تبیان، دستیار زندگی

هلیکوپترهای امداد

استارتاپ اسکای‌ریس، تصمیم گرفته است با جمع‌آوری داده‌ها، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین، تغییراتی جدی در امدارسانی و اورژانس هوایی ایجاد کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هلیکوپتر
مارک گوردن، هم‌بنیان‌گذار ۲۸ ساله‌ی شرکت SkyRyse بعد از مشاهده‌ی هزینه‌ی بالای هلیکوپترهای اورژانس و اینکه اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌ها و رادارها تا چه اندازه می‌توانند عملیات را بهبود ببخشند ایده‌ی جدیدی برای حمل‌ونقل هوایی به ذهنش رسیده است. گوردن قصد دارد با ارائه‌ی خدماتی مشابه اوبر برای تاکسی‌های هوایی به ارائه دهنده‌ی خدمات هوایی مستقل تبدیل شود. عرضه‌ی تاکسی‌های هوایی در برنامه‌ی بلند مدت اوبر قرار دارد و وسایل نقلیه‌ی مورد نظر این شرکت قرار است توسط هوش مصنوعی هدایت شوند.
گوردن برای نزدیک شده به هدف خود، مهندسانی از شرکت‌هایی مانند اپل، بوئینگ، اسپیس‌ایکس، تسلا و ارتش آمریکا استخدام کرده است. برنامه‌ی اولیه‌ی کسب‌وکار این استارتاپ برای بسیاری از شرکت‌ها یک هدف نهایی است اما فرصت مناسبی را برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به پرواز و توسعه‌ی فناوری فراهم می‌کند.
شرکت اوبر تا به حال میلیاردها دلار برای خدماتی مانند تاکسی، دوچرخه‌ی الکترونیک، تاکسی هوایی و... هزینه کرده است درحالی‌که استارتاپ SkyRyse با جذب سرمایه‌ی ۲۵ میلیون دلاری چنین خدمات لوکسی ندارد. در عوض این شرکت روی ارائه‌ی خدمات اورژانس سرمایه‌گذاری کرده و معتقد است به زودی به سودآوری خواهد رسید. ایده‌ی آن‌ها به این صورت شکل گرفته که هر شهری با هر امکانات و خدمات پروازی برای ارائه‌ی خدمات اورژانس هوایی به هواپیما، تعدادی خلبان و هزینه‌ای برای نگهداری از آن‌ها نیاز دارد. اما می‌تواند با استفاده از خدمات SkyRyse سرویس مورد نیاز خود را خریداری کرده و بر اساس میزان استفاده هزینه‌ی آن را پرداخت کند.
این شرکت با هر پرواز داده‌هایی در مورد نحوه‌ی کنترل هواپیما توسط خلبان از سنسور، ابزارهای تحلیل دستگاه و حتی نحوه‌ی نگاه خلبان و مسافران جمع‌آوری می‌کند. سپس این اطلاعات برای یادگیری ماشین و توسعه‌ی ابزارهای کمک خلبانی استفاده می‌شود. از این اطلاعات برای ساخت سیستم پرواز خودکار استفاده خواهد شد. گوردن تأکید خاصی روی این قضیه دارد که اتوماتیک‌سازی آینده‌ی کسب‌وکارها است. او معتقد است در حال حاضر خلبان‌های انسان در امور پرواز تصمیم‌گیری می‌کنند اما در آینده این‌طور نخواهد بود.
گوردن زمانی که تنها ۱۶ سال داشت کار خود را روی فناوری هواپیماهای بدون سرنشین برای نیروی هوایی آغاز کرد. حال او در مقطع دکترا و روی پروژه‌های ترکیب داده‌ی سنسورهای مختلف مانند دوربین‌ها و سونار (وسیله‌ای برای تخمین موقعیت و سرعت) کار می‌کند. او برای رسیدن به نحوه‌ی عملکرد دقیق ماشین یا هواپیمای خودکار به داده‌های آزمایشی زیادی از دنیای واقعی نیاز دارد.

اورژانس هوایی

این استارتاپ کار خود را اوایل همین ماه در Tracy شهری با ۹۰ هزار نفر جمعیت و نزدیک به سان‌فرانسیسکو آغاز کرد. این برنامه دو هفته‌ای بود و شرکت SkyRyse در این مدت به تمام تماس‌های اورژانسی و مأموریت‌های FBI برای رسیدگی به امور معامله‌ی مواد مخدر رسیدگی کرده است. گوردن می‌گوید:
این بخشی از برنامه‌ی ما نبود اما توانستیم افسران پلیسی که با آن‌ها همکاری داشتیم را تحت تأثیر قرار دهیم.
شرکت SkyRyse ابتدا کار خود را با رسیدگی به امور اورژانسی و پرواز تکنسین‌های پزشکی به محل حادثه آغاز کرد اما مدتی بعد رسیدگی به تمامی امور اورژانسی را بر عهده گرفت. این شرکت از فناوری پیشرفته در عملیات خود استفاده می‌کند و خدمات خود را با هلیکوپتر Robinson R44 ارائه می‌دهد. گوردن این مدل هلیکوپتر ارزان و چهار نفره را معادل تویوتا کمری در ماشین‌ها می‌داند زیرا همیشه در دسترس است و امنیت بالایی دارد. این هلیکوپتر فناوری عجیب و غریبی دارد که یک سیستم چند آنتنی است. این فناوری محیط بیرون را به طور کامل اسکن کرده و به یک راهنمای رنگی برای پروازی بی خطر و جلوگیری از برخورد به زمین تبدیل می‌کند. از نظر متخصصان اینکه از این فناوری پیشرفته در خارج از ارتش و برای هلیکوپتری ارزان قیمت استفاده شده است جای تعجب دارد.
هلیکوپترهای این استارتاپ به دوربین‌هایی مجهز شده‌اند که نمای ۳۶۰ درجه‌ای از محیط بیرون روی صفحه نمایشی با کیفیت 4K/UHD پخش می‌کنند تا خلبان در طول پرواز راحت‌تر باشد. گوردن می‌گوید:
اگر بتوانیم بار تحلیل را از روی دوش خلبان برداریم خستگی او در طول پرواز کمتر می‌شود و این تنها بخشی از برنامه‌های ما در آینده است.
پاول شاف، خلبان با تجربه و کهنه‌کاری است که مدتی برای پلیس کار می‌کرده و اکنون بیماران را از محل حادثه به بیمارستان کودکان منتقل می‌کند. او می‌گوید سیستم هشدار برخورد هلیکوپتر با زمین از پایگاه داده‌ای از زمین و موانع تشکیل شده که حرکت وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی را در ۱۵ یا ۳۰ ثانیه‌ی آینده پیش‌بینی می‌کند و به خلبان هشدار می‌دهد. او نسبت به ادعای شرکت SkyRyse در مورد آمادگی پرواز در مدت زمانی کمتر از خدمات وابسته به شهرداری نامطئمن است.
گوردن ادعا کرده است در مدت زمان دو دقیقه می‌تواند تیم خود را به پرواز درآورد و شاف معتقد است زمانی که شخصی برای شهرداری کار می‌کند و همیشه هلیکوپتر آماده‌ی پرواز دارد باید در طول یک دقیقه و نیم نیروی خود را به پرواز درآورده باشد. اما شاف مدتی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی کار کرده است و می‌داند دولت‌ها کمتر دنبال راهی برای بهبود خدمات و کارایی خود هستند. در صورتی که شرکت‌های خصوصی همواره دنبال راهی برای بهتر کردن خدمات خود هستند.

استفاده از فناوری جدید

خدماتی مانند تاکسی و اورژانس هوایی جالب و نوآورانه هستند اما به نظر می‌رسد هنوز عموم مردم با این قضیه کنار نیامده‌اند و به دیدن تاکسی‌های پرنده عادت ندارند. این وسایل نقلیه هنوز صدای زیادی دارند و اوبر با همکاری شرکت‌هایی مانند بوئینگ در تلاش است تا پهپادهای برقی به بازار ارائه دهد. این وسایل نقلیه نسبت به هلیکوپترهای امروزی صدای کمتری دارند و تنها هنگام فرود و شروع پرواز صدای بلند ایجاد می‌کنند. مطمئنا طراحی‌ جدید این نوع وسایل نقلیه عملکرد بهتری نسبت به هلیکوپترهای R44 دارند.
تویوتا کمری هلیکوپترهای امروزی یعنی R44 امروزه برای تحقیقات این استارتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرصت خوبی را برای جمع‌آوری داده برای رسیدن به فناوری پرواز خودکار فراهم می‌کند. گوردن می‌گوید: «وسایل نقلیه‌ی هوایی امروزی امکان جابه‌جایی مسافر به شکلی ایمن را برای ما فراهم می‌کند و هنوز وسایل نقلیه‌ی الکترونیک به این مرحله از امنیت نرسیده‌اند. به همین دلیل ما اکنون روی هلیکوپترها تمرکز کرده‌ایم اما مطمئنا به هلیکوپترها محدود نمی‌شویم.»
منبع:زومیت