تبیان، دستیار زندگی

عینک نابینایان وکم بینایان

همانطور که می دانیم نابینایان و کم بینایان با مشکلات متعددی روبه رو هستند. آن ها در خرید کردن، استفاده از وسایل نقلیه، خواندن منوی رستوران ها، تشخیص موانع و... مشکلات زیادی دارند. این افراد 550 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل داده اند. به علت های مذکور عینکی ساختند که به افراد نابینا و کم بینا در مشاهده اجسام کمک می کند و باعث می شود برخی از مشکلات آن ها حل شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: عینک نابینایان وکم بینایان
نام ارائه دهنده/دهند گان: کیمیا نیک پسند و نیلی عفراوی
زمینه و نوع پروژه: الکترونیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

عینک نابینایان وکم بینایان
 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت عینکی که موانع سر راه نابینایان و کم بینایان را تشخیص داده و از طریق هدفون متصل به عینک نوع مانع را به آن ها بگوید. همچنین بتواند نوع پول و رنگ را نیز تشخیص داده و به اطلاع فرد برساند.

 مقدمه
همانطور که می دانیم نابینایان و کم بینایان با مشکلات متعددی روبه رو هستند. آن ها در خرید کردن، استفاده از وسایل نقلیه، خواندن منوی رستوران ها، تشخیص موانع و... مشکلات زیادی دارند. این افراد 550 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل داده اند. به علت های مذکور عینکی ساختند که به افراد نابینا و کم بینا در مشاهده اجسام کمک می کند و باعث می شود برخی از مشکلات آن ها حل شود. برای مثال می گوید که مانع از نوع برآمدگی، فرو رفتگی و... است. هنگامی که عینک مانعی را ببیند که روی زمین است یا از ساختمان ها یا ماشین ها بیرون آمده است به فرد هشدار می دهد. این عینک کمک می کند تا فرد بتواند عکس العمل سریع و صحیح را در مواجه با موارد ذکر شده بدهد. یکی دیگر از اهمیت های این عینک این است که به اقتصاد کشور کمک می کند. به این علت که تمامی عینک های مخصوص نابینایان و کم بینایان که در بازار ایران وجود دارد و برخی از مشکلات آن ها را حل می کند و به راحت کردن کارهای آن ها می پردازد همگی وارداتی هستند و از کشورهایی همچون فرانسه و سوئد و ژاپن، آمریکا، آلمان، انگلیس، هند و... وارد می شود و همچنین هزینه هنگفتی را به کشور و نابینایان تحمیل می کند. بنابراین تولید این عینک باعث می شود تا ما به کشور های دیگر وابسته نباشیم. با توسعه امکانات این عینک بعد ها نابینایان و کم بینایان می توانند منوی رستوران ها را بخوانند، ایستگاه های اتوبوس را شناسایی کنند، به تنهایی خرید کنند و .... با مشاهده مشکلات متعدد روشندلان به فکر ساخت عینکی برای کمک به آن‌ها افتادند، بنابراین دانش آموزان به موسسه خیریه عصای سفید که خدمات آموزشی، توانبخشی و رفاهی رایگان به نابینایان و کم بینایان ارائه می دهد، رفتند. با گفت وگو با مدیر و دو نفر از روشندلان آنجا مشکلات مهم و اساسی آن ها را دریافتند.
عینک نابینایان وکم بینایان
 هدف
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت عینکی که موانع سر راه نابینایان و کم بینایان را تشخیص داده و از طریق هدفون متصل به عینک نوع مانع را به آن ها بگوید. همچنین بتواند نوع پول و رنگ را نیز تشخیص داده و به اطلاع فرد برساند.
 
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. دانش آموزان در این دستگاه با قرار دادن چندین سنسور فاصله سنج در سه جهت میزان فاصله هریک از اشیا پیرامون شخص را اندازه زده و با استفاده از یک موتور ویبره اطلاعات فوق را به فرد نابینا ارسال می کنند. در ضمن همان طور که در ابتدا نیز بیان شد یکی دیگر از مشکلات اساسی نابینایان سنجش نوع پول است، از این رو با قرار دادن سنسورهایی که قابلیت تشخیص رنگ های مختلف را دارند، رنگ اسکناس ها را شناخته و با برنامه ای که برای دستگاه تعبیه نمودند، نوع اسکناس را به فرد اطلاع خواهد داد. در نهایت دانش آموزان برای ساخت دستگاه ابتدا بلاک دیاگرام دستگاه را رسم کردند و سنسور ها و اجزا مورد نیاز را مشخص کردند. سپس با برنامه آلتیوم دیزاینر مدار شماتیک دستگاه و بعد آن مدار پی سی بی را طراحی نمودند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه وسیله ای بودند؟ عینک هوشمند
1. کفش هوشمند
2. خمیردندان
3. مسواک
4. عینک هوشمند

مطالب مرتبط:
عصای سفید هوشمند برای نابینایان
عینک‏ها و پلیمرها

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت