تبیان، دستیار زندگی

تاثیر تنفس از راه بینی بر حافظه

نورون های بویایی بینی پستانداران نه تنها به وسیله محرک شیمیایی بلکه به وسیله جریان هوای بینی هم تحریک می شود و مطالعات نشان داده اند که تنفس از راه بینی موجب تغییر نوسانات گاما در قشر مغز می شود. نوسانات گامای قشر مغز در عملکرد شناختی نقش دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیر تنفس از راه بینی بر حافظه
نام ارائه دهنده/دهند گان: مسعود محمدی
زمینه و نوع پروژه: پزشکی و بدن انسان
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: هما

تاثیر تنفس از راه بینی بر حافظه
 چکیده پروژه
تنفس از راه بینی فواید بسیاری دارد از جمله می توان به افزایش طول عمر، آرامش و تقویت حافظه اشاره کرد. بنابراین می توان با استفاده از الگوی تنفسی مناسب علاوه بر اعتماد به نفس به تقویت حافظه و یادگیری کمک کرد.

 مقدمه
نورون های بویایی بینی پستانداران نه تنها به وسیله محرک شیمیایی بلکه به وسیله جریان هوای بینی هم تحریک می شود و مطالعات نشان داده اند که تنفس از راه بینی موجب تغییر نوسانات گاما در قشر مغز می شود. نوسانات گامای قشر مغز در عملکرد شناختی نقش دارد. انسداد بینی ناشی از هیپرتروفی آدنوتانسیلار یکی از شایع ترین اختلالات تنفسی است که می تواند به مشکلات متعددی از جمله آپنه خواب و سختی تنفس از راه بینی منجر شود. در منابع مختلف ارتباط میان انسداد بینی و مشکلات شناختی رفتاری مانند کاهش توجه، حافظه و یادگیری بیان شده است که با اصلاح انسداد بینی، اختلالات شناختی رفع می شوند. همچنین فعالیت پیاز بویایی در طول تنفس از راه بینی موجب تولید نوسانات جفت شده با تنفس در قشر و نواحی زیرقشری مانند آمیگدال و هیپوکمپ و قشر پیش پیشانی می شود که در هیجان، توجه، حافظه و یادگیری نقش دارد. این نوسانات ناشی از تنفس با تغییر مسیر تنفس از بینی به دهان از بین می رود که اهمیت جریان هوای بینی در تولید فعالیت نوسانی مغز را تایید می کند.

 هدف
هدف از اجرای این پروژه بررسی اثر تنفس از راه بینی بر یادگیری و حافظه فضایی است تا شاید راهکاری باشد برای افزایش قدرت یادگیری در دانش آموزانی که از الگوی تنفسی مناسب استفاده نمی کنند و همچنین یکی از علل کاهش حافظه و یادگیری، معرفی شود زیرا قدم اصلی رفع ناهنجاری ها شناخت دقیق علل آن است.
تاثیر تنفس از راه بینی بر حافظه
روش
در این پژوهش تجربی از 24 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شد. حیوانات به چهار گروه تقسیم شدند که در هر گروه 6 سر موش صحرایی وجود داشت: 1. گروه کنترل، 2. گروه تنفس فقط از طریق دهان، 3. گروه تنفس از سوراخ بینی راست و 4. گروه تنفس از سوراخ بینی چپ در گروه 2، 3 و 4 به ترتیب هر دو سوراخ بینی، فقط سوراخ بینی چپ و فقط سوراخ بینی راست حیوانات به روش جراحی مسدود شدند. قبل از شروع جراحی حیوانات بیهوش شدند. پس از بهبودی زخم جراحی گروه های حیوانات به وسیله میز بارنز مورد مطالعه حافظه و یادگیری فضایی قرار گرفتند. به این صورت که برای عادت کردن به محیط آزمایش یک روز قبل از شروع کارآزمایی موش را به مدت پنج دقیقه روی میز بارنز قرار دادند. روز اول موش را داخل جعبه آغاز قرار دادند، بعد از ده ثانیه جعبه را برداشته و اجازه دادند حیوان حفره فرار را بیابد و وارد آن شود. اگر تا سه دقیقه وارد حفره فرار نشد به آرامی حیوان را به سمت حفره فرار هدایت کردند. سپس در حفره فرار را بستند و اجازه دادند حیوان به مدت یک دقیقه آنجا بماند. پس از یک دقیقه حیوان را برداشته و در قفس خود قرار دادند. این روند را روزی چهار بار به فاصله پانزده دقیقه به مدت چهار روز انجام دادند. روز پنجم برای سنجش حافظه حفره فرار را پوشاندند و به حیوان اجازه دادند به مدت سه دقیقه برای پیدا کردن حفره فرار تلاش کند. سپس موش را برداشته و در قفس خود قرار دادند. اطلاعات به دست آمده مانند مدت زمان پیدا کردن حفره فرار و مسافت طی شده در هر کارآزمایی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر آزمایش خود را بر روی چه حیوانی انجام دادند؟ موش
1. موش
2. گربه
3. سگ
4. خرگوش

مطالب مرتبط:
دستگاه تنفس
یافتن آنتی بیوتیك های مناسب برای انواع باکتری های بدن

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت