تبیان، دستیار زندگی

گرم کن و از بین برنده رطوبت فیلتر دوربین عکاسی

یکی از هنر هایی که می توان آن را در بخش هنرهای نمایشی قرار داد هنر عکاسی می باشد. در این هنر شخص عکاس از دیدگاهی متفاوت از دریچه کوچک ویزر احساسات خود را بر صفحه بی جان و ساکن عکس بیان کند که پویایی و زندگانی در آن اکثر اوقات به چشم می خورد. لازمه اینکه تماشاگر مجذوب یک عکس شود کیفیت و بیان فصیح یک عکاس ازمحیط و شخص یا سوژه مورد نظر خود می باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: گرم کن و از بین برنده رطوبت فیلتر دوربین عکاسی
نام ارائه دهنده/دهند گان: مبینا قنبری و آتنا بابایی
زمینه و نوع پروژه: الکترونیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

گرم کن و از بین برنده رطوبت فیلتر دوربین عکاسی
 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت وسیله ایی که بخار ایجاد شده در لنز دوربین عکاسی را در شرایط جوی مختلف از بین ببرد تا بتوانیم تصاویر شفاف و واضح را ثبت و ضبط نماییم بود.

 مقدمه
یکی از هنر هایی که می توان آن را در بخش هنرهای نمایشی قرار داد هنر عکاسی می باشد. در این هنر شخص عکاس از دیدگاهی متفاوت از دریچه کوچک ویزر احساسات خود را بر صفحه بی جان و ساکن عکس بیان کند که پویایی و زندگانی در آن اکثر اوقات به چشم می خورد. لازمه اینکه تماشاگر مجذوب یک عکس شود کیفیت و بیان فصیح یک عکاس ازمحیط و شخص یا سوژه مورد نظر خود می باشد. از بین رفتن کیفیت عکس وابسته به دو عامل می باشد 1) کیفیت دوربین و وسیله تصویر برداری مورد نظر 2) عوامل بیرونی و طبیعی مانند: رطوبت، نور بیش از حد وارده و... یکی از مشکلات دنیای عکاسی امروز مواجه شدن با کدری عکس است، در نتیجه از دست دادن لحظاتی دل انگیز از دنیای اطرافمان از دریچه هنر می باشد. عللی که سبب بروز این مشکل می شود: 1) تغییرات دمایی 2) رطوبت هوا 3) بارش های جوی گاهی اوقات در دنیای ورزش مشاهده می کنیم که اگر بارش باران در روز مسابقه مانند فوتبال اتفاق بیافتد مسئول تصویرگردانی با مشکلاتی از جمله فیلمبرداری یا حتی عکاسی آن مواجه می شود و لازمه از بین بردن قطرات باران یا حتی رطوبت باران از روی فیلتر یا لنز دوربین، پاکسازی آن با دستمال ها یا قلمو های مخصوص می باشد؛ که این روند تکراری خسته کننده می باشد و در نتیجه ممکن است لحضاتی خاص را از دریچه دوربینمان از دست بدهیم. ممکن است عکاسان برای جلوگیری از نفوذ قطرات باران بر روی فیلترشان از لنز هودها که کاربرد اصلی آن ها جلو گیری از ورود بیش از حد نور خورشید و جلوگیری از فالش عکس می شود استفاده کنند اما قطعا برای از بین بردن بخار حاصل باید از وسایل جانبی و کمکی به طور مداوم استفاده کنند. این مشکل نیز ممکن است برای عکاسان حیات وحش بسیار پدیدار شود، مخصوصا عکاسانی که حوضه عکاسی خود را در دل جنگل ها و در کنار سواحل انتخاب کرده باشند. در هر دو این اماکن به دلیل وجود رطوبت هوا، بخار و نوعی مه گرفتگی را بر روی فیلتر ها و لنز ایجاد می کنند که تنها راه موجود در حال حاضر پاک کردن آن از روی فیلتر به کمک دستمال های مخصوص می باشد. ازآنجایی که ما همیشه باید در دنیای حیات وحش منتظر هر اتفاقی باشیم و سکوت مطلق عکاس یکی از نقطه های طلایی مورد نظر می باشد، پس ممکن است در هر ثانیه که ما وقتمان را برای از بین بردن بخار یا حتی زمانی که بخار در حال تشکیل شدن است یکی از صحنه های مهم این دنیای طبیعی را از دست بدهیم و نتوانیم به خوبی آن را ثبت کنیم. با وجود این مشکل، شرکت ها و برند های معروف دنیا در حوزه عکاسی طرح های ارائه شده اندکی را به بازار عرضه کرده اند که در مقابل آن نارضایتی مشتریان را در بر گرفته است. یکی از کالا های عرضه شده فیلترهای "یو وی " می باشند. فیلتر یو وی یا فرا بنفش، نوعی شیشه شفاف هستند که قابلیت آن را دارند پرتوهای فرابنفش خورشید را از بین ببرند و مانع ورود آن به درون دوربین شوند؛ در نگاهی عمیق تر بهتر است بگوییم این نوع فیلتر ها نقش محافظتی را دارند.

 هدف
هدف از پژوهش حاضر طراحی و ساخت وسیله ایی که بخار ایجاد شده در لنز دوربین عکاسی را در شرایط جوی مختلف از بین ببرد تا بتوانیم تصاویر شفاف و واضح را ثبت و ضبط نماییم بود.

گرم کن و از بین برنده رطوبت فیلتر دوربین عکاسی
 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. این دستگاه با ایجاد دمای جوی متناسب بر روی فیلتر لنز از ایجاد بخار و قطره باران بر روی فیلتر لنز و لنز جلو گیری می کند به صورتی که با دادن گرمای مناسب و کنترل شده رطوبت را از بین می برد و گرما را با فن در اطراف محیط و تمام مساحت فیلتر دایره شکل در جریان قرار می دهد. گرمای داده شده توسط المنت مورد نظر به وسیله مداری که دانش آموزان برای آن تعبیه نموده اند، (مدار فوق با داشتن یک سنسور دما و یک مدار آنالوگ میزان دما را اندازه گیری می کند) کاملا تحت کنترل است یعنی امکان ندارد که دما بسیار بالا برود یا بسیار پایین بیاید و به دستگاه و یا به فیلتر آسیب بزند. از طرفی قیمت تمام شده و عرضه شده آن نسبت به لوازم جانبی دیگر دوربین و تصویر برداری نسبتا پایین و مناسب می باشد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

پژوهش حاضر در مورد چه بود؟ دوربین عکاسی
1. دوربین عکاسی
2. شومینه
3. ضبط صوت
4. تلویزیون

مطالب مرتبط:
دستگاه های نوری و خطاها
دوربین عكاسی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت