تبیان، دستیار زندگی

بررسی تاثیر بیوریتم در میزان رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی و سلامت دانش آموزان

با توجه به گستردگی دنیای وجودی انسان و تاثیراتی که عوامل مختلف بر روح و روان بشر می گذارند شناخت این عوامل و کنترل بهینه آن ها می تواند بسیار مهم باشد. یکی از این عوامل موسیقی است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تاثیر بیوریتم در میزان رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی و سلامت دانش آموزان
نام ارائه دهنده/دهند گان: ریحانه نورایی پور و فاطمه مدل
زمینه و نوع پروژه: علوم انسانی و روانشناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان روشنگر

بررسی تاثیر بیوریتم در میزان رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی و سلامت دانش آموزان
 چکیده پروژه
با توجه به گستردگی دنیای وجودی انسان و تاثیراتی که عوامل مختلف بر روح و روان بشر می گذارند شناخت این عوامل و کنترل بهینه آن ها می تواند بسیار مهم باشد. یکی از این عوامل موسیقی است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.

 مقدمه
بیوریتم یکی از جدیدترین موضوع ها در حیطه شناسایی ارگونومی ذهن افراد است که با بررسی و شناخت از جنبه های فکری، جسمی و روحی مدیران می توانند در تقلیل حوادث طبیعی ناشی از کار روزمره و کاهش اشتباهات ظاهراً بدون دلیل بسیار مؤثر واقع شود. بر اساس نظریه بیوریتم میزان بنیه فیزیکی و توانایی جسمی، ادراکی و احساسی افراد در سه چرخه متناوب به طور دوره ای تغییر می کند. هر یک از این چرخه ها، در یک دوره زمانی مشخص تکرار پذیر بوده و دارای سه مرحله مثبت، گذار و منفی می باشد. افراد در روزهای اوج این نمودار بهترین و درخشان ترین عملکرد را در آن حیطه از خود نشان می دهند.

 هدف
هدف از انجام این پروژه تحقیقاتی بررسی تاثیر سیکل های حسی، فیزکی و ادراکی بر عملکرد تحصیلی، سلامت و میزان رضایت از زندگی دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های پیمایشی بود. برای رسیدن به هدف فوق، مراحل انجام کار به شرح زیر می باشد. برای بررسی تطابق با چرخه حسی، عملکرد حسی افراد توسط پرسشنامه استاندارد رضایت از زندگی در دو تاریخ مختلف سنجیده شد. در مورد عملکرد تحصیلی نتایج دو آزمون دوره ای زبان و ریاضی گزینه دو بررسی شد. برای بررسی سلامت افراد روزهای بیماری دانش آموزان با چرخه فیزیکی آن ها مقایسه شد. سپس با مقایسه تاریخ انجام تست با چرخه های حیاتی هر فرد، افراد در 8 گروه به شرح ذیل دسته بندی شدند.
1- هر سه نمودار بالای خط گذار (1 حالت)
2- هر سه نمودار پایین خط نمودار (1 حالت)
3- دو نمودار بالای خط نمودار (3 حالت)
4-یک نمودار بالای خط نمودار (3 حالت)

سپس میانگین عملکرد افراد گروه ها با هم مقایسه شد. آنالیز آماری داده های به دست آمده تفاوت معنا دار در عملکرد دانش آموزان در حالات متفاوت چرخه های بیوریتمی را تایید می کند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

پروژه حاضر در مورد چه نظریه ای بود؟ بیوریتم
1. شانون
2. بیوریتم
3. وبر
4. فروید

مطالب مرتبط:
احساس و ادراک
پیشنهاداتی برای پروژه های نمایشی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت