تبیان، دستیار زندگی

همه ما تقصیرکاریم/مدیران فرهنگی فقط دنبال فیلم‌های پرفروش هستند

کارگردان بازدم معتقد است: مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به دنبال این هستند که دائم بگویند مثلا فلان فیلم در مدت بسیار کم چند میلیارد فروخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
همه ما تقصیرکاریم

آرش سنجابی (کارگردان فیلم بازدم) در گفتگو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما نوع رابطه آدم‌ها با یکدیگر و ضعف در برقراری ارتباط است، گفت: یکی از مسائل اصلی که در فیلم بازدم به آن توجه کردیم، بحث ارتباط امروز در جامعه مدرن است.

وی ادامه داد: هرچند تکنولوژی این روزها پیشرفت زیادی کرده و در اولین نگاه شاید برقراری ارتباط تسهیل شده است اما ارتباط در روابط بشری و شرایط انسانی از دیرباز مساله مهمی برای انسان بوده و نمی‌توان برای آن جغرافیایی را تعریف کرد.

سنجابی ادامه داد: قطعاً شرایطی که در کشورها حاکم است بر نوع روابط انسان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و ما نمی‌توانیم از شرایطی که در 10 سال گذشته در کشور ما حاکم بوده و بر همه بخش‌های جامعه به خصوص هنرمندان تأثیر گذاشته، بی‌تفاوت گذشت.

کارگردان فیلم «بازدم» با تاکید بر اینکه شخصیت‌های این فیلم مابه‌ازای بیرونی دارند، ادامه داد: در این فیلم شخصیت‌هایی را ترسیم کردیم که متعلق به یک طبقه خاص اجتماعی هستند. افرادی که به یک اضمحلال و فروپاشی درونی رسیده‌اند. افرادی که از نگاه روانشناسی به مرز باختگی رسیده‌اند و هیچ چیز قابل برگشت نیست و روابط مانند تخم مرغی شده است که در معرض حرارت قرار گرفته و اگر این حرارت را از این تخم مرغ بگیریم بازهم به شکل سابق خود بازنمی‌گردد.
سنجابی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که مشکلات جامعه را نشان می‌دهند و همچنین شکل هنری و تجربی دارند به نوعی در وضعیت سینمایی امروز مهجور هستند، افزود: مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به دنبال این هستند که دائم بگویند مثلا فلان فیلم در مدت بسیار کم چند میلیارد فروخته است و به این آمار افتخار کنند هرچند فروش خوب یک فیلم امر پسندیده‌ای است اما نباید فراموش کنیم که شاید برخی از فیلم‌ها از فروش خوبی برخوردار نباشد اما تغذیه‌کننده فکری و هنری سینما هستند و نادیده گرفتن آنها سینمای بدنه را به شرایطی می‌اندازد که امروز دچار شده است.

وی ادامه داد: ساخت یک فیلم پرفروش در وضعیت امروز سینمای ما از یک فرمول مشخص پیروی می‌کند اینکه چهار بازیگر سرشناس را در یک داستان کمدی قرار بدهیم و آنها را با آن داستان هماهنگ کنیم و گاهی نیز برای جذابیت بیشتر به خارج برویم. چنین فیلم‌هایی نیاز به هیچ دانشی در سینما ندارد. در مقابل چنین سینمایی امروز سینمای هنر و تجربه نیز مهجور است.

سنجابی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید از فیلم‌های هنر و تجربه حمایت کنند، افزود:  ناراحتی زمانی به وجود می‌آید که شما وقتی به نشریاتی که مدعی روشنفکری و حمایت از سینمای واقعی هستند نگاه می‌کنید و می‌بینید که آنها نیز در خدمت پول، سرمایه و فیلم‌های پرفروش هستند و هیچ توجهی به فیلم‌های هنر و تجربه نمی‌کنند و اگر مطلبی نیز منتشر می‌کنند فقط برای رفع تکلیف است.

کارگردان «بازدم» در پاسخ به این سؤال که در وضعیت موجود چه میزان سینماگر و هنرمند مقصر است، گفت: به هر حال همه ما در شرایط موجود تقصیرکاریم اما زمانی که مدیریت فعلی، سالن  سینما در اختیار من به عنوان فیلمساز قرار نمی‌دهد و توقع دارد من آثاری را بسازم که مورد پسند آنهاست طبیعی است که برخی از سینماگران مجبور می‌شوند آثاری را بسازند که باب میلشان نیست و مورد علاقه سالن‌های سینماست.

وی ادامه داد: در مقابل سینمای بدنه و فیلم‌های پرفروش باید از فیلم‌های هنر و تجربه و گروه هنر و تجربه را بیشتر حمایت کنیم و سالن‌های بیشتری در اختیار این فیلم‌ها قرار دهیم و نباید مثلاً برنامه‌ریزی اکران برای نمایش این فیلم‌ها به شکلی باشد که یک فیلم از روی اجبار ساعت 15 اکران شود.

سنجابی ادامه داد:‌ فیلم‌های هنر و تجربه هرچند شاید کمتر دیده شود و یا در زمان اکران فروش خوبی نداشته باشد اما به مرور زمان در شبکه نمایش خانگی و مدیوم‌های دیگر توسط مردم دیده می‌شوند و اثر خود را خواهند گذاشت. همچنین آن بخشی از سینما که برای ایران افتخار کسب کرده بیشتر فیلم‌هایی است که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است.

منبع : خبرگزاری ایلنا