تبیان، دستیار زندگی
انتخاب یك قاب مناسب و استاندارد شاید مساله‌ای باشد كه اغلب كسانی كه اقدام به خرید عینك می‌كنند، نسبت به آن بی‌توجه هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب قاب استاندارد برای عینک

انتخاب یك قاب مناسب و استاندارد شاید مساله‌ای باشد كه اغلب كسانی كه اقدام به خرید عینك می‌كنند، نسبت به آن بی‌توجه هستند.

برای اكثر ما كافیست كه فكر كنیم فریم انتخابی با فرم‌ صورتمان سازگار است و این مساله هنگام انتخاب عینك آفتابی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

عینک مناسب چشم

دكتر ابراهیم جعفر‌زاده ‌پور، عضو هیات علمی‌ گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشكی ایران در مورد خرید یك عینك با فریم استاندارد مخصوصا برای كودكان در این گفتگو توضیح می‌دهد.

آقای دكتر، انتخاب یك فریم مناسب اصلا اهمیتی دارد‌؟

فریم عینك از چند نظر حائز اهمیت است. در ابتدا، نكته مهم این است كه یك فریم مناسب باید شیشه یا لنز عینك را در فاصله مقتضی نسبت به چشم قرار دهد.

دوم این كه عدسی كه در فاصله مشخص قرار داده می‌شود، باید انحنایی متناسب با جهت‌های مختلف حركت چشم داشته باشد.

همچنین عدسی باید این توانایی را داشته باشد كه با توجه به حركات فرد بتواند از دوام و استحكام برخوردار باشد و بتواند به زیبایی صورت فرد اضافه كند. تمام این پارامترها به انتخاب یك عینك مناسب كمك می‌كند.

به طور كلی در حال حاضر چند نوع فریم و با چه ویژگی‌هایی وجود دارد؟

در مورد ساختار عینك، فریم‌هایی كه وجود دارند به دو دسته فلزی و غیر ‌فلزی تقسیم می‌شوند. فریم‌های فلزی از آلیاژهای مختلف هماهنگ با بدن كه باید سبك و مقاوم باشند انتخاب می‌شوند.

این فریم‌ها نباید اثرات سمی در هنگام ترشح عرق داشته باشند و تغییر رنگ هم ندهند. فریم‌های غیر‌ فلزی هم از تركیب‌های سلولزی یا پلیمری ساخته می‌شوند و می‌توانند در عین ظرافت سطح خوبی برای عدسی فراهم كنند.

این فریم‌ها تنوع زیادی هم دارند و از عوارض كمتری نسبت به فریم‌های فلزی برخوردارند. ولی در اثر مرور زمان این فریم ها خشك می‌شوند و ترك خورده و می‌شكنند.

عینک مناسب چشم

شما كدامیك از این فریم‌ها را برای كودكان پیشنهاد می‌كنید؟

برای كودكان فریم‌های غیر ‌فلزی را توصیه می‌كنیم، چون احتمال آسیب‌ رسیدن به پوست و چشم در اثر سوانح در این فریم‌ها كمتر است.

فریم انتخابی نسبت به فرم صورت چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟

این نكته بسیار مهم است كه  در هنگام انتخاب فریم، قسمت بالای فریم با لبه تحتانی ابرو مماس باشد و قسمت تحتانی فریم قسمت تحتانی چشم را بپوشاند. همچنین در دو طرف چشم با بینی و گیجگاه پوشش كافی را ایجاد كند.

دسته‌های فریم نباید دو طرف گیجگاه را فشار دهند و طول دسته‌ها باید به شكلی باشد كه در پشت گوش قرار گیرند. وقتی عدسی در داخل فریم قرار داده می‌شود، نباید در اثر فشارهایی كمتر از 3 نیوتون از جای خودش جابجا شود و برای كودكان این نیرو باید 10 نیوتن باشد.

پس ثبات عدسی در فریم نیز از نكات مهمی است كه باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

*مطالب مرتبط :

انتقاد رئیس اتحادیه عینك‌سازان از پزشكان

در انتخاب عینک دقت کنید زیرا ... 

باورهای غلط درباره چشم(قسمت اول) و (قسمت دوم)

اطلاعاتی درباره ی چشمان شیشه ای

انواع لنز چشم و طول عمر آنها

معایب و مزایای لنز چشم

مراقب چشمان خود باشید

مراقبت‌ از چشم در کار با كامپیوتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.