تبیان، دستیار زندگی

کفش هوشمند

بوی بد پا معمولا به علت فعالیت باکتری خاصی به نام بروی باکتری ایجاد می شود. این باکتری بیشتر بر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی می کند و از تکه های پوستی که به طور مرتب از این نواحی جدا می شوند تغذیه می کند. باکتری مذکور متیونین که نوعی اسید آمینه است را به متان اتیول تبدیل می کند و بوی خاص پا به علت این واکنش های شیمیایی ایجاد می شود. بروی باکتری همان باکتری است که موجب تخمیر بعضی از انواع پنیر می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: کفش هوشمند
نام ارائه دهنده/دهند گان: عسل تقی پور، صبا کیا و پرستو مداحیان
زمینه و نوع پروژه: الکترونیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

کفش هوشمند
 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر ساخت یک کفش هوشمند بود، این کفش قابلیت جلوگیری از بو گرفتن پا در کفش می شود.

 مقدمه
بوی بد پا معمولا به علت فعالیت باکتری خاصی به نام بروی باکتری ایجاد می شود. این باکتری بیشتر بر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی می کند و از تکه های پوستی که به طور مرتب از این نواحی جدا می شوند تغذیه می کند. باکتری مذکور متیونین که نوعی اسید آمینه است را به متان اتیول تبدیل می کند و بوی خاص پا به علت این واکنش های شیمیایی ایجاد می شود. بروی باکتری همان باکتری است که موجب تخمیر بعضی از انواع پنیر می شود. محیط مناسب برای فعالیت این باکتری محیط مرطوب است. پای کسانی که زیاد عرق می کند و یا به دلایلی زیاد در کفش می ماند، می تواند محیط مناسبی برای رشد و فعالیت این باکتری فراهم آورده و موجب بوی بد پا شود. پوشیدن جوراب و کفش هایی که مانع از تنفس عادی پا شده و اجازه رسیدن هوا با پا را نمی دهند، می تواند موجب بوی بد پا شود. ورزشکارانی که مدت زیادی کفش می پوشند و به علت فعالیت شدید بدنی تعریق زیادی در کل بدن منجمله در پا دارند مستعد بروز این وضعیت هستند. محیط گرم و مرطوب داخل کفش مخصوصاً کفش ‌های ورزشی، رشد باکتری ‌ها را در پا تقویت می ‌کند. دو علت بسیار شایع بوی بد پاها، باکتری ‌ها و یا میکروکوکسی ها هستند. درمان موفقیت آمیز بوی پا به ریشه کنی این ارگانیسم ‌ها بستگی دارد. باکتری ‌ها از پوست مرده زیر جوراب تغذیه کرده و در نتیجه بوی خاصی را متصاعد می ‌سازند.

هدف
هدف از پژوهش حاضر ساخت یک کفش هوشمند بود، این کفش قابلیت جلوگیری از بو گرفتن پا در کفش می شود. هنگامی در مدتی طولانی در روز از این کفش ها استفاده شود و زمانی که دمای داخل کفش بیش از حد زیاد شود این کفش با تنظیم دمای داخل کفش و تصفیه هوای داخل کفش با استفاده از فن از بو گرفتن پا در کفش جلوگیری می کند. وقتی که دمای داخل کفش تنظیم شود از ایجاد بسیاری از بیماری ها جلوگیری می شود و به باکتری ها اجازه رشد داده نمی شود و از بیماری هایی از قبیل زخم لای انگشتان، قارچ، عفونت ناخن ها و... جلوگیری می شود.
 
کفش هوشمند
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی است. کار دانش آموزان با طراحی یک مدار که قابلیت سنجش میزان دما و رطوبت درون کفش را داراست، دور یک موتور پمپ هوا را به گونه ای کنترل کنند که در هر لحظه میزان خاصی از هوا را جا به جا کرده و باعث تهویه مناسب هوای درون کفش خواهد شد. مدار ساخته شده را در زیر کفی کفش قرار دادند و چند سوراخ روی کفی داخلی کفش ایجاد کردند تا هوای داخل کفش از طریق این سوراخ ها از سوراخ خروجی کفش که پشت کفش ایجاد شده است، خارج شود. وقتی هوای داخل کفش از طریق فن خارج می شود پا دیگر عرق نمی کند و رطوبت موجود که امکان رشد باکتری ها را فراهم می کند، از بین می رود و در نتیجه این عمل جلوی رشد باکتری ها گرفته می شود بوی بد پا از بین می رود و این مشکل حل می شود.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه وسیله ای بودند؟ کفش هوشمند
1. کفش هوشمند
2. خمیردندان
3. مسواک
4. هیچکدام
 
مطالب مرتبط:
عصای سفید هوشمند برای نابینایان
فواید و ضرر باکتری ها
کفش راحت پوش برای معلولین و عموم مردم

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت