تبیان، دستیار زندگی

فصل دوم سریال «پدر» ساخته می‌شود

«پدر» باب میل مدیران رسانه ملی

سریال «پدر» بعد از 32 قسمت چهارشنبه گذشته به پایان رسید. البته طبق خبری که حامد عنقا آن را تأیید کرده است، این پایان فصل اول «پدر» بوده و قرار است ادامه داستان در فصل دو پیگیری شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سریال پدر
سریال «پدر» از همان قسمت‌های ابتدایی موردتوجه قرار گرفت و بعد از نمایش سکانس جنجالی پریدن حامد از پنجره پرمخاطب‌ترین سریال این شب‌های تلویزیون شد. البته این پیگیری برای ادامه داستان همان‌طور که حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده سریال هم قبول دارد متأثر از شیطنت گروه سازنده و نویسنده بود تا از همان ابتدا بهانه‌ای برای نگه‌داشتن مخاطب پای تلویزیون وجود داشته باشند.

در طول پخش سریال، موافقان و مخالفان زیادی درباره «پدر» بحث و نظر داشتند و حامد عنقا در مقام نویسنده بارها با رسانه‌های مختلف گفتگو کرد تا به‌نوعی پاسخ‌دهنده انتقادات باشد.

اما آنچه در مورد سریال «پدر» مشخص است تعداد بالای مخاطبی است که هر شب پیگیر سریال بودند و حتی در میان این دنبال کننده‌ها آن‌ها که نظر مثبتی به سریال نداشتند هم حضور داشتند. اگرچه «پدر» هم مانند خیلی از دیگر سریال‌ها ضعف‌هایی داشت و نیاز به تحلیل و بررسی دقیق و آسیب شناسانه دارد اما به‌طورکلی واکنش‌هایی که نسبت به سریال مطرح شد ناشی از مهم بودن سریال است. مهم از جهت شناخت موفق ذائقه مخاطب از طرف برنامه‌سازان و استفاده از پتانسیل لازم برای همراه کردن مخاطب دور شده از تلویزیون.

برتری در سایت تلوبیون

در این مدت مقایسه میزان تماشای سریال «پدر» در سایت تلوبیون با دیگر سریال‌ها و وضعیت نظرسنجی سایت شبکه دو سیما نشانگر برتری آخرین همکاری حامد عنقا و بهرنگ توفیقی نسبت به دیگر آثار در حال پخش تلویزیون داشت.

 سریال «پدر» تا زمان پخش قسمت پایانی حدود 2 میلیون و 700 هزار بار در سایت تلوبیون دیده‌شده است که در مقایسه با سریال‌هایی که هم‌زمان از شبکه‌های یک و سه پخش می‌شوند، تنها در سایت تلوبیون به ترتیب 36 و 11 برابر بیشتر دیده‌شده است. در مقایسه دیگری نیز اگر ملاک فصل چهارم برنامه پرمخاطب «خندوانه» باشد، این برنامه تا پایان این فصل 1 میلیون و 423 هزار بازدید در تلوبیون داشته است که بازهم میزان مخاطبان «پدر» را دو برابر نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در نظرسنجی سایت شبکه دو سیما نیز که هرکسی با وارد شدن به این سایت امکان شرکت در آن را دارد، 58 هزار نفر شرکت‌کننده داشته که 80 درصد آن‌ها سریال را عالی، 11 درصد آن را خوب، 4.8 درصد متوسط و 3 درصد نیز ضعیف ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که در نظرسنجی برنامه پرمخاطب «کلاه قرمزی» که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در نوروز 97 روی آنتن رفت، تنها 10 هزار نفر شرکت کرده‌اند.

سریالی که در آمریکا هم مخاطب داشت

در طول پخش سریال «پدر» مخاطبان زیادی به غیرواقعی بودن اتفاقات سریال و بعضی رفتارهای شخصیت‌ها نقد داشتند اما بااین‌حال مخالفان و منتقدین سریال هم «پدر» را دنبال می‌کردند تا ببینند در آخر داستان به کجا می‌رسد و سرنوشت لیلا و حامد چه می‌شود؟

نظراتی که در طول این مدت از سوی بینندگان سریال به‌ویژه در شبکه‌های مجازی مطرح‌شده نشان از بیننده بالای این سریال دارد. سایت خبرآنلاین بعد از پخش قسمت پایانی این سریال در یک نظرسنجی نظرات مخاطبانش را جویا شده است. تعدادی از این نظرات موافق و مخالف را می‌خوانید:

* برنامه‌های تلویزیون تماماً برای کودکان زیر ۱۰ سال است. القائات سطحی و بچگانه. ارزش دیدن ندارد همین‌طور ارزش نظر دادن.

