تبیان، دستیار زندگی

بررسی تاثیر علف چشمه بر روی میل به استعمال نیکوتین و ساخت معجون ارگانیک برای کاهش کمبود و میل به نیکوتین

نیکوتین به دلیل آثار روانی خوشایندی که ایجاد می‌ کند، اثر اعتیادآور دارد و شخص به مرور زمان به آن عادت می‌ کند و مانند بقیه اعتیادها، کم کم مقدار مصرف و نیاز به نیکوتین بالا می‌ رود و بالطبع تعداد نخ سیگار مصرفی نیز افزایش می یابد و با عدم مصرف آن، علایم قطع نیکوتین مانند پرخاشگری و عصبانیت و زودرنجی به وجود می ‌آید و مشکلات متعددی به وجود می آورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تاثیر علف چشمه بر روی میل به استعمال نیکوتین و ساخت معجون ارگانیک برای کاهش کمبود و میل به نیکوتین
نام ارائه دهنده/دهند گان: نیوشا ارجمندی و مانلی قیصری
زمینه و نوع پروژه: پزشکی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان 4

 بررسی تاثیر علف چشمه بر روی میل به استعمال نیکوتین و ساخت معجون ارگانیک برای کاهش کمبود و میل به نیکوتین
چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر علف چشمه بر روی میل به استعمال نیکوتین و ساخت معجون ارگانیک برای کاهش کمبود و میل به نیکوتین بود.

مقدمه
نیکوتین به دلیل آثار روانی خوشایندی که ایجاد می‌ کند، اثر اعتیادآور دارد و شخص به مرور زمان به آن عادت می‌ کند و مانند بقیه اعتیادها، کم کم مقدار مصرف و نیاز به نیکوتین بالا می‌ رود و بالطبع تعداد نخ سیگار مصرفی نیز افزایش می یابد و با عدم مصرف آن، علایم قطع نیکوتین مانند پرخاشگری و عصبانیت و زودرنجی به وجود می ‌آید و مشکلات متعددی به وجود می آورد. به دنبال این موضوع در این پروژه دانش آموزان با ترکیبات طبیعی معجونی ساختند که میل به نیکوتین یا همان سیگار را کاهش می دهد. همچنین در این پژوهش از عرق علف چشمه نیز به عنوان یک ماده طبیعی ضد سیگار استفاده شد. در پژوهش حاضر ابتدا این سوال مطرح شد که "آیا می توان معجونی ساخت که جایگزین مناسبی به جای نیکوتین یا همان سیگار باشد." در پرسش دیگر "آیا این معجون را از مواد طبیعی ساخت، می تواند با سیگار، رقابت کند تا در سطح گسترده مورد استفاده قرار گیرد؟" با متدولوژی بالا به شروع آزمایش، ثبت داده ها، بررسی و بسط نظریه ها پرداخته شد.

هدف
افراد سیگاری با شرکت در کمپین های ترک سیگار و سختی دادن به خود سیگار را ترک می کنند و هدف کاربردی دانش آموزان از این پروژه آسان ترک کردن آن با مواد طبیعی می باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر علف چشمه بر روی میل به استعمال نیکوتین و ساخت معجون ارگانیک برای کاهش کمبود و میل به نیکوتین بود.

بررسی تاثیر علف چشمه بر روی میل به استعمال نیکوتین و ساخت معجون ارگانیک برای کاهش کمبود و میل به نیکوتین
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. ابتدا تصمیم بر این شد که دانش آموزان دو معجون ارگانیک را با هم مقایسه کنند. یکی از معجون ها عرق علف چشمه به صورت خالص و دیگری دست ساز بود. برای ساخت معجون دست ساز دانش آموزان مواد پرتقال، گریپ فروت، روغن نارگیل، روغن زیتون، عصاره بابونه و عصاره پونه را با هم مخلوط کردند. بعد از ساخت، هر دو معجون روی فرد سیگاری امتحان و وضعیت میل شخص به نیکوتین بررسی شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

ماده ساخته شده در پژوهش حاضر بر روی چه افرادی تست شد؟ افراد سیگاری
1. افراد سیگاری
2. افراد چاق
3. افراد لاغر
4. معلولان
 
مطالب مرتبط:
اسپری دهانی و آدامس ترک سیگار
مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان علوم تهران

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت