تبیان، دستیار زندگی

تعریف شادی اسلامی در تبیان

بخش تاریخ و سیره معصومین وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به مناسبت ولادت امام موسی کاظم (ع) مقاله اینترنتی «آیا اسلام برای شادی تعریفی ارائه داده؟» را منتشر کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام کاظم
به گزارش روابط عمومی، یکی از موضوعاتی که در باب ولادت اهل بیت علیهم السلام مناسبت مطرح شدن دارد، بحث شادی و نشاط است. به تعبیری شاید این گونه بتوان به موضوع پرداخت که؛ تعریف شادی در اسلام چیست و اسلام چه حد و مرزی برای شادی مطرح کرده است؟ که خانم زهرا اجلال گودرزی در این مقاله به آن پرداخته است.
در متن این مقاله آمده است: «شادی یکی از نیازهای انسان و لازمه زندگی اوست. چنانچه در سخنی از اهل بیت یکی از قسمت های چهارگانه در برنامه ریزی روزانه را به تفریح و شادی اختصاص داده شده است.به تعبیر امیرالمؤمنین علی (ع) شادی دل را باز می‌کند و موجب نشاط می‌شود، شادی هیجان نیست؛ آرامش و بسط درونی و حس خوب درونی را شادی می‌گویند.
اما اینکه این شادی چه تعریف و المان هایی دارد را می توان از آیات و روایات استنباط کرد؛ در روایتی داریم که شادی حقیقی و واقعی برای کسی وجود دارد که به آنچه خداوند برای او قسمت کرده خرسند و شاد باشد؛ اینکه چشمش به اموال این و آن نباشد. به تعبیری کل بحث شادی و نشاط را می توان در این آیه از قرآن کریم خلاصه کرد که؛ «لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ»(1)
به تعبیر حضرت سلیمان(ع)، پیامبری که همه عالم مطیع فرمان او بودند، در تعبیری می فرمایند؛ نرمی و سختی زندگی را آزمودیم و گواراترین زندگی را که باعث شادی و نشاط باشد در کمترین و ساده ترین آن یافتیم.»
علاقمندان می توانند مقاله اینترنتی «آیا اسلام برای شادی تعریفی ارائه داده؟» را در بخش تاریخ و سیره معصومین وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیانمطالعه کنند.