* حامد عنقا نویسنده تنهایی لیلا بازم همان داستان تلخ و غصه‌دار را تکرار کرده اما این بار زمان فیلم اصلاً زمان خوبی نبود. داستان به‌شدت نامتعارف و بد بود. شوهر پیدا کردن مسخره پدر حامد بگیر تا اعدام مسخره دخترِ و زندان رفتن و... واقعاً توهین بود بعضی‌اوقات این سریال به شعور تماشاچی.

* من و تمام دوستانم از امریکا این سریال رو دنبال کردیم دوست داشتیم هرچند نقش‌های مثبت و منفی‌اش زیادی پررنگ بود.

* اولین فیلمی بود که براش ساعت‌ها گریه کردم. و عاشقانه این فیلم رو دنبال کردم. و امشب که آخرین قسمتِ حس غم‌انگیزی داره. عاشق این فیلم و بازیگراش هستم. ان‌شاءالله همیشه موفق و پیروز باشن.

* متأسفانه بیت‌المال رو مفت هدر می دن میره آخه سریالی که از اول تا آخرش بدبختی و ناراحتی و غم باشه چه خوبی داره. توی این شرایط که مردم خودشون هزارتا گرفتاری دارن ساختن فیلم غم دار چه داستانی هست. اشکال داره فیلم خنده‌دار ساخت اشکال‌دار برنامه‌ای ساخت که برای یک ساعت ملت رو از فشارها و سختی‌ها رهانید. متأسفم برای صداوسیما واقعاً متأسفم.

* با همه کمی و کاستی‌ها می‌توان با ارفاق نمره متوسط به این سریال داد. حداقل انتظاری که از عوامل فیلم داریم آینه که به شعور مخاطب احترام بذارند. در چند جای فیلم و در قسمت‌های مختلف گفته میشه که لیلا و مسعود همبازی بودن در دوران بچگی. چطور ممکن است. لیلا حدود بیست و خورده‌ای سال البته با اغماض و مسعود 40 و خورده‌ای این مورد جز بدیهیات فیلم‌سازی است که باید برای مخاطب باورپذیر باشد برخی از فیلم‌سازان مثل آب خوردن از کنار این موضوع می‌گذرند. کش دادن این سریال و دیالوگ‌های تکراری و خسته‌کننده زیاد داره که اگر حذف می‌کردند. خیلی بهتر بود.

* پدر تلخی داشت اما برای من که غم فرزند دارم مایه آرامش بود. آن آیه قرآن پایان سریال آرامش و ایمانم را دوچندان می‌کرد. ضمن این‌که جذابیت سریال کم نبود مثل داستان عاشقانه، رفتار توفیق و رابطه حاج علی و زنش.

خرسندی مدیران رسانه ملی از سریال «پدر»

قسمت پایانی سریال «پدر» طوری تمام شد که خبر از ادامه داشتن این سریال می‌داد. حالا حامد عنقا ساخت فصل دوم این مجموعه را تأیید کرده است.

به نقل از روابط عمومی سریال «پدر»، حامد عنقا در این زمینه گفته است: خوشبختانه سریال «پدر» با پخش از شبکه دو سیما در بازه زمانی ۲۵ تیر تا ۷ شهریور خیلی زود به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل شد و استقبال بسیاری از آن شکل گرفت که این موضوع باعث خرسندی گروه سازنده و به طبع آن مدیران رسانه ملی شد.

وی افزود: پیرو همین استقبال مدیران شبکه دو سیما به ما پیشنهاد داده‌اند ادامه پدر با محوریت نقش پدر در جامعه امروز ایرانی ساخته شود و ما هم برای نگارش و آماده کردن مقدمات ساخت فصل دوم آمادگی داریم.

تهیه‌کننده و نویسنده «پدر» یادآور شد: فصل جدید بر نقش شخصیت پدر با حضور مهدی سلطانی تأکید خواهد داشت و قصه‌ای که نوشته‌شده است هیچ وابستگی به دیگر بازیگرها به‌جز این شخصیت و کاراکتر مادر با بازی لعیا زنگنه ندارد و قصه به شکل دیگری از نگاه یک پدر در جریان دیگری اتفاق می‌افتد.
بیشتر بخوانید
 رونق سریال‌های تلویزیونی با «پدر»
جذابیت «پدر» در زلال بودن پدران این سریال است
قهرمان «پدر»؛ غریبه‌ای در شهر شلوغ

منابع: ایلنا/ خبرآنلاین/ روابط عمومی سریال «پدر» / تبیان