تبیان، دستیار زندگی

علنی بگویید"دوستت دارم"

مرد علنی به خانمش بگوید: خیلی دوستت دارم. پیغمبر می‌فرماید: اینطور حرف زدن خانم‌ها را از درون به شدت شاد می‌کند. یعنی حس می‌کند یک تکیه گاه خوبی دارد و یکی هست که مشروع و معقول او را دوست دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانواده

یکی از بهترین عناصر و بتون‌های مختل کننده‌ی بنای خانواده، خوب حرف نزدن زن و شوهر با همدیگر است. اولاً باید با همدیگر حرف بزنند و نسبت به همدیگر اراز احساسات داشته باشند، اعلام محبت و دوستی کنند.

رفتاری که برای خانم‌ها شادی‌آفرین است

مرد علنی به خانمش بگوید: خیلی دوستت دارم. پیغمبر می‌فرماید: اینطور حرف زدن خانم‌ها را از درون به شدت شاد می‌کند. یعنی می‌بیند که حالا که از خانه پدر و مادرش درآمده است و این قربان و صدقه‌هایی که در خانه پدر و مادرش بود نیست و دیر به دیر اتفاق می‌افتد، حس می‌کند یک تکیه گاه خوبی دارد و یکی هست که مشروع و معقول او را دوست دارد. این خیلی برای زن شادی آفرین است.

مراقب خلأهای عاطفی همسرانتان باشید

همینطور زن به شوهرش بگوید: دوستت دارم. زن خیلی می‌تواند هنر به خرج بدهد که مردش گریز پای از خانه نشود و خدای نکرده به خاطر ارضاء نشدن عواطف و احساسات و غرایزش و سخن تلخ و بد شنیدن، سخن بی‌مزه شنیدن، سخن نامهربانی شنیدن، برای پر کردن خلاء عواطفش دنبال یک زن دیگر برود ولی مشروع که معروف به ازدواج موقت است.

این ازدواج به تو چه ربطی دارد؟

مردی خدمت حضرت رضا(ع) می‌آید. می‌گوید: من می‌خواهم بروم ازدواج موقت کنم. حضرت می‌فرماید: زن داری؟ می‌گوید: بله. بچه داری؟ بله. می‌فرماید: این ازدواج به تو چه ربطی دارد؟ این را برای شما نگذاشتند. برای یک مردی است که واقعاً امکان ازدواج ندارد. خدا هم اجازه نمی‌دهد به حرام بیافتد. برای این است که از گناه مصون بماند و برود یک ازدواج کم خرجی بکند. اما تو که زن و بچه داری چرا این سؤال را می‌کنی؟ بلند شو برو به زن و بچه‌ات برس.

مرد باید به زن و بچه‌اش برسد. اما خانم هم باید هنر اسیر کردن او را داشته باشد که اسارت با محبت، اسارت با جاذبه ایجاد کردن، اگر بیرون هم حتی یک خانمی پیشنهاد داد که بیا با من ازدواج موقت کن، بگوید: من یک زن مثل دسته گل دارم. همه چیز برای من تمام است. من هم پیش او همه چیز تمام هستم. نه نمی‌خواهم. یعنی این هنر را باید خانم‌‌ها به خرج بدهند.
پیغمبر یک روایت دارند، می‌فرمایند: «المؤمن لدی الحق اسیر» مؤمن بخاطر اینکه خدا را می‌شناسد و اوصافش را می‌داند، لطفش را می‌داند، پای بند خداست. جای دیگر نمی‌رود. اینقدر خدا برایش جاذبه دارد که دنبال بت نمی‌رود. دنبال هوای نفس نمی‌رود. دنبال منافق شدن نمی‌رود، دنبال مشرک شدن نمی‌رود، چرا که در نزد خدا تشنگی او سیراب می‌شود. مرد باید همه چیزش از طرف زن تأمین باشد که اگر بیرون کسی به او پیشنهاد کرد، پیشنهاد مشروع، آدم مسلمان که دنبال زنا و کار نامشروع نمی‌رود. به او بگوید: خانم، آنقدر خانم من خوب و بزرگوار است که خلأیی برای من نگذاشته است! مرد هم باید یک چنین هنری را داشته باشد، آنقدر برای خانمش جاذبه داشته باشد، که یکوقت خدای نکرده خانمش به این نقطه نرسد که بگوید: کاش مرا به یکی دیگری شوهر می‌دادند؟ این کاش مرا به یکی دیگر شوهر می‌دادند، معنی‌اش این است که دارد نفرت ایجاد می‌شود. دارد بساط به طرف مرز جدایی می‌رود. وقتی عواطف و احساسات او جواب داده نشود، سخت می‌شود.

برای همدیگر نامه عاشقانه بنویسید

واقعاً چه عیبی دارد اگر یک مردی یک سفر ده روزه و پانزده روزه رفته است. حالا که همه فضای مجازی دارند، چهار، پنج روزی که از سفرش گذشت، یک نامه لطیف با محبت و عاشقانه برای خانمش بنویسد. چه اشکالی دارد؟
چه عیبی دارد گاهی زن هنر به خرج بدهد و یک نامه عاشقانه بنویسد و در پاکت را ببندد و به شوهر بگوید: وقتی اداره می‌روی، این را یکی داده بخوان. فکر کنید وقتی این برود و نامه عاشقانه خانمش را بخواند، چطور می‌شود؟ نامه هم یک زبان و یک گفتار است.

«قول کریم» جایش کجاست؟

«وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِیماً» (اسراء/23) کریم اینجا یعنی چه؟یعنی با ارزش! وقتی خدا در سوره انفال بهشت را برای اهل ایمان تعریف می‌کند، «وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ‏» (انفال/4) یعنی من سفره‌ی معمولی برای بندگانم نمی‌اندازنم. سفره من با ارزش است. یعنی احترام به مؤمن می‌گذارد، که این سفره‌‌ای که برای مؤمن می‌اندازد، بیارزد.

جایش با پدر و مادر است. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِیماً» یعنی با پدر و مادرتان فقط حرف‌های ارزش‌دار بزنید. حرف‌های پست، حرف‌های لات منشانه، حرف‌های پرت و پلا، حرف‌های طرد کردن نزنید.

جای «قول حسن» کجاست؟

یکجا قرآن مجید دارد «قول حسن» جای این قول کجاست؟ که من زیبا حرف بزنم. نیکو حرف بزنم؟ جای گفتار زیبا با کل مردم است. اول خانواده، «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ‏ حُسْنا» (بقره/83) همه مردم، ما زن و بچه‌مان هم جزء همه مردم هستند. شوهر خانم، جزء همه مردم است. بچه‌ها جزء همه مردم هستند. بیاییم عادت کنیم یعنی تمرین کنیم و خیلی هم طولانی نیست. همه خوب حرف بزنیم. نیکو و زیبا حرف بزنیم. وقتی سخن زیبا در خانه پیوند زن و شوهر را قوی‌تر می‌کند، پیوند بچه‌ها را با پدر و مادر قوی می‌کند، چرا سخن زیبا نگوییم؟

با فرعون و فرعونیان هم سخن شیرین بگو

خدا زبان را برای شیرین حرف زدن به ما داده است. همه هم بلد هستیم شیرین حرف بزنیم. بیاییم حالا که نزدیک عید نوروز و ولادت صدیقه کبری است، زبانتان گل بشود نه لجن! این خیلی زیباتر است. زبان نباید کلماتی داشته باشد که بوی متعفن داشته باشد.

زبان باید تولید سخن گل رنگارنگ کند. خوب ببینیم قرآن تمام حرف‌هایش زیباست. همه می‌دانند فرعون آلوده به انواع ظلم‌ها بوده است. خدا به موسی می‌گوید: وقتی با برادرت نزد فرعون می‌روی، «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّنا» (طه/44) سخن نرم بگو. چرا سخن نرم؟ چون اگر از اول بخواهی داد بکشی و سخن ناباب بگویی، او هم ده تا روی آن می‌گذارد و جواب تو را می‌دهد. این اختلاف بیشتر می‌شود. سخن نرم چه سودی برای فرعون دارد؟ «لَعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشى‏» برای اینکه او را بیدار و خدا ترس کنی. حالا واقعاً اگر فرعون ایمان به موسی می‌آورد، حرف موسی را گوش می‌داد، با آن همه ظلم‌هایی که خدا در قرآن بیان کرده است، قبول می‌کرد و توبه‌اش را می‌پذیرفت و فرعون اهل بهشت می‌شد؟ از «لَعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشى‏» متوجه می‌شویم، بله که قبولش می‌کرد. مگر خدا حر را قبول نکرد؟ گناه حر که گناه کمی نبود. خوب این در به روی هیچکس بسته نیست.

منبع:
برنامه سمت خدا؛ موضوع " نظام خانواده" حجت الاسلام انصاریان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.