تبیان، دستیار زندگی

سامانه مدیریت عملکرد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شد

سامانه مدیریت عملکرد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت این سازمان رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سامانه مدیریت عملکرد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی شد

بابک زنده دل نوبری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جلسه رونمایی از سامانه مدیریت عملکرد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: پروژه مدیریت عملکرد سازمان از اسفند سال 1396 با دستور دکتر بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عملیاتی و آغاز شد.

او افزود: حدود اردیبهشت ماه سال جاری کارگاه های آموزشی این پروژه در سطوح مختلف برگزار شد که در این کارگاه ها مدیران، معاونان و حتی رییس سازمان حضور داشتند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: در این برنامه 4 دوره هشت ساعته کارگاه برای مدیران برگزار کردیم که سعی شد تمام مدیران پوشش داده شوند. همچنین برای مدیران استانی هم این دوره ها به صورت جداگانه برگزار شد. در گام بعد نیز فرم های عملکردی توسط کارکنان با همکاری مدیران قسمت های مربوط تکمیل و به دفتر برنامه ریزی ارسال شد. در این مرحله، فرم ها توسط همکاران ما و مشاور پروژه مورد بازنگری و ویرایش قرار گرفت. سپس با آماده شدن نرم افزار این اطلاعات بر روی آن قرار گرفت.

زنده دل گفت: امروز ما در مرحله ارزیابی این اطلاعات قرار داریم. این ارزیابی به این شکل است که هر مدیر می تواند زیرمجموعه بلافصل خود را مورد ارزیابی قرار دهد. بدین معنا که مدیر کل می تواند رییس گروه قسمت؛ رییس گروه، کارشناس قسمت را مورد ارزیابی قرار دهد و به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: این نوع ارزیابی مدیریت عملکرد نام دارد که تفاوت این روش با ارزیابی عملکرد در این است که بازخورد هم به افراد داده می شود. در روش ارزیابی فقط نمره داده می‌شود اما در روش مدیریت عملکرد چرخه کامل می شود و این کار به بهبود عملکرد افراد کمک می کند.

او در ادامه به بهبود عملکرد سازمان در پی اجرای ارزیابی مدیریت عملکرد اشاره کرد و گفت: در جلسه ای حضور دکتر بروجردی بیان کردم که در اجرای این پروژه در میان سازمان های فرهنگی که وابسته به دلت هستند، پیشگام هستیم. به جرات می توانیم بگوییم جزو اولین دستگاه هایی هستیم که به سراغ مدیریت عملکرد رفته ایم. این روش بر مبنای روش 34000منابع انسانی هم برنامه ریزی شده است و در واقع کاملا با روش های علمی با همکاری اساتید برجسته کشور در حوزه منابع انسانی اتفاق افتاد.

زنده دل تاکید کرد: مطمئن هستم این پروژه باعث می شود ما در کشور به عنوان سازمان پیشگام در حوزه مدیریت عملکرد خودمان را معرفی کنیم و بتوانیم در نظام های تعالی منابع انسانی هم رتبه خوبی پیدا کنیم.

او یادآور شد: در نگاه ایده آل تمام دستگاه های دولتی باید به این سمت حرکت کنند که عضوی از نظام تعالی منابع انسانی شوند. در این صورت می توانیم تمام دستگاه های کشور را با یکدیگر مقایسه کنیم. بدین معنا که دستگاه ها نسبت به یکدیگر در چه جایگاهی از تعالی منابع انسانی قرار دارند. ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حال سنجش خودمان هستیم. اگر تمام دستگاه ها به این سمت حرکت کنند این قابلیت به وجود می آید که دستگاه ها را در این حوزه با یکدیگر مقایسه کنند.

او در پایان گفت: از نگاه مدیران ارشد سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای شناسایی این موقعیت تجلیل می کنم. این را به این دلیل عرض می کنم که نسبت به اهمیت موضوع واقف بودند و در اکثر جلسات حتی کارگاه های آموزشی نیز حضور داشتند.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان