دلیل کمبود بیوتین در بدن باشد، شما می‌توانید با نظر پزشک معالجتان مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین را شروع کنید.
نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 تا 2015 میلادی روی هزاران بیمار دچار ریزش موی ناشی از کمبود بیوتین انجام‌شده، نشان می‌دهند کاهش ریزش موها با مصرف مکمل بیوتین حداقل 3 ماه طول می‌کشد؛ یعنی در صورت مصرف مکمل بیوتین باید صبور باشید و حداقل یک دوره 90 روزه را برای دیدن نتایج اولیه بگذرانید.
اگر می‌خواهید کمبود بیوتین را تنها با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین جبران کنید، باید کمی تحمل خود را بالاتر ببرید و حدود 4 تا 6 ماه زمان برای کاهش ریزش موها در نظر بگیرید.
افرادی که تنها به مصرف غذاهای حاوی بیوتین اکتفا می‌کنند، باید به‌صورت روزانه حداقل 3 منبع غذایی حاوی بیوتین مصرف کنند.

منبع: زندگی آنلاین - دکتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.