تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای مدیرت اقتصادی در دوران نامزدی

مدیریت ولخرجی های بی حساب و کتابِ دوران نامزدی

دوران پیش از ازدواج یا همان «نامزدبازی»، یکی از شیرین ترین اتفاقات زندگی هر فردی است. از آنجا که این دوره با هیجانات و احساسات آتشین دو طرف همراه است، ممکن است باعث انجام کارهایی شود که نه تنها روابط عاشقانه زوج را دچار مخاطره می سازد بلکه عواقب آن تا مدت ها گریبانگیر زندگی مشترک شود. در این شماره راهکارهایی را برای مدیریت اقتصادی دوره نامزدی ارائه می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگی مشترک، نامزدی، ولخرجی

مرا واکاوی کن

مهم ترین کارکرد دوره نامزدی، شناخت بیشتر طرف مقابل است. بار احساسی و دلپذیر بودن لحظات همراهی با نامزدتان نباید شما را از این کارکرد مهم غافل کند. پس شناختن طرف مقابل را از لحظه اول شروع کنید. البته انجام این کار نیازمند دقت و ظرافت است و به هیچ روی نباید صورت بازجویی یا تفتیش عقاید به خود بگیرد.
شناخت طرف مقابل تاثیر بسیار چشمگیری روی مدیریت اقتصاد نامزدی دارد. آرش پول زیادی را صرف خرید دسته گل برای ندا می کند. او شنیده است که هیچ هدیه ای مانند یک دسته گل زیبا نمی تواند از خانم ها دلربایی کند؛ اما او نمی داند که به دلیل حساسیت شدید ندا به گل و گیاه و حتی بوی عطر، با این کار باعث آزار او می شود و نه تنها ندا دسته گل های او را کنار تخت خوابش قرار نمی دهد، بلکه بعد از هر ملاقات، آنها را مستقیما روانه سطل زباله خیابان می کند.

خودپرداز عشق

بسیاری از افراد، به ویژه آقایان، گمان می کنند بهترین شکل ابراز علاقه به طرف مقابل، پول خرج کردن است. علیرضا از شهرستان به تهران آمده و برای ساختن زندگی آینده اش با سمانه، سخت مشغول کار است. او هر دو هفته یک بار برای دیدن نامزدش به شهرستان می رود. او هر بار کوله باری از سوغاتی های گرانقیمت از شال و روسری گرفته تا کیف و کفش و گجت های الکترونیکی به همراه دارد.
اگرچه سمانه از این که علیرضا در مدت دوری، به یادش بوده خوشحال و سپاسگزار است اما تصمیم گرفته به علیرضا بگوید پول هایش را پس انداز کند تا بتوانند زودتر زندگی مشترک را آغاز کنند.

همین الان یهویی

اگر می خواهید برای شام یا گردش بیرون بروید، بسیار ضروری است که از قبل برنامه مشخصی برای این کار داشته باشید. سعی کنید محل هایی را که برای ملاقات های عاشقانه انتخاب می کنید از قبل شناسایی کنید. امیر از یک سفر کاری خارج کشور برگشته بود که دید آذین به استقبالش آمده است.
آذین که می داند غذا خوردن در هواپیما حال امیر را بد می کند، سر راه، جلوی رستورانی که ظاهر شیکی دارد توقف می کند. منوی رستوران لیست قیمت ندارد و آذین که خجالت می کشد قیمت غذاها را سوال کند، علی رغم اصرار امیر که می گوید اشتها ندارد، سفارش مبسوطی می دهد. یک ساعت بعد و در حالی که نصف سفارش ها دست نخورده باقی مانده، آذین مجبور می شود پول یک مایکروفر را به صندوق دار بپردازد.

جای خودت نفس بکش

یکی از اشتباهات سنتی دوران نامزدی، تظاهر است. این که بدون توجه به اولویت ها و فقط به خاطر رضایت خاطر طرف مقابل، بی مهابا پول خرج کنید ممکن است در کوتاه مدت تصویر آدم موفق و دست و دل بازی را از شما به نمایش بگذارد اما به دلیل این که تداوم این وضعیت عملا برای تان ممکن نیست، شما را در دراز مدت گرفتار چالش های جدی خواهد کرد؛ ضمن آن که به ریاکاری متهم خواهید شد.
محمد و زهرا در حال گردش در یک پاساژ هستند که زهرا انگشت اشاره را به سمت یک جفت چکمه می گیرد. بعد از پوشیدن آن زهرا سرش را به علامت رضایت تکان می دهد. محمد وقتی قیمت چکمه را می شنود در جای خود میخکوب می شود؛ اما نمی خواهد جلوی نامزدش کم بیاورد و تمام پس انداز شش ماه گذشته اش را به مغازه دار می پردازد.

بهتر از من چه کسی؟

اغلب آدم ها دوست دارند با دیگران متفاوت و اصطلاحا از آنها «سر» باشند. این امر در ذات خود چیز بدی نیست؛ ولی تعبیر ناصحیح آن می تواند فرد را تا ورشکستگی کامل پیش ببرد. آدرینا اگرچه درآمد خیلی خوبی دارد ولی اخیرا دچار مشکلات مالی جدی شده است.
او می خواهد همیشه در چشم نامزدش تازه و هیجان انگیز جلوه کند؛ به همین خاطر در هر ملاقات یا قرار عاشقانه با لباس و آرایش جدیدی ظاهر می شود؛ رنگ موهایش را هر ماه با هزینه هنگفتی تغییر می دهد و همزمان عطر گرانقیمتی می خرد؛ زیورآلات بدلیش اگر گران تر از طلا نباشد ارزان تر نیست و بعد از استفاده هم کسی خریدار آنها نیست.
از عینک آفتابی تا کیف و کفشش همگی مارک دار و از کاتالوگ همان فصل است. با این رفتار، نه تنها تمام پس اندازش طی دوره نامزدی به پایان رسید بلکه مبلغ قابل توجهی هم به دوستانش بدهکار شد.

آن سوی بام

در این میان، تعداد افرادی که راه تفریط را می پیمایند و به اصطلاح از آن سوی بام می افتند هم کم نیست. اگرچه همان طور که گفته شد، خرج کردن بی مهابا و بدون حساب در دوران نامزدی، کار شایسته ای نیست ولی فراموش نکنید که این دوران می باید انرژی و انگیزه از زندگی مشترک را در شما به وجود بیاورد. همچنین در نظر داشته باشید که نامزدی، یکی از زیباترین و خاطره سازترین دوره های زندگی هر فردی است.
شیما و بهروز هر دو شاغل اند و از شرایط مالی مناسبی برخوردارند. بهروز معتقد است که باید هر ریالی که به دست می آورند برای روز مبادا پس انداز کنند. اگر دنبال شان می گردید، می توانید آنها را همیشه در پارک محل پیدا کنید چون بهروز عقیده دارد کرایه ماشین، بی معنی ترین هزینه ممکن است.
آنها قرارهای عاشقانه شان را با ساندویچ های خانگی و شربت آبلیمو برگزار می کنند. همین یک دست لباسی که در شب عید دو سال پیش از دستفروش های چهارراه استانبول خریده اند، همیشه به تن دارند و برای این که از دوام لباس شان کاسته نشود هیچ وقت آنها را اتو نمی کنند.
رعایت اعتدال، معرفی و شناخت روشن و شفاف دو طرف و پرهیز از افراط و تفریط اوقات خوشی را در طول مدت نامزدی برای تان رقم خواهد زد.
منبع : ماهنامه معیشت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.