تبیان، دستیار زندگی

روشی که به رشد ذهن و تفکر کودکتان کمک می کند

با زبان اشاره با کودک حرف بزنید!

این‌که شما به‌عنوان والدین از خودتان بپرسید آیا تمام تلاشتان را برای رشد ذهن و تفکر کودکانتان می‌کنید یا نه و این موضوع برایتان مهم باشد، کاملاً طبیعی است. آنچه بهتر است درباره این موضوع بدانید این است که بسیاری از عوامل مانند تغذیه، تجارب روزانه، فعالیت بدنی و مورد ابراز عشق و محبت قرار گرفتن از عوامل رشد اولیه مغز در کودکان است. افزون بر این‌ها شما می‌توانید زمینه فعالیت‌های گوناگون را برای فرزندانتان فراهم و با این کار علاوه بر رشد ذهنی آن‌ها، ارتباطات عاطفی بین خود و فرزندانتان را نیز تقویت کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فعالیت بدنی، فرزند، تفکر، حافظه، مهارت های گفتاریف حریم شخصی،روابط عاطفی، اسباب بازی،خانواده ایرانی،تربیت کودک
اگر از کسانی هستید که می‌خواهید بدانید آیا اسباب‌بازی‌هایی که برای کودکتان می‌خرید یا بازی‌هایی که با او می‌کنید و رفتارهایی که با او دارید برای رشد ذهنی او مناسب هستند یا نه، ادامه این مطلب را بخوانید. در این مطلب نکاتی مطرح می‌شود که در رشد ذهن و تفکر فرزندانتان به شما کمک خواهد کرد.

از زبان اشاره کمک بگیرید

یک‌راه بسیار خوب برای برقراری ارتباط با کودکان قبل از این‌که آن‌ها حتی شروع به صحبت کنند، استفاده از زبان اشاره است. یک مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد نوزادانی که والدینشان با حرکات و علائم دست با آن‌ها صحبت می‌کردند، زودتر صحبت کردن را شروع کردند و نسبت به کسانی که از حرکات دست برای صحبت با آن‌ها استفاده‌نشده بود، IQ بالاتری داشتند. سعی کنید در هنگام صحبت کردن با کودکان تا حد ممکن از حرکات دست استفاده کنید. اشاره به اشیا یا استفاده از دست‌ها برای کمک به تجسم چیزهایی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنید، باعث می‌شود کودکتان بیاموزد که چگونه می‌تواند بهتر و سریع‌تر ارتباط برقرار کند.

خواندن کتاب داستان روال همیشگی شود

شاید فکر کنید نوزادان چیزهایی را که در اطرافشان گفته می‌شود، درک نمی‌کنند اما کارشناسان می‌گویند داشتن یک‌روال همیشگی خواندن داستان برای نوزادان و کودکان نوپا به‌عنوان‌مثال در ساعات قبل از خواب، یک عامل بسیار مهم در رشد ذهنی آن‌هاست. کتاب خواندن برای نوزاد، او را با مفهوم داستان‌ها، اعداد، حروف، رنگ‌ها و شکل‌ها آشنا می‌کند و اطلاعاتی درباره جهان اطراف به او می‌دهد. این کار همچنین حافظه و مهارت‌های گفتاری نوزاد را تقویت می‌کند.

برایش حریم شخصی در نظر بگیرید

شاید تصور بسیاری از ما این باشد که باید بچه‌های کوچک را در همه ساعات بیداری‌شان سرگرم نگه‌داریم اما حقیقت این است که کودکان هم نیاز به زمانی دارند که خودشان بتوانند خود را در آن ساعت‌ها مشغول بسازند. سعی کنید یک‌زمان آزاد و یک فضای امن که کودک بتواند در آن به‌تنهایی بازی کند و خودش چیزهایی را زیر نظر شما یاد بگیرد، در اختیار او قرار دهید. بهتر است نقطه خاصی از خانه را برای این کار مشخص کنید؛ مطمئن شوید که جسم نوک‌تیز یا سنگینی در آن نقطه وجود ندارد، سپس اجازه دهید کودک با ساعت‌ها، کتاب‌ها، عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب سن خود بازی کند. اگر اجازه بدهید کودک آزادانه در این فضا حرکت کند و خود را با اشیای متنوع جدیدی مشغول سازد به او کمک کرده‌اید دامنه توجهش را افزایش دهد. این کار پیشرفت‌های تحصیلی او در آینده را به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد داد. علاوه بر این، این بازی‌ها باعث می‌شود اتصالات سلولی بیشتری در مغز کودک ایجاد شود.

از روابط عاطفی سالم غافل نشوید

مطالعات زیادی ارتباط مستقیم میان روابط گرم و همکاری با کودک را با تقویت هوش او ثابت کرده‌اند. علاوه بر این، مشخص‌شده است نوزادانی که توجه والدینشان را در اشکالی مثل لمس‌های عاطفی، به کار بردن کلمات محبت‌آمیز یا بازی کردن والدین با آن‌ها دریافت نکرده‌اند، پیشرفت کاملی ازنظر رشد مغزی ندارند و کودکانی که از دوری، جدایی و بیگانگی شدید با والدینشان رنج می‌برند، تأخیر عمده‌ای را در رشد عاطفی و رشد مغزی تجربه می‌کنند.

اسباب‌بازی‌های چالش زا بخرید

اسباب‌بازی‌هایی که برای کودک خود انتخاب می‌کنید نه‌تنها باید برای او خوشایند باشند بلکه باید کودک را به چالش بکشند. اسباب‌بازی‌های کلاسیک مانند بلوک‌های ساختمان می‌تواند به تقویت تخیل فرزند شما کمک کند. بعضی دیگر از انواع اسباب‌بازی‌ها هم کودک را با رابطه علت و معلولی آشنا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال کودک متوجه این رابطه علت و معلولی می‌شود که اگر دکمه‌ای را فشار دهد صدایی از اسباب‌بازی شنیده می‌شود؛ علاوه بر این توصیه می‌شود کودکان را تشویق به بازی با جعبه‌های مقوایی یا هر چیز دیگری کنید که می‌توانند تخیل و خلاقیت آن‌ها را تقویت کنند.

در آشپزخانه با آن‌ها همکاری کنید

ما معمولاً دوست داریم کودکان را از آشپزخانه دورنگه داریم چون فکر می‌کنیم آن‌ها بیشتر از آن‌که بتوانند کمکی به ما کنند، باعث به‌هم‌ریختگی آشپزخانه می‌شوند. اما واقعیت این است که همکاری هرچند مختصر کودکان در کارهای آشپزخانه توانایی‌های ریاضی آن‌ها را تقویت می‌کند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید از کودکتان بخواهید سه عدد سیب‌زمینی به شما بدهد یا یک لیوان آب به ظرف اضافه کند. با این کارها علاوه بر این‌که زمان مفیدتری را با کودکتان سپری می‌کنید، توانایی واقعی مغز و قدرت محاسبه و اندازه‌گیری را در فرزندتان افزایش می‌دهید.
منبع : خراسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.