تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی به مادران برای کاهش ترس کلاس اولی‌ها از مدرسه‌

چگونه ترس کلاس اولی ها را از بین ببریم؟

کم کم به پایان روزهای تعطیلی نزدیک می شویم. دانش آموزان با خریدن وسایل مورد نیاز مدرسه خودشان را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند اما برخلاف دانش آموزانی که شور و علاقه ی رفتن به مدرسه و پیدا کردن دوستان جدید و درس و ... را دارند عده ای از دانش آموزان کلاس اولی آنچنان از مدرسه رفتن ترس و وحشت دارند که ممکن است حتی شب هایشان را با کابوس بگذرانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کلاس اولی، دانش آموزان، مدرسه، ترس و اضطراب، سال تحصیلی، گوش دادن، انگیزه، استرس، خانواده ایرانی، کودک
نحوهٔ برخورد با این بچه‌ها و روش‌های مقابله با اضطراب جدایی آن‌ها بسیار مهم است و باید هر چه سریع‌تر جلوی این ترس گرفته شود. ما در این مقاله به روش‌های صحیح مقابله با ترس و نگرانی دانش آموزان کلاس اولی برای رفتن به مدرسه می‌پردازیم.

روانشناسان روش‌های مختلفی را برای آماده‌سازی کودکان کلاس اولی پیشنهاد می‌دهند.‌ آماده‌سازی کودک چند روز مانده به شروع مهر، بیدار کردن او صبح‌ها رأس ساعتی که باید به مدرسه برود و طی کردن مسیر مدرسه و معرفی مسیر به کودک می‌تواند وی را برای روز نخست مدرسه آماده کند.

حضور در فضای مدرسه و معرفی بخش‌های مختلف ازجمله حیاط، کلاس درس، دستشویی و آبخوری‌ها می‌تواند ذهن کودک را با فضای مدرسه آشنا کند و به همین دلیل اضطراب او در روز نخست کاهش می‌یابد.

نسرین امیری که خود معلم کلاس اول است در خصوص برخی تجربیاتش در این زمینه می‌گوید: مادران باید به فرزندان خود روش‌های ارتباط‌گیری با همسالان و دوست‌یابی در روز اول مدرسه را آموزش دهند تا از طریق دوست شدن با سایر همسالان محیط مدرسه برای کودک دل‌چسب شده و استرس او کاهش یابد. اگر ممکن است چند روز قبل از شروع سال تحصیلی، به مدرسه‌رفته و کلاس درس را به کودک نشان دهند و به او بگویند که پشت نیمکت‌های کلاس درس باید بنشیند و کنار او دوستانش می‌نشینند.

به اعتقاد وی همراهی کردن کودک در روزهای نخست سال تحصیلی بسیار مهم است. مادر باید در چند روز نخست،‌ فرزندش را همراهی کرده و او را به مدرسه ببرد و به او اطمینان دهد که پس از تعطیلی مدرسه به دنبالش می‌آید. گاهی اوقات جدایی از مادر کودک را دچار این نگرانی می‌کند که شاید مادر دیگر به دنبال او نیاید. مادر باید به فرزندش این اطمینان را بدهد که پس از اتمام ساعت مدرسه به دنبالش می‌آید.

مادر باید برای کاهش وابستگی کودک،‌ چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی او را بیشتر به جمع همسالانش فرستاده و اجازه دهد تا دربازی‌های گروهی آن‌ها به‌تنهایی شرکت کند.

یک ماه قبل از آغاز مدرسه برای خرید لوازم‌التحریر، کیف و لباس با کودک خود به بازار بروید. این کار باعث می‌شود کودک کلاس اولی شما احساس آرامش بیشتری کند و به تأخیر انداختن کارها و خریدها برای روزهای پایانی شهریور کودک را دچار استرس می‌کند.

در شهریورماه کم‌کم مقداری از اسباب‌بازی‌های کودک را جمع کنید و کتابخانهٔ کوچکی برای او تهیه کنید و در آن کتاب، دفتر و .... بگذارید تا کودک در فضای مسئولیت مدرسه قرار گیرد و متوجه شود دیگر کار او بازی به‌تنهایی نیست. عادات تغذیه‌ای سالم را پایه‌ریزی کنید. کودک خود را عادت دهید که صبحانه‌ای کامل و مقوّی میل کند زیرا کودکی که صبحانه مناسب میل نمی‌کند اشتهای خوردن غذای سالم را از دست می‌دهد و در رشد آموزشی و تربیتی هم با مشکل مواجه می‌شود.

در ایام تابستان کم‌کم ساعت خواب کودک را نظم ببخشید. با این کار به‌صورت تدریجی کودک خود را بانظم پذیری عادت می‌دهید. مهارت گوش دادن را در کودک خود افزایش دهید نوآموز کلاس اولی اطلاعات و دانسته‌های خود را از طریق گوش دادن به دست می‌آورد. سعی کنید کتاب‌های مصور داستانی و قصه‌هایی را برای او بخوانید که شامل چند فصل باشد تا او بتواند ماجرایی نسبتاً طولانی را دنبال کند. این کار گنجینه لغات کودک شمارا افزایش می‌دهد، گوش دادن را در او فعال می‌کند، او را تبدیل به شنونده خوب سر کلاس می‌نماید و با قوانین مربوط به مکالمات مثل رعایت نوبت، جمله‌سازی و بیان صحیح ساختار عبارات آشنا می‌سازد.

مهارت دست ورزی را در کودک خود تقویت نمایید. کودک شما برای ورود به کلاس اول نیاز به تقویت ماهیچه‌های دست انگشتان دارد. شما می‌توانید خمیرهای بازی یا گل رس در اختیار او قرار دهید تا با آن‌ها شکل‌های متنوع بسازد هر چه خمیر سفت‌تر باشد به تقویت این مهارت کمک بیشتری می‌کند، سازه‌های مختلفی در اختیار کودک قرار دهید تا با آن‌ها ماشین ، هواپیما و.... بسازد، همچنین از کتاب‌هایی که حروف و اشکال نقطه‌چین دارند استفاده کنید تا کودک نقطه‌چین‌ها را به متصل کند.

لزوم آموزش به کودکان پیش از ورود آن‌ها به مدرسه

یلدا فروید کارشناس ارشد مشاوره توان‌بخشی می‌گوید: والدین باید به فرزندانشان آموزش‌های لازم را درباره رعایت بهداشت فردی و طرز برخورد با معلم و همسالانشان پیش از ورود آن‌ها به مدرسه بدهند همچنین والدین باید با تشویق فرزندانشان به‌ویژه در روزهای نخست سال تحصیلی انگیزه یادگیری را در آن‌ها افزایش دهند و به کودکان بگویند که یادگیری اهمیت دارد و نمره مهم نیست.

وی توصیه کرد: اگر والدین فکر می‌کنند که فرزندشان دچار مشکلات یادگیری و رفتاری است باید پیش از ورود کودکشان به مدرسه وی را نزد روانشناس کودک ببرند.

در فرزندتان انگیزه ایجاد کنید

سعی کنید باعلاقه و اشتیاق زیاد درباره آنچه او در مدرسه خواهد آموخت مثل خواندن، نوشتن، حساب کردن، شمردن، نقاشی، ورزش کردن حرف بزنید.

با کتاب خواندن برای کودک و هدیه دادن کتاب داستان به کودک علاقه او را به یادگیری خواندن و باسواد شدن افزایش دهید.

در روش‌های تربیتی خود به‌گونه‌ای عمل کنید و به شیوه‌ای سخن بگویید و باکسانی رفت‌وآمد کنید و الگوهایی ارائه دهید که ناخودآگاه برای کودک انگیزه یادگیری و رفتن به مدرسه ایجاد شود.

 از کم‌اهمیت جلوه دادن ارزش تحصیل و کسب دانش حتی در قالب طنز و شوخی جدا خودداری کنید. اگر بی‌دلیل نگران ترس کودک خود از مدرسه باشید درواقع این ترس را به کودک خودالقا کرده و به او می‌فهمانید که مدرسه جای ترسناکی است. از ترساندن کودک و ایجاد رعب و وحشت و ترس از معلم (مثلا اگر بچه خوبی نباشی به معلم می‌گویم تو را در کلاس زندانی کند ) جدا خودداری کنید.

روز اول مدرسه:عجله ممنوع

روز اول مدرسه زودتر بیدار شوید تا استرس دیر رسیدن به مدرسه را نداشته باشد. صبحانهٔ کاملی به بچه‌تان بدهید و با آرامش لباس‌هایش را عوض کنید. خوراکی‌ها مدرسه را در کیفش گذاشته و خودتان او را به مدرسه برسانید.
در این روز تا حد امکان از استرس، عجله و یا درگیری با افراد دیگر بپرهیزید، چون سلامت روحی بچه‌تان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.


منابع : خبرگزاری تسنیم / باشگاه خبرنگاران / روزنامه خراسان / مجله دلگرم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